04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

A-K.Eng

Trådstartare
Tjohooo! Vi kör vidare med våra 04: or.

Ettermyran Ella har fått semester igår. Men i dag är vädret ljuvligt och det ska bli en längre runda idag tror jag.:banana:

Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Vad kul att det går så bra för alla!

Ellen är en klantskalle! Hon står med en sårskada på ett bakben och äter Hippotrim o Finadyne :mad:
Vad måtte det bli av denna häst???

På två månader har hon nu hunnit med hovböld, kolik o sårskada - Bra jobbat!

*kl*

Nu e gupello helt ohalt :) det var en hovböld som spölade, den satt så högt upp så hovslagaren inte kunde skära upp den så den kom ut i kronranden! Så nu ska vi tömköra några dagar sen blir det ridning igen :D

25943560.jpg

Måndagsexemplar?:p

Ella körde nog genom rubbet förra året och min plånbok blev vääääldigt mager.

Nu misstänker jag att hon har någon form av analklåda. Hon har alltid tryckt baken mot träd och boxvägg. Testade i förrgår att trycka med fingret runt analöppningen på henne och hon visade genast att där kliade det. Har någon annan träffat på något sådant? Vad kan det vara? Parasiter? Hon har ju haft detta länge och jag tar ju regelbundet träckprov.

Det lät ju bra! Då behöver väl inte hoven lindas o plåstras om som den får göras när man verkar ut bölden genom sulan. Min Ella fick opereras på klinik hon...

Åh så söt :love:.

Lömska små saker dom där hovbölderna :devil:.

Det är sådana som vi som ser till att försäkringsbolagen höjer premierna :angel:.

Beklagade mig lite för vet och tyckte att alltid är det något med mina hästar. Ja, men du har ju fullblod! Blev svaret.

Kanske skulle prova en annan ras, men nej, det vill jag ju inte!

Jag tror bestämt att den nya tråden behöver lite uppdaterade bilder på Ella! Var ett tag sedan nu, ut och knäpp!:)

Spenderade för övrigt 7 timmar på en läktare igårkväll kollandes på dressyr träning för Mads Hendeliowitz. Jäklar vad motiverad jag är nu:d Så himla roligt att se och han var verkligen super bra, och så NOGRANN!
Roligast på hela träningen var när "nya innetränaren" på klubben skulle rida sin 6-åring, och kom in med graman och pladdrade och piaff och passage. Det slutade med att han plockade bort gramanen och red själv, och hästen visade sig vara otroligt dåligt grundriden. Han sa att det bara var att börja om från början ordentligt, kan inte hästen göra riktiga övergångar från skritt-trav-galopp ska man inte hålla på med en massa överkurs:devil::D Hah, ursäkta men ibland måste man få vara lite skadeglad. Jag blir så less på folk som stoppar på graman stup i kvarten istället för att ta itu med problemet!

Ohh de hade jag velat se, dumt att jag inte visste om de.
Vem är nya innetränaren förresten ? :angel:
Försöker komma på nån som jag vet har en 6 åring men de står lite stilla just nu.

Kul med en ny tråd iaf, vi skriver som galningar :p
Nu kanske ni dock missade mina bäbisbilder i förra tråden, jag hakade ju på Verona och visa bäbisbilder precis som hon gjorde med saga.
Nu laddar jag för hoppträning ikväll :)

Haha. Nä, Ella får allt banta några ton innan jag visar henne för folk. Men lyckligtvis så är det inte sådan herre sådan hund, jag tappar för jag mår så dåligt av kakor o godis, får huvudvärk och magen pajjar så det är att skärpa sig. Tydligen måste jag småäta som fasen för att hålla vikten.:cool: Har försökt skärpa mig i tre veckor nu, jag är inte kapabel att ens pallra mig ut till stallet när jag blir dålig.

Kul när sådana som "innetränaren" får sig en känga. Grundutbildning är väl ändå a och o?

