Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

Foder & Strö Har en islandsvalack på 18 år som börjar se lite skruttig ut :( Han har gått som sällskapshäst hela livet men vi promenerar några dagar...
Svar
2
· Visningar
638
Senast: linetta
·
Hästvård Hej! Min häst fick diagnosen spatt i vintras och jag har tyvärr stoppat huvet i sanden lite när det gäller det. Har följt...
Svar
8
· Visningar
7 279
Senast: kvandi
·
Hästvård Knackig och snubblig på rakt spår i skritt, tydlig hälta vä fram i trav. Misstänkt hovböld, hovslagare kommer ut. Konstaterar att...
2
Svar
28
· Visningar
9 053
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Ni som vägt eran C-ponny på en våg, vad vägde den? Det är självklart olika för alla hästar men det ger väl ett litet hum om var en...
Svar
12
· Visningar
6 544
Hästvård Jag har ett 20årigt halvbloddsto som nu fått diagnostiserad narkolepsi. detta är vad jag förstått ganska så ovanligt hos hästar men det...
2
Svar
23
· Visningar
8 123
Senast: Narkolepsi
·
Hästvård Min pålla har stått i sjukhage i 2,5 vecka nu pga ont i benet. Idag var hon snorig, en del genomskinligt rinnigt snor men också en del...
Svar
0
· Visningar
925
Senast: ztsu
·
Hästvård Då kommer det eviga frågan, val av hästförsäkring.. Jag ska besiktiga en häst i veckan som inte har någon försäkring i dagsläget. Därmed...
Svar
5
· Visningar
1 485
Senast: superstar
·
Hästvård Min totto fick mugg (eller rasp kanske det heter?) ca 10-15 cm över kotan vänster bak i vintras. Var som ett streck rakt över på...
Svar
0
· Visningar
1 269
Senast: Perla
·
Hästvård Avmaska eller inte Ja, vad säger ni, ska man avmaska eller inte med tanke på risken för resistens? Om man avmaskar, hur rädd ska man...
2
Svar
25
· Visningar
2 343
Senast: sassiball
·
Foder & Strö Vi har lite problem med knakande och stela leder både pållan min och jag, och jag har därför funderat på det här med nyponpulver. Jag...
Svar
6
· Visningar
15 636
Senast: sweep
·
Hästvård Skulle ni köpa häst som haft kvarka och är friskförklarad enl vet i augusti förra året?
Svar
5
· Visningar
1 761
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Min häst har skadat sig på ballen. Hon är normal i temp. Och är inte öm eller halt. Tvättat just nu med vatten och lägger sedan på...
Svar
2
· Visningar
716
Senast: Buck
·
Hästvård ...låter konstigt men de symtomen har min 28-åriga för övrigt kärnfriska islandshäst utvecklat under helgen. Hon är delvis förlamad i...
Svar
17
· Visningar
5 905
Senast: silversoft
·
Foder & Strö Är det någon här som provat det, och i så fall vad blev resultatet/vad har ni för erfarenhet? Och hur osmakligt är det egentligen?
Svar
3
· Visningar
1 165
Foder & Strö Min 22 åriga travare fick en rejäl foderstrupsförstoppning i natt. Vet kom ut och det tog två timmar att få ut allt. Nu ska hästen inte...
Svar
2
· Visningar
1 023
Hästvård Håller gärna tråden lite allmän, även om frågeställningen för mig (ev) gäller en specifik häst. Om en häst är överrörlig, i allmänhet...
Svar
5
· Visningar
3 487
Senast: skuggi
·
Hästvård Ja, frågan lyder som rubriken. Har hittills avmaskat rutinmässigt enligt schema från veterinären (har uppfödning) men har nu planerat...
Svar
2
· Visningar
717
Senast: MonteRose
·
Hästvård Ska skaffa häst och undrar vilken försäkring och försäkringsbolag ni rekommenderar. Skriv ut typ av försäkring (veterinär, liv, rehab...
Svar
5
· Visningar
1 779
Senast: Arwen
·
Hästvård Jag tror jag blir knäpp!! Sedan 2012 har jag o min häst aldrig kommit igång ordentligt! Det hände då något med hans ena bakben det såg...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 903
Hästvård Min ponny har en "rörelsestörning" vänster bakben som ser bättre ut efter att han hållt igång/efter en ridtur. Vänster bak "släpar" mer...
Svar
10
· Visningar
2 266
Senast: Wera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025