Yippee!!! - Ökad tölt!!!

G

Geisli

Idag har jag ridit ökad tölt för första ggn, sådant har jag bara sett på SM och VM...hihi! Men nu så är vi äntligen där - Geisli och jag! Har jobbat några veckor med ökningar i tölten. Försökt få honom att "lämna marken" och skjuta iväg framåt och det har gått stadigt framåt. Och idag så lade han i en extra växel och SVARADE på min drivning med att ge mig en RIKTIG "uppförsbacke"! Utan att tappa takten bara det visslade om tassarna! Pojken hajar och KAN!! Och jag har fått uppleva nåt helt nytt! :bow: :bow: :bow:

Älskade häst!!! :love: :love: :banana: :bump:

Sv: Yippee!!! - Ökad tölt!!!

Vad roligt att höra :) Alltid lika roligt när träningen har gett resultat! Grattis! :banana:

Tack!!! :)

Vilket tålamod man har egentligen. :angel: Red islandshäst första ggn 2002, köpte Geisli två månader senare som 2,5 åring. Sedan har vi tagit det lugnt, jag har aldrig pressat eller krävt mer än han själv bjudit på eller varit redo för fysiskt. Såg VM 2003 i Danmark - och via rysningarna jag fick i hela kroppen när jag såg ökad tölt - visste jag vad jag hädanefter skulle drömma om - och förhoppningsvis få uppleva... :d

Hihi...NU - Flera år senare sa det plötsligt KLICKetiklicketi i rasande fart! :idea: Pojken är nu "mogen" vid snart 7 års ålder! Alltså, det FINNS ingen annan häst än Islandshäst! Inte om man ska rida i a f. :bow:

Nej islandshästar är dom bästa :) men vad mycket jobb det krävs för att få dom som man vill! Jag tycker jag kämpar och kämpar men kommer ingen vart just nu, så ska börja om lite ifrån början tror jag. Men när det väl går bra, gud så kul det är då :love: Det får ta den tid det tar helt enkelt :)

Grattis! Vad roligt! :)
Jag önskar att jag kan gör det med min någon gång ... :love:

Sluta kämpa kanske? Och göra som du säger, börja lite från början, eller i a f på den nivå ni känner att ni helt behärskar och klarar av. Öka på så vis självförtroendet och bygg upp hästen på ett avslappnat sätt. Variation tror jag på. Kliv runt i skogen, böj runt träd, varva ridning med körning...eller tömkörning. Framförallt: håll hästen (och dig själv) glad när ni jobbar! :idea: Massera och klia honom och var hans bästa vän! :love:

tacktack! :bow:

Känn in hästen och ta tillfället när det bjuds! ;)

Sluta kämpa kanske? Och göra som du säger, börja lite från början, eller i a f på den nivå ni känner att ni helt behärskar och klarar av. Öka på så vis självförtroendet och bygg upp hästen på ett avslappnat sätt. Variation tror jag på. Kliv runt i skogen, böj runt träd, varva ridning med körning...eller tömkörning. Framförallt: håll hästen (och dig själv) glad när ni jobbar! :idea: Massera och klia honom och var hans bästa vän! :love:

Precis vad jag gjorde idag :) Jag krävde ingenting av han och red i skogen över stockar osv och plumsade i djupsnön, samt galopperade och travade i djupsnön. Tölten blev inte lika spänd efter det och det var bara det en härlig känsla, då han annars förknippar tölten med att spänna sig :( Han fick springa på som han ville och jag bromsade han ingenting. Ska longera mer nu och variera ridningen mycket, inte kräva så mycket, utan mer busa och ha det roligt :) måste få frammåtbjudning på min häst just nu, så det är första prioritet, samt dressyrövningar så han blir mjuk i sidorna.

Grattis, jag tror det är helt rätt väg! Låt honom bli mjuk å "sladdrig" i kroppen, sedan tar du och succesivt ökar samlingen när han byggt muskler och självförtroende.

Geisli töltar glatt på lång tygel. Skrittar vi på lång tygel och jag driver på honom så går han upp i tölt och håller sig normalt där. Jag kan också släppa tyglarna under tölten, utan att det händer något - blir bara lite lägre och friare i formen. Han gillar tölten och har fått börja med att hitta sin egen form och balans, vilket jag tror är viktigt - att tölten inte blir kravfylld genom att man kräver för mkt, för tidigt. Ja! - busrid lite galet ibland, så han håller sig pigg och glad! Underbart nu när det är snö! Fast här har den töat bort nu.... :p

Och en annan sak som är viktig är att han är ordentligt uppvärmd innan du begär något av tölten, samt att han efteråt riktigt får länga sig igen så han strechar överlinjen ordentligt...Undvik träningsvärk och spända, stela muskler. Har det blivit lite väl ansträngande en dag, tömkör och longera (max 5 varv vardera hållet) nästa dag så han kan mjuka upp sig utan belastning. Bästa medlet mot träningsvärk är lätt träning, säger min egen kropp i a f.

Hoppla hoppla! :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Vad kul! Min häst går det knappast att rida ökad tölt på eftersom han har väldigt lätt för att rolla, men det kanske går att göra något åt.

Grattis, jag tror det är helt rätt väg! Låt honom bli mjuk å "sladdrig" i kroppen, sedan tar du och succesivt ökar samlingen när han byggt muskler och självförtroende.

Geisli töltar glatt på lång tygel. Skrittar vi på lång tygel och jag driver på honom så går han upp i tölt och håller sig normalt där. Jag kan också släppa tyglarna under tölten, utan att det händer något - blir bara lite lägre och friare i formen. Han gillar tölten och har fått börja med att hitta sin egen form och balans, vilket jag tror är viktigt - att tölten inte blir kravfylld genom att man kräver för mkt, för tidigt. Ja! - busrid lite galet ibland, så han håller sig pigg och glad! Underbart nu när det är snö! Fast här har den töat bort nu.... :p

Och en annan sak som är viktig är att han är ordentligt uppvärmd innan du begär något av tölten, samt att han efteråt riktigt får länga sig igen så han strechar överlinjen ordentligt...Undvik träningsvärk och spända, stela muskler. Har det blivit lite väl ansträngande en dag, tömkör och longera (max 5 varv vardera hållet) nästa dag så han kan mjuka upp sig utan belastning. Bästa medlet mot träningsvärk är lätt träning, säger min egen kropp i a f.

Hoppla hoppla! :bump:

Ja, provar jag att tölta då han inte är uppvärmd funkar det inte alls. Då spänner han sig på en gång. Men i slutet av ridturen då man har galopperat mycket tex och han är mjukare av sådan träning brukar det funka bättre.
Ska försöka ha han friare nu och inte hålla han i tyglarna som det lätt har blivit lite av den senaste tiden för att han inte ska vara framtung. Men det hjäper ju inte, så ska försöka länga tygeln nu så han får hitta sin takt och balans själv. Tror det är viktigt att gå tillbaka i utbildningen om man märker att något börjar bli galet. Det får ta den tid det tar helt enkelt och just nu är det framåtbjudning och lösgörande som hjälper, utan krav och utan spända muskler :)

Grattis! Det är så roligt :D Red d första gången då jag provred min isis, världens bästa djur föresten, å hans ökade tölt e grym!
Hjärta islandshästar :D

:rofl: lovar att visa bild när jag för första ggn lyckats öka tölten samtidigt som jag står brevid i högsta hugg med kameran... :p ;) :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka