Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle aldrig sätta på mina barn billiga skitkläder och sen ska de vara ute i +1 grad och regn i 1.5 timmar... Aldrig. Hellre torra och varma.
(Faktum är att jag funderat på att vara försiktig med vissa plagg och spara på dem, men effekten blir ju bara att de aldrig används innan de är urväxta. Så jag kör med att ha de kläder jag tycker är snygga mycket istället. Jag byter inte kläder när A kommer hem så när ska han ha kläderna om inte på dagis. )
Ja, visst vore det enkelt. Du får väl prata med de andra föräldrarna så att ni gemensamt kan framföra önskemålet.Varför klarar vissa förskolor de och andra inte? Återigen varför inte köra ALLA ytterkläder på låg värme så är problemet löst?
Det där måste du helt enkelt acceptera. Trist, men sant.Det som irriterar mig mest är att förskolorna har en förkärlek till att slänga in ALLT i torkskåpet. En overall som bara är blöt utanpå behöver inte vara 3 tim i ett torkskåp som är som en bastu, utan räcker med att låta den hänga i kapprummet. O framfröallt inte när extra ytterkläder finns.....
Är det här verkligen en fråga som det är värt att lägga engagemang och irritation på?
För mig är det helt självklart att det ska vara fritt fram för personalen att göra likadant med alla kläder, och i övrigt lägga sin tid på barnen. De är ju pedagoger, inte tvättbiträden.
Om det är så att i princip alla kläder förstörs för alla barn gång på gång under säsongen, kan det så klart vara en fråga värd att ta upp. Men det skulle ju personalen ha märkt själva i så fall, de skulle ju märka om alla barns kläder var förstörda hela tiden.
Jag har bara två barn som haft kläderna i torkskåp på dagis/fritids. Många kläder ärvdes av den yngre. Jag har inte köpt några speciella märken till dem. Kläder i mellanprisklass oftast. Inga kläder tog skada av det.Fast återigen då vill jag ha tips på VILKA kläder som klarar 90 grader i torkskåp flera timmar, som är slittåliga och klarar flera barn utan att tappa färg och funktion?
Har alla torkskåp som går upp i 90 grader då? När jag hämtat kläder ur torkskåper, som går för fullt, så har det inte verkat vara så varmt. Det kanske är hur stark värme som används som skiljer?Varför klarar vissa förskolor de och andra inte? Återigen varför inte köra ALLA ytterkläder på låg värme så är problemet löst?
Då kunde dom sagt från början när jag pratade med dom om det att det inte funkar...
En overall är redan fläckig eftersom dom fått för sig att låta barnen leka med färg ute i snön som inte går bort från kläderna, vilket inte är så roligt. Men de har jag inte sagt något om...
Ju smutsigare dottern är när jag hämtar henne på dagis - desto gladare blir jag. För ju smutsigare hon är, desto roligare, har hon troligtvis haft det.
Och kläder går sönder. Har man då köpt kläder för flera tusen kronor så kanske det svider lite, men då får man väl helt enkelt låta bli att köpa kläder i den prisklassen.
Att sonen förstör kläderna gör inget o att dom är skitiga o leriga har ingen betydelse. Men att de går sönder pga att de ska hängas i torkskåp på fulleffekt utan någon nytta då de inte är blöta invändigt gör moget ledsen. Eller att man då använder färg UTE som inte går bort efter flera tvättar , de är oaksamt o inte okej. Nu vart de inte så mycket fläckar men jag vet flera som fick kläderna förstörda av färgen...
Just därför har jag köpt dyra kläder eftersom sonen sliter otroligt mycket på dom, då betalar jag hellre dyra pengar för ett par byxor som håller o ser ut som nya när han använt klart dom än köpa ett åar billiga som jag ändå måste byta efter halva säsongen o ser för jäkliga ut...
Innekläder bryr jag mig inte ett jota över, där är de fläckar som inte går bort efter diverse soppor osv..
Men ja nu vet jag vad ni tycker o hur era förskolor gör, o jag orkar inte upprepa mig.