Det sägs att vart hundrade år kommer en ny irrlära, jag tror att vi har en hel del av det runt oss nu. Många förståsigpåare. Och klantapor som jag.:p

Jag skrev aldrig i förra tråden så här kommer en kort sammanfattning av de senaste månaderna. Rodi fick nytt sällskap 9 november (islandssto byttes mot arabsto). Promenerade en del med honom och tanken var att jag skulle rida honom på jullovet då min mamma kunde vara med. Men sedan julafton har det med någon dags undantag varit halt. :( 9 januari var hovslagaren här och jag hade vissa funderingar på att sko men tyckte det var onödigt för han ska inte gå så mycket och det blir snart plusgrader, sa jag då. Nu är det is på grusvägen nedanför stallet, hagarna är också mer eller mindre isiga. Rodi har överskottsenergi och bufflar och biter i jackor och grimskaft.
Igår var Gullan86 här och hanterade och red lite. Rodi skötte sig efter omständigheterna bra. :)

annarodi311.jpg

*kl*

Idag har vi tränat lite på fältet VR och jag. Som vanligt höll han på att explodera, och gjorde väl även det ett par gånger:angel: Större delen av ridpasset gick mest åt till att få honom att lyssna på mina "grundsignaler", men mellanåt jobbade han på riktigt bra! =)
I det stora hela är jag mycket nöjd med min lilla grabb. Var ju flera månader sedan som vi tränade ordentligt, så jag vill inte ställa allt för stora krav på honom.

Ignorera mig sits tack! Hästen min galopperade mig nästan ur sadeln =P
25948611.jpg

25948607.jpg

25948606.jpg

25948597.jpg

25948596.jpg

25948595.jpg

25948589.jpg

Usch vilken hemsk sits jag har:crazy:
Jobbar med den, och jag hoppas att min nya dressyrsadel kan hjälpa mig lite på traven:bump::D

*kl*

Här kommer några bilder från idag. Tog med mamma på en fotosession i det ljuva solljuset :-) Saga skötte sig super bra.
Och jag ärade fotona med att för första gången rida "riktigt" utan säkerhetsväst.... satan va härligt alltså...:D

Saga09020100003.jpg

Sagis.jpg

kallt.jpg

Håller på och fixar några filmer oxå...

Lite trav...

Jag har så svårt att få skänklarna i en som jag tycker är bra position. Känns bra när jag rider men jag ser ju att jag vill dra bak dem alldeles för mycket...

Senast ändrad:

Åh vad fin hon har blivit :d Verkar härligt pigg :laugh: För egen del satt jag o oroade mig halva natten helt i onödan för med -15 grader blev det ingen hoppträning.:p Träning blev det dock men dressyr, vår första "riktiga"dessutom(räknar inte gången i somras när dotterns tränare red Pompa). Är på det hela taget nöjd med dagens insats :banana: och det kändes som att jag fick med mig bra o handfasta råd hur jag ska jobba vidare med min lilla maskande "nickedocka". Hade ingen kameraman med men några nytagna bilder som jag själv tagit kan jag bjuda på.:grin:

Dottern o Pompa iklädd nytt täcke
feb1006.jpg

Så här rids jag nu - bort med så mycket som möjligt
reflex008.jpg

Nu har Leffe varit med och tränat för "Björne"! Det var nära att han inte fick nån plats eftersom att han är så himla grön.. Men efter dagen så känns hans plats plötsligt mer självklar än flera andras!

Gick mao väldigt bra! Det var riktigt svåra övningar även för de betydligt mer rutinerade hästarna, men han jobbade på och kändes verkligen som att han klivit flera steg upp på trappan - igen!
Tror inte jag lyckas beskriva övningarna här, men det var lite linjer med studsar och enkelhinder med både korta o långa avstånd.

Björne tyckte det fanns mycket hopp i honom och känslan idag sa nog faktiskt.. Håll i er.. Hopphäst! Första gången jag kände att han faktiskt hoppade, och dessutom rätt bra. Däremot kommer det ju ta massa tid eftersom att hans enorma galopp har lite svårt för att sitta ihop ännu.

Nu blev jag iaf sjukt sugen på att försöka hålla i det här o träna på framöver så är han förhoppningsvis tävlingsklar i mars! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Hundhälsa Min hund har fått artros. Det var väl lite väntat då hon inte var 100% ren på röntgen vid 1 års ålder (godkänt men inte helt rent) och...
Svar
18
· Visningar
3 288
Senast: movi
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
1 065
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama