• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pockan
  • Startdatum Startdatum
P

Pockan

Hej! Jag mätte min lilla "plutt" igår och såg att han faktiskt vuxit lite till. Han är nu 153 cm. Hans mor var liten, 153 cm och hans far är 166 cm.
Frågan är då hur stora era 2-åringar är. De andra 02:orna i stallet är 160 och 163, så min gullegan känns väldigt liten.
Någon som vet hur mycket till de brukar växa efter 2 år. Hans mor är morgan, de växer rätt så länge.
Vet att de funnits många trådar i ämnet men jag har ej hittat dem! :bow:
MVH / Fia

Vi har två 02:or i vårt stall, de är runt 155 cm båda två. Mitt sto var 156 cm sommaren som 2-åring och 159 cm 3-åring, sen blev hon inte högre. Men det är 50 % fbl i henne så hon var nog väldigt tidig.

Vår valack f 99 växer fortfarande. VI köpte honom aug 03 då var han 169 cm. Nu är han 173! :eek:

Det finns en tidigare tråd om 02:or och jag skriver som då.

Jag beräknar att mina kommer att växa ca 6 - 10 cm till innan de är klara. Enligt "tattarmåttet" ska hingsten bli 171 cm och stoet 175 cm.

Jag har 2 02:or båda är e. Nactus och har stora morsor 175 (Walör)resp 179 cm (Bayard).

Hingsten var 150 cm innan betet 2003 (maj)
155 cm efter betet 2003 (november)
162 cm den 15/2 -2004 ( han har formligen exploderat när han kom på stall igen!)
162 cm fram och 164 cm bak den 2 mars

Stoet var 147 cm fram och 159 cm ! över korset innan betet
159 cm fram och 168 cm över korset efter betet (oktober)
163 cm fram och 168 cm över korset den 15/2 2004
165 cm fram och 169 cm över korset den 2 mars 2004

Stoet har varit fruktansvärt mycket överbyggd sedan hon var 3 månader (hon var jätte snygg som fölunge) och som mest har det skiljt 14 cm!! Hon ser precis ut som en hare - Korta framben, långa bakben och långa öron!! Undrar om hon någonsin kommer att se ut som en "normal" häst.

Hingsten däremot har alltid växt ganska jämnt och det har aldrig skiljt mer än ca 3 cm på kors o manke. Dessutom är han en riktig snygging och min stora sorg är att jag måste sälja honom eftersom jag helt håller på med avel och vill ha ston istället.

Lill / Stall Nöbbeled

Jag har två, valacken e. Cortus u. fullblod är 166 cm och stoet e. Irco Mena - Acapulco Gold är 164 cm.

Jag har en 02:a e.Quite Easy - Raimondo, hon är 161 och så har jag en e.Quantum - Cantus, hon är 169 cm.

Har en 02:a, ett sto :love: e:Cortez ue:Irco Mena. Hon är 163 och väldigt jämn, har varit det hela tiden. :banana:

Vår e. Last Liberty är 157 cm. Hennes mamma var 156cm när hon var exakt två år gammal och slutade på 163-164 cm, så jag skulle tro att avkomman blir lite större än mamman.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 066
Senast: Twirro
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 113
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 329
Senast: Beeboppe
·
Körning Ok, nu gör jag en egen tråd om det här, för nu är jag förvirrad. Jag postade en länk till en film på Frasse där han för första gången...
Svar
8
· Visningar
2 696
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka