ZMA Zink Magnesium

Natasja

Trådstartare
ZMA ingår i produkten vad är det ? Zink och magnesium av speciella källor för bättre naturligt testeron utsöndrande.

Så här står det i beskrivningen av ett koncentrat för hästar, någon som vet vad dessa speciella källor är?

Sv: ZMA Zink Magnesium

Har du tur får du svar av SpaderÄss :) Och då skulle jag vilja passa på och fråga hur det kan komma sig att min hingst blir lugnare med ett magnesiumtillskott? Det verkar inte gifta sig med testosteronutsöndrande... Är det skadligt att ge 12 g magnesium extra per dag? Jag har värdena på fodret om det behövs :)
Det här med att magnesium faktiskt fungerar dämpande på en tokpigg häst, det tycker jag i a f efter att ha testat fram o tillbaka på min i 13 månader. Är det inbillning eller finns det något bevis för detta? Det slår aldrig fel att han faktiskt blir betydligt lugnare om jag ger 12 g extra per dygn. Är det ok att ge detta året runt? :confused:

Har du magnesiumvärdet på ditt hö så du vet om det finns en brist där? Och hur mkt kalcium har du? Kvoten får nämligen gärna vara så mkt som C/M=2/1 och den är iaf inte mitt hö ens i närheten av! Så får ge mkt extra magnesium (jag ger magox från Horze).

Jag ser exakt samma sak som dig, och tar även magneisum själv (människor brukar också ha brist på det) då sover jag bättre och det hjälper även mot värk. Det är en markant skillnad på hästarna med vs utan magnesium.

Aldri hört att zink och magnesium skulle öka testosteronhalten, men fertiliteten blir ju lidande om hästen har brist på något mineral, det kanske är vad de menar?

När det gäller säkerhet, så skall det inte vara farligt att ge överskott eftersom det utsöndras genom urinen. Det är bara vid nedsatt njurfunktion eller väldigt stort överskott som det kan vara skadligt. Men om man får för högt värde i kroppen så kan det leda till hypocalcemi.

BTW tänk på att magnesiumtillskott inte innehåller ren magnesium, så man får kolla nog hur många gram magnesium ett mått egt innehåller.

Återkommer för jag skall iväg på Gothenburg Horse Show nu. Ett mått magnesium som väger 10 gram innehåller 6 gram rent magnesium enl innehållsförteckningen :) Och vet du vad jag har betalat? 80 kr kilot... :D :banana:

Så långt tänkte jag inte ens, att googla på det! Tack spaderÄss!

Så om nu den först nämnda studien skulle stämma på hästar och man dessutom tillför riskli så kanske det kan leda till förhöjda testosteronvärden!

Finns det några studier på hästar och ZMA?

Fast jag tycker att det framgår att den första studien inte stämmer. Och min hingst som kan vara rätt präktigt hingstig är faktiskt coolare när han får magnesium. Så jag tvivlar på att just substansen magnesium skulle utsöndra en högre testosteronhalt. Vad som händer om man blandar det med riskli vet jag inte, men i så fall borde det bli samma effekt med havre eftersom det också (enl uppgift ifrån en fodertillverkare) innehåller Gamma-oryzanol. Det är säkert i mindre dos än i riskli, men eftersom de som fodrar med havre brukar ge mer kraftfoder än de som fodrar med riskli så borde Gamma-oryzanolet ändå få en viss verkan kan man tycka. Detta är en ren spekulation och inget jag vet - bara kan tänka mig.
OBS! Jag fodrar inte med riskli och/eller havre :p

Senast ändrad:

Vad jag försått innehåller all spannmål gamma-o, men betydligt mindre än i riskli och rice bran oil!

Det kanske är därför vissa hästar blir så knäppa när de får för mycket kraftfoder? De får en testosteronkick? :idea: Annars kan man ju tycka att energi som energi. Men nog blir det en annan slags energi igenom kraftfoder jämfört med hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 754
Senast: Krålus
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 429
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve