Sv: ZMA Zink Magnesium
Har du magnesiumvärdet på ditt hö så du vet om det finns en brist där? Och hur mkt kalcium har du? Kvoten får nämligen gärna vara så mkt som C/M=2/1 och den är iaf inte mitt hö ens i närheten av! Så får ge mkt extra magnesium (jag ger magox från Horze).
Jag ser exakt samma sak som dig, och tar även magneisum själv (människor brukar också ha brist på det) då sover jag bättre och det hjälper även mot värk. Det är en markant skillnad på hästarna med vs utan magnesium.
Aldri hört att zink och magnesium skulle öka testosteronhalten, men fertiliteten blir ju lidande om hästen har brist på något mineral, det kanske är vad de menar?
När det gäller säkerhet, så skall det inte vara farligt att ge överskott eftersom det utsöndras genom urinen. Det är bara vid nedsatt njurfunktion eller väldigt stort överskott som det kan vara skadligt. Men om man får för högt värde i kroppen så kan det leda till hypocalcemi.
BTW tänk på att magnesiumtillskott inte innehåller ren magnesium, så man får kolla nog hur många gram magnesium ett mått egt innehåller.