X-bent häst

M

Maräng

Vad får det för följder av en häst som är lite, lite X-bent?

Sv: X-bent häst

Läste nu och såg att det var svårt att förstå vad jag menade :o :D

Alltså vad får X-benhet för följder för ridningen? Kan en häst som är väldigt lite, men ändå X-bent, prestera max? Hur påverkas hästens leder och senor av detta, blir det större påfrestning?

berätta gärna vad ni vet om detta! TACK :)

Givetvis kan det påverka hästen negativt eftersom leder och benpipor får en avvikande belastning. Man strävar efter en så rak benaxel som möjligt just för att säkerställa bla. hållbarheten. Men det är lika möjligt att din häst kan hålla och prestera väldigt bra ändå. Prata med hovslagaren och be om hans syn på saken. Mvh // Pinge

Är det bara pyttelite så har det förmodligen ingen större betydelse.
Större avvikelser däremot ger ju snedbelastningar i lederna = risk för sämre hållbarhet.

Var drar man gränsen då? Mellan "pytte lite och större avvikelser" menar jag.
Det jag menar är att det kan vara dumt att lova eller förkasta utan att ha sett hästen

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
328
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 872
Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama