Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

Hästvård Ponnyn är lite varm i sitt ena bakben, och lite svullen i kotan. Inte mycket, varken värme eller svullnad/gallor, tveksamt om någon som...
Svar
13
· Visningar
2 002
Senast: fio
·
Foder & Strö Hej, Jag har fått årets höanalys. Av det jag kan tolka är det proteinfattigt, men högt i energi? Jag har försökt lägga in det i...
Svar
3
· Visningar
892
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 899
Senast: Pilot
·
Hästvård Har en hovslagare som gör väldigt stora jack för tåkappan….en annan hovslagare säger att det kan kännas som nageltrång. Vad har ni för...
Svar
4
· Visningar
1 061
Senast: kryddelydd
·
Foder & Strö Hej någon som vet hur länge höpellets ska ligga i blöt innan utfodring?
Svar
2
· Visningar
741
Senast: huni2001
·
Hästvård Har fått tips om att stretcha pålle och har två varianter jag kör, på fram och bakben med lyft framåt och håller i ca 20 sek. Och att...
Svar
11
· Visningar
1 548
Senast: Zetronis
·
Foder & Strö Tips och trix och smarta lösningar sökes! Behöver komma på en lösning för utfodring i hage av två hästar nu i vinter. Vill gärna ha...
Svar
6
· Visningar
2 202
Senast: ptr
·
Foder & Strö Fick precis analysen på vinterns silage och det ligger högt i både protein och energi så att jag måste dra ned på kraftfodret rejält...
Svar
9
· Visningar
1 627
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö När man ska ge hästen b-vitamin hur mycket bör en häst äta som väger 600 kg. Jag köpte en häst nu i sommar och förra äger sa att han...
Svar
3
· Visningar
1 076
Senast: Masse
·
Hästvård Funderar redan nu inför våren :p Men om en häst i en hage med flera hästar har stor blodmask, så har "vår maskveterinär" sagt att alla...
Svar
9
· Visningar
1 262
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite råd. I våras gav jag dubbel dos avmaskning för att bli av med larverna. Hästen hade då 1200 epg. Nu när jag har...
Svar
11
· Visningar
2 053
Senast: Madick
·
Foder & Strö Mitt dräktiga sto har under senaste tiden varit regelbundet gasig. Hon är utredd hos veterinär i samband med gaskolik som i sin tur...
Svar
7
· Visningar
1 626
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Använder ni er av ovan? Som "underhåll" eller för att er häst har specifika besvär? Jag är mest nyfiken, känns som att många tycker...
2
Svar
33
· Visningar
6 262
Senast: tuaphua
·
Hästvård Vi hade lite markfrost häromnatten, men termometern på husväggen sa +2° som lägsta temperatur. Ska vi tro att styngflugorna gett upp för...
Svar
7
· Visningar
1 547
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej på er. Vi har fått ett "litet" problem! :crazy: När vi hämtat hö och halm så ska det upp på loftet ovanpå stallet. Finns...
2
Svar
29
· Visningar
5 118
Senast: tara
·
Hästvård Har under alla mina år som hästmänniska haft turen att slippa hovbölder.. tills nu. Hittade min häst blockhalt, hoppandes på 3 ben för...
Svar
10
· Visningar
2 696
Senast: Elendil
·
Foder & Strö Är det någon som har koll på ”max”gränsen på protein? Innan har man ju sagt att kommer proteinet från grovfoder så gör det inget men nu...
Svar
8
· Visningar
1 181
Senast: Hippocampus
·
Foder & Strö Fodrar alltid med ett analyserat grovfoder av god hygienisk kvalité och anpassar foderstat efter individ. Men nu för några dagar sedan...
Svar
11
· Visningar
4 061
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och...
Svar
4
· Visningar
1 562
Senast: mackan
·
Hästvård Hej vet inte om denna tråd ska ligga här elelr om den ska flyttas men har tänkt på detta ett bra tag nu kan man använda lactacyd till...
Svar
8
· Visningar
3 498
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama