Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack Sporthorse!Jag arbetar som beridare och det kallas rider.
Stableman : någon som sköter gården, mockar, fodrar, lagar saker osv
Groom: sköter hästarna, klipper, sadlar, mockar, longerar osv
Som beridare, är det olika benämningar då om man jobbarmed te x. inridning av unghästar eller utbildning av dressyr/hopphästar?Jag arbetar som beridare och det kallas rider.
Stableman : någon som sköter gården, mockar, fodrar, lagar saker osv
Groom: sköter hästarna, klipper, sadlar, mockar, longerar osv
Javisst. Har googlat men det är svårt att veta vad som "gäller" och många facktermer kommer inte med i vanliga översättningar. Så shysst att ni delar med er, ni som vet!Kusk heter driver.
Du hittar vad saker heter på engelska om du googlar tex "sadel på engelska"
Driver hittade jag på det sättet.Javisst. Har googlat men det är svårt att veta vad som "gäller" och många facktermer kommer inte med i vanliga översättningar. Så shysst att ni delar med er, ni som vet!
Ok. Kanske är gångbart... svårt att veta tycker jag. Fungerar säkert som kommunikation i de flesta fall. Tack för du kollade upp det!Driver hittade jag på det sättet.
farrier eller black smith kan man säga.Som beridare, är det olika benämningar då om man jobbarmed te x. inridning av unghästar eller utbildning av dressyr/hopphästar?
Jag vet inte riktigt om det finns en yrkestitel för folk som rider in unghästar, men det heter starting young horses, eller starting green horses. Vissa använder även det gamla ordet "breaking young horses".
Intressant!Tror det kan vara olika beroende på land, men här i Australien brukar man helt enkelt använda "breaker" eller "starter" för de som rider in unghästar. Vissa säger "young horse trainer", men det är nog mer vidareutbildning av en häst som redan blivit inriden
sen finns det även head groom, och det är den person som har störst ansvar och förtroende på en gård. Det finns show groom, någon som följer med på alla tävlingar och måste ha det där extra i att klippa, knoppa, first aid och allt annat som kommer till hästens skötsel.
Sen beror mycket på vart man jobbar. Man kan tex vara beridare och samtidigt vara show groom som i mitt fall, eller vara en i ett stort team där man kanske är 3 hemma groomar och en tävlingsgroom samt flera beridare. Då får oftast inte groomarna rida, men det kan variera.
Jag har fera vänner som arbetar både som beridare och tävlingsgroomar runt om i europa och alla har olika avtal.
VIKTIGT att tänka på är att aldrig jobba svart. Kräv alltid kontrakt. (Contract job/registered job) eller leta vidare. Fråga även om arbetstider och vad som ingår i det jobb du utför, fråga om lön och om det är möjligt att klättra i lönestegen.
farrier eller black smith kan man säga.
Jag vet inte riktigt om det finns en yrkestitel för folk som rider in unghästar, men det heter starting young horses, eller starting green horses. Vissa använder även det gamla ordet "breaking young horses".
Driver är kusk
Dressage rider, flat work rider (för hopphästar), show rider (tävlingsryttare), home rider (beridare på hemmaplan). Finns många variationer
Nej det tror jag inte, för att jag använder ordet hela tiden, och ingen har höjt ögonbrynen hittills. Men om det är fallet så får jag nog be om ursäkt till våran hovslagare, för han är utbildad ut fingertopparna.Är inte black smith en outbildad hovslagare?
Nej tekniskt sett är en blacksmith en smed helt enkelt, men har väl traditionellt varit hovslagare med iom att man måste kunna smida för att vara hovslagare. (Eller ja, man behövde det förr)Är inte black smith en outbildad hovslagare?