04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

*KL*

Om ni inte hör något mer från mig den här veckan så beror det förmodligen på att jag ligger på sjukhus inlindad i gips:angel: Vildingen har vilat i 3 dagar pga skola/jobb och igår när jag skulle ta in henne så var det rena rama rodeon. 17 grader kallt och en galen häst är ingen bra kombination. Man vet att när "drak-looken" åker fram, frustande/fräsande näsborrar och svansen rätt upp, då ligger man illa till:devil: Efter några hockeytacklingar fick jag in henne iaf, vara bara att slänga in henne i boxen, skynda sig ut och hoppas på det bästa:angel:

Idag hoppas jag verkligen att jag får chans att provrida sadeln ordentligt, är de uppe på taket och skottar fortfarande idag då får jag ett utbrott!

Lägger in en ovisad bild på mina två största kärlekar i livet:love:
Mity090115016.jpg
(Ja det är min pappa, inte min pojkvän:p)

Hade tråkigt en kväll och pusslade ihop denna.
Qalamity080719021-1.jpg

Over and out!

Ohh låter som du får en spännande ridtur :p

Själv ska jag väl kanske försöka mig på två turer utomhus med mina idag.
Såna här kalla dagar önskar jag verkligen att jag hade ett ridhus...

Vad fina ni var :) ser dock lite missnöjd ut på det första kortet :D

Lycka till med ridturen... väntar på bild på sadeln :bump::bump:

Ja fy fasen för den här kylan! Har varit ute på en liten tur med Saga... klarade 20 minuter sen höll jag på å dö av sönderfrysna händer... Men Saga hon skötte sig kanon, min lilla älskling och trots -17 och en jätte pigg tjej så höll hon sig i skinnet och vi avklarade även en galopp utan problem innan jag förfrös mig.

Hon blir bara dyrare och dyrare :love:

Jag blev precis uppring utav ridskolan ..
om 2 veckor ska jag vara med på en programridning för den bästa dressyrdomaren i norrland (enligt mig) :bow:
Det är egentligen ridgymnasiet som ska rida program för henne och ha som en clinic där dom går igenom bedömningspunkter och varför domaren sätter vissa betyg osv.
jag antar att det blir som en diskussion och lite jämförelse mellan olika ekipage (de som rider samma program).

Jag pratade med en av eleverna om denna person förra veckan o sa att hon skulle vara överlycklig som fick vara med på de, för jag gillar verkligen denna tränare och domare.
Sen visade de sig att dom behövde fler ekipage, så hon hade sagt att jag ville vara med :bow::D

Enda problemet är att dom ville ha nån som red LA:3... :angel:
Så jag ska rida LA:3 på Qrumelur om 2 veckor.. dags o börja träna :rofl:

Igår löshoppade Apricot och det gick bra! Härligt att se sin häst och med ett leende på läpparna tänka:
Hon är min! :love:
(min första egna häst)
Planen för de närmaste tre månaderna är att löshoppa henne varannan vecka och träna för tränare varannan.

Till alla! Nu undrar jag...
Hur många dagar i veckan rider eller aktiverar ni er häst?
Hur ser en vanlig vecka ut för er?

Vi har inte kommit igång riktigt förrän nu, men såhär har-kommer denna veckan se ut.
Söndag: ridtur i skogen
Måndag: löshoppning
Onsdag: rida i ridhuset
Lördag: ridtur i skogen

Sen kommer det bli olika från vecka till vecka anpassat efter jobb osv. Tanken är att aktivera henne 4 dagar varav två ska vara uteritt i skogen.

Jag försöker ju sätta igång Dobby... dock envisas det ju med att vara stenhårt i backen :devil: så det tar sin tid... men försöker göra något med honom 4 dagar i veckan.

Jag rider Leffe så mycket jag bara hinner.. Försöker hinna med honom 5 dagar/vecka, men det är långt ifrån varje vecka det blir som man vill... Egentligen räcker det länge att han går 4 dagar, men han får så mycket överskottsenergi och blir bara bökig (trots stooooooor hage och kompis..), så då försöker jag aktivera honom lite mer istället, så varierat som möjligt.

Har ingen "vanlig vecka", just nu blir det tyvärr mest skogsridning mellan träningarna vilket iof fungerar bra, men hade önskat att jag kunnat trimma nån dag mer/vecka.
"Perfekta veckan" hade väl varit 1 dag dressyr, 1 dag hoppning/markarbete och 3 dagars ridning ute med både lugna turer och kondispass.

Eftersom inte Aprilia och jag bor på samma ställe så rider jag inget mer än hoppträningar Varje lr varannan vecka på henne.

Men min kära mor rider henne varannan dag ungefär, tyvärr mest i skogen då hon är en liten bitch i ridhuset o mamma är feg. :p
Men tanken är att hon ska komma igång o träna dressyr på henne, hon fick ju för sig att hon skulle tävla en dressyr i april också, så då måste hon ju träna. Återstår att se hur det blir med det.

Btw, så var vi iväg på hopp träning igår, första sen i början på januari.
Det var full fart på damen, pigg som satan, stark och busig´sen har hon kommit på att hon kanske är hingst också.. :cool: och tyvärr så var hon ju inte den enda som var så.. det var alla, :eek:
men det var ju bara att göra det bästa av situationen och hon skötte sig bra trots massa bus o hingstigheter.
Hoppade olika linjer, korta o långa.
Hade lite problem att koncentrera sig o då finns inte samma sug i handen som alltid annars, men hoppade bana med alla linjer sen o då blev det bättre.
Då var hon lite trött också vilket är bra för henne, blir lite mer fokus på hindren o inte på allt annat. :)

Sammanfattningsvis så är matte väldigt nöjd!

Siktar på tävling 8mars, blir bara en 100 lr en 110 då. :banana:

Ella aktiveras om jag har tid.

Nu när det är hårt i backen så får hon gå i sommarhagarna och röra på sig. Den vanliga vinterhagen har hon pajjat, dragit ner staket och knäckt stolpar så den kan jag inte laga tyvärr. Och lillehagen blir hon galen av att gå i.:cool:

Hon ska inom den närmaste tiden bytas ut mot en ettårshingst som kompisen äger och då kommer hon stå i kompisens stall som är granne med ett ridhus. Då kan jag nog komma igång med henne mer. Och lillebroren kommer bli lycklig över att få en ny lekkompis.

Det händer hela tiden någonting som förhindrar mig att rida. Oftast är det jobbet. Hopplöst. Men 3-4 dagar/vecka brukar jag hinna med. Och då blir det skogsridning.

Jag rider vanligtvis 3-5 dagar sen får pållan en vilodag. I snitt skulle jag tro att det blir ca 1 timme per ridtillfälle (ibland lite mer ibland lite mindre) . Försöker ALLTID minimera paddockridning till förmån för uteritt vilket dock inte är så lätt så här års.:( Kommer att träna för tränare varannan helg nu framöver, omväxlande dressyr o hoppning :laugh: Ikväll skall jag ut på fälten o galoppera om det inte hinner bli alldeles för mörkt innan vi kommer iväg till stallet.:banana:

Jag rider 4 dagar/vecka. Men ska utöka det till 5 dagar/vecka nu i vår. Jag rider då på banan 1-2 ggr/vecka, och resten rider jag ut.
VR har 1-2 hela vilodagar/vecka, då han bara går i hagen. De andra dagarna promenerar/tömkör jag.:)

Två bilder från idag. VR i sin nya dressyrsadel.
(Men usch va läskigt det är att rida i så långa läder:eek::D)
26009638.jpg

26009685.jpg

Jag försöker aktivera Saga så ofta jag kan. Bra veckor blir det fem dagar i veckan. Jag rider ju bara ut men oftast blir det lite "filning" på våran så kallade parkering tillsammans med en skritt tur före och efter. Vi kör inte så långa pass utan det blir 30-45 minuter ungefär sen blir lilla tullan trött och jag försöker även sluta innan hon blir less/trött så vi slutar på topp :D

kl
Mina hästar går mellan 4-6 dagar per vecka, beroende på vad som tränas och hur dom känns.
Mestadels är de träning utomhus med fokus på kondition och styrka.
Ridhus brukar oftast bara vara en gång i veckan men ibland har man tid o åka in fler dar i veckan eller om de är ngn spec träning manska på.
Dressyr rider jag lika gärna utomhus(i naturen) som inomhus och enda gången jag verkligen behöver ridhusträning är vid programträning eller hoppning.

idag var calle in till ridhuset och hoppade lite studs för o få honom lite kvickare och han hoppade riktigt bra faktiskt.
var skönt med tanke på att träningen i söndags inte kändes så bra.
Q Fick gå dressyr här hemma, jag red honom först och provade lite galoppserpentiner (blir en serpentin i förvänd precis som i LA:3) så nu känns LA:3 på programridningen inte så farlig längre ;)
Sen fick mamma rida honom lite när jag ridit igenom den lilla busen.

Jag köpte min häst som väldigt ohanterad (en ouppfostrad, kaxig liten jäkel som inte alls ville som jag :devil:) skrutt som gått på lösdrift hela sitt liv,
eller, fram tills jag köpte henne i somras..

Så på ridbiten är vi väldigt efter jämnåriga, hon har precis börjat trava under ryttare (visserligen har vi galopperat.. men det var ofrivilligt från min sida ;))
men, vi har inte bråttom nånstans..

Iallafall,
Därför så är det väldigt lite ridning på schemat.
Hon skrittas (ev travas) 1-2 dagar i veckan, tömkörs 1-2 dagar i veckan, longeras någon dag i veckan och oftast så lösgalopperar vi någon gång i veckan, ibland med inslag av lite "läskiga hinder" (dvs vattenmatta, grind, blommor etc), resterande dagar får hon vila, eller så går vi ut på promenad.
Sen har hon ganska många viloperioder, allt är så nytt för henne, så ungefär var tredje vecka så går hon bara i hagen, borstas knappt då.

Senast ändrad:

*KL*

Då har jag äntligen tagit premiärridturen i nya sadel:love: Åh jäklar vilken skillnad det var! Jag sitter verkligen som klistrad i sadeln, och vilken inverkan jag fick i galoppen nu när jag inte flyger upp ur sadeln 10 m varje galoppsprång:angel: Nu var Mity inte direkt på topp, vilat 4 dagar av 5, men det kändes underbart ändå. Imorgon skall jag träna för tränare och förhoppningsvis är hon mycket bättre då. Pappsen ska få filma så jag får se om det syns ngn skillnad.

Lädret är verkligen helt underbart, buffelskinnet känns nästan som mocka, inget glidande här inte!

Mörkbrun under.
Sadel004.jpg

Sadel019.jpg

Sadel018.jpg

Som en smäck!
Sadel007.jpg

Matchande underbart mjuk sadelgjord!
Sadel015.jpg

:banana:

Ajabaja fel tråd:p Du får provrida den ngt, och passa på att prova på Mity samtidigt!;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Hundhälsa Min hund har fått artros. Det var väl lite väntat då hon inte var 100% ren på röntgen vid 1 års ålder (godkänt men inte helt rent) och...
Svar
18
· Visningar
3 288
Senast: movi
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
1 065
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama