Plötslig kraftig hälta

Sv: Plötslig kraftig hälta

Det är nog en hel del som skiljer sig.
Tex att hästen går ute mer hos mig i en mer kuperad hage och det var där skadan inträffade.

Min reagerade inte på visitertång när hon hade hovbensfraktur. Syntes bara på röntgen

Halva tiden har gått. Nu har han haft sulor några dagar och det är enorm skillnad på steget. Han har alltid varit lite försiktig utanför ridbanan men nu är det helt borta, kliver fram med stora steg även när det är grusigt.
Värmen i hoven är helt borta, ingen svullnad i benet alls. Helt kall och fin nu.
Blir väldigt spännande på fredag.

Åh vad härligt att höra!!

Eller, läsa då ;)

Vad skönt.
Vem kan inte få sekundära skador om man haft ont i foten- om det nu var så.
Han har alltid varit lite försiktig utanför ridbanan men nu är det helt borta, kliver fram med stora steg även när det är grusigt.
Du fick en ny häst- grattis.

Vad glad jag blir för din och din hästs skull :)
Förhoppningsvis repar ju sig sulan nu när den får vara ifred ett tag så att din häst kan gå utan sulor igen sedan. I annat fall så behöver han sulor alltid och är det inte värre än så så är det ju ingen fara :) Man får prova sig fram med lite olika tips och trix helt enkelt. Om din häst fortfarande behöver sulor till vintern så kan jag rekommendera bullensulor. (Om du googlar på bullensulor så kommer inköpsställen upp.) Det är alltså hela sulor med en bula på som gör att snön kastas ut. Man behöver fylla hela mellanrummet mellan hovens sula och bullensulan med silikon för lägger man bara i öppningen för att inte grus och småsten ska komma in så åker silikonet ut allteftersom har vi lärt oss den här vintern. Bullensulorna är till och med billigare än vanliga snösulor och man slipper riskera att det kommer grus mellan snösulan och sulan på hoven om det skulle bli barmark.

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 334
Senast: Ida94
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 316
Senast: Lejd
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 614
Senast: bellala
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 432
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025