Grattis, jag tror det är helt rätt väg! Låt honom bli mjuk å "sladdrig" i kroppen, sedan tar du och succesivt ökar samlingen när han byggt muskler och självförtroende.
Geisli töltar glatt på lång tygel. Skrittar vi på lång tygel och jag driver på honom så går han upp i tölt och håller sig normalt där. Jag kan också släppa tyglarna under tölten, utan att det händer något - blir bara lite lägre och friare i formen. Han gillar tölten och har fått börja med att hitta sin egen form och balans, vilket jag tror är viktigt - att tölten inte blir kravfylld genom att man kräver för mkt, för tidigt. Ja! - busrid lite galet ibland, så han håller sig pigg och glad! Underbart nu när det är snö! Fast här har den töat bort nu....
Och en annan sak som är viktig är att han är ordentligt uppvärmd innan du begär något av tölten, samt att han efteråt riktigt får länga sig igen så han strechar överlinjen ordentligt...Undvik träningsvärk och spända, stela muskler. Har det blivit lite väl ansträngande en dag, tömkör och longera (max 5 varv vardera hållet) nästa dag så han kan mjuka upp sig utan belastning. Bästa medlet mot träningsvärk är lätt träning, säger min egen kropp i a f.
Hoppla hoppla!