tanten

Trådstartare
i min trädgård finns några gamla äppelträd som visade sig ge halvtråkig frukt och ett som gav fin frukt men förra sommaren skadade frukten rätt rejält. De har också stått ogödslade och lite vanskötta.

Huset byggdes 1881 så ett par av träden är sannolikt väldigt gamla. De har också flera sorter i sig. Ett träd verkar mer nutida, kanske runt 20-30 år? Jag beskar alla lite i somras och ska ta några kvistar till nu i vår. Vill inte göra något radikalt för då blir det väl bara vattenskott av alltihop.

Det yngsta trädet borde kunna gå att ympa på. Jag vet ungefär vilket äpple jag vill ha och var jag ska stjäla ympris :D (på mitt gamla jobb...)

Jag har aldrig ympat men vill gärna testa. Nätet är fullt med beskäftiga beskrivningar men jag vill gärna höra bukarnas erfarenheter.

Finns det nån chans att man lyckas som helt oerfaren?

Var lägger jag ymriset? Jag har sett råd om att gräva ner dem - men då kan de inte ha sett zon 4 med snö och djup tjäle, suck.
Kylskåp finns det delade meningar om - både uselt och jättebra. Jag kan lägga i gästhusets kylskåp och där får de ligga i fred eftersom ingen bor där. Är det bra?

Sv: ympa

Kan du inte hämta ymparna i samband med att du ska klistra på dem på trädet?
Det är ju många som har ympdagar eller kurser, det kan ju vara bra att få hjälp av någon som visar hur man skall göra snitten, det är ju de som kan vara lite knepigt. Eller så testar man bara lite, hur mycket har man att förlora liksom. Det kan ju vara bra att öva att skära, vira och kleta på något som inte ska sparas.

Kan du inte hämta ymparna i samband med att du ska klistra på dem på trädet?
.

Aha! Man kan alltså ta dem och använda direkt? Jag trodde att man måste ta dem mitt i vintern och förvara tills de skulle användas?

Det skulle ju underlätta massor.

Min far har ympat mycket och jag vill minnas att det var färska skott han ympade.

Det nya är väl att man ska fundera på om man ska använda ymptejp, vax, bast, gummiband osv. Jag har nog lite grejer från skoltiden där plantskolan tipsade om hur de gjorde.

Min far har ympat mycket och jag vill minnas att det var färska skott han ympade.

Det nya är väl att man ska fundera på om man ska använda ymptejp, vax, bast, gummiband osv. Jag har nog lite grejer från skoltiden där plantskolan tipsade om hur de gjorde.

Halleluja för färska skott. Det reducerar mina bekymmer med typ 90%. Att få till själva ympandet är ju hantverk och trial and error. Jag har gamla skruttiga träd att öva på ;)

Men risken att misslyckas redan med att förvara kvistarna gav ångest.

Buke :bow:

Jag var tidigare medlem i Pomologerna och vad jag förstår så rekommenderar de inte vax längre utan bara att man har vassa och rena redskap och bast när man ympar. Jag kom aldrig så långt att jag ympat själv, köpt på mig lite olika sorters träd jag vill ha men skulle gärna testa att ympa lite med om jag bara fick tag på rätt sorter. :d

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi har en sommarstuga i zon 2 med en stor trädgård (ca 5000 kvadratmeter) som vi har varit nöjda med länge. Men trädgården börjar bli...
Svar
3
· Visningar
1 588
Senast: Asa_S
·
Trädgård & Växter Hej! Tänkte delge er vår trädgård i hopp om att få lite tips och råd kring den, just nu är det verkligen mest gräsmatta och den är så...
Svar
1
· Visningar
2 156
Senast: karini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix