X-benhet i avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare _malle__
  • Startdatum Startdatum
M

_malle__

Vi vill nu betäcka min foderhäst, men vet inte vilken hingst som kan passa. Stoet är e. Nactus (Napoleon-Maraton)- Curacao xx(Mark-Ye-Well - Buckhound.) 6 år, 171 cm hög och grov. Hon har mycket bra psyke

Hon föddes x-bent (behövde inga ingrepp, det rättade till sig) och jag undrar nu om det är värt att avla på ett sådant sto? Jag vill verkligen ha en avkomma efter detta sto och vi kommer ha ett nära samabrbete med samma veterinär som följt stoet sen hon föddes ( och då även hennes x-benhet.)

Jag vill även ha tips på en passande hingst som bör uppfylla dessa krav. Finns det överhuvudtaget en sådan? :crazy:

*Ger väldigt rak och korrekt benställning
*Litet huvud
*Bra psyke
*Gärna runt 165 cm i mkh
*"Lätt modell", smäcker (förädlande) , ej för grov!

Är stoet helt korekt idag så tycker jag inte att det ska vara någon fara att avla på henne!

Ett tips på hingst är Stravinsky xx - http://www.stravinsky.dk/ har