Yrkestitlar och liknande på engelska?

Krokus

Trådstartare
Hej!
Är det någon som vet eller har förslag på vad beridare heter på engelska? Och även andra hästrelaterade yrkestitlar är av intresse om det är någon som vet och vill dela med sig?
Och är vad är egentligen skillnaden på groom och stableman? (om det är någon)
 
Jag arbetar som beridare och det kallas rider.
Stableman : någon som sköter gården, mockar, fodrar, lagar saker osv
Groom: sköter hästarna, klipper, sadlar, mockar, longerar osv
Som beridare, är det olika benämningar då om man jobbarmed te x. inridning av unghästar eller utbildning av dressyr/hopphästar?
 
Kusk heter driver.

Du hittar vad saker heter på engelska om du googlar tex "sadel på engelska"
Javisst. Har googlat men det är svårt att veta vad som "gäller" och många facktermer kommer inte med i vanliga översättningar. Så shysst att ni delar med er, ni som vet!
 
Som beridare, är det olika benämningar då om man jobbarmed te x. inridning av unghästar eller utbildning av dressyr/hopphästar?
farrier eller black smith kan man säga.

Jag vet inte riktigt om det finns en yrkestitel för folk som rider in unghästar, men det heter starting young horses, eller starting green horses. Vissa använder även det gamla ordet "breaking young horses".

Driver är kusk

Dressage rider, flat work rider (för hopphästar), show rider (tävlingsryttare), home rider (beridare på hemmaplan). Finns många variationer ;)
 
Det finns även stablehand som en variation på stable man.

Jockey kan man säga om en beridare om man vill skoja till det. Men det är mer ett slang och ingenting man säger när man söker jobb, för då tror man att du är en racer.
 
sen finns det även head groom, och det är den person som har störst ansvar och förtroende på en gård. Det finns show groom, någon som följer med på alla tävlingar och måste ha det där extra i att klippa, knoppa, first aid och allt annat som kommer till hästens skötsel.

Sen beror mycket på vart man jobbar. Man kan tex vara beridare och samtidigt vara show groom som i mitt fall, eller vara en i ett stort team där man kanske är 3 hemma groomar och en tävlingsgroom samt flera beridare. Då får oftast inte groomarna rida, men det kan variera.

Jag har fera vänner som arbetar både som beridare och tävlingsgroomar runt om i europa och alla har olika avtal.

VIKTIGT att tänka på är att aldrig jobba svart. Kräv alltid kontrakt. (Contract job/registered job) eller leta vidare. Fråga även om arbetstider och vad som ingår i det jobb du utför, fråga om lön och om det är möjligt att klättra i lönestegen.
 
Senast ändrad:
Jag vet inte riktigt om det finns en yrkestitel för folk som rider in unghästar, men det heter starting young horses, eller starting green horses. Vissa använder även det gamla ordet "breaking young horses".

Tror det kan vara olika beroende på land, men här i Australien brukar man helt enkelt använda "breaker" eller "starter" för de som rider in unghästar. Vissa säger "young horse trainer", men det är nog mer vidareutbildning av en häst som redan blivit inriden :)
 
Tror det kan vara olika beroende på land, men här i Australien brukar man helt enkelt använda "breaker" eller "starter" för de som rider in unghästar. Vissa säger "young horse trainer", men det är nog mer vidareutbildning av en häst som redan blivit inriden :)
Intressant!:bow:
Är det så då att unghäst kallas för young horse?
Och vad kallas en instruktör på marken vid tillridning/vidareutbildning av unghästar? Blir det "Young Horse Training Instructor"?
 
Senast ändrad:
sen finns det även head groom, och det är den person som har störst ansvar och förtroende på en gård. Det finns show groom, någon som följer med på alla tävlingar och måste ha det där extra i att klippa, knoppa, first aid och allt annat som kommer till hästens skötsel.

Sen beror mycket på vart man jobbar. Man kan tex vara beridare och samtidigt vara show groom som i mitt fall, eller vara en i ett stort team där man kanske är 3 hemma groomar och en tävlingsgroom samt flera beridare. Då får oftast inte groomarna rida, men det kan variera.

Jag har fera vänner som arbetar både som beridare och tävlingsgroomar runt om i europa och alla har olika avtal.

VIKTIGT att tänka på är att aldrig jobba svart. Kräv alltid kontrakt. (Contract job/registered job) eller leta vidare. Fråga även om arbetstider och vad som ingår i det jobb du utför, fråga om lön och om det är möjligt att klättra i lönestegen.

Tack igen!:up:
Fler frågor: Kallas det även show rider då det handlar om dressyr och fälttävlan?
Intressant med alla variationer.
Kallas det "flat work rider" även då man tränar hopphästarna över hinder på hemmaplan?
 
farrier eller black smith kan man säga.

Jag vet inte riktigt om det finns en yrkestitel för folk som rider in unghästar, men det heter starting young horses, eller starting green horses. Vissa använder även det gamla ordet "breaking young horses".

Driver är kusk

Dressage rider, flat work rider (för hopphästar), show rider (tävlingsryttare), home rider (beridare på hemmaplan). Finns många variationer ;)

Är inte black smith en outbildad hovslagare?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 114
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 039
  • Artikel
Radannons Hej, Mitt namn är Evelina Esbjörnsson, jag är 30 år gammal och har mångårig erfarenhet av hästar samt hundar. Jag söker nu ett...
Svar
0
· Visningar
689
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
766
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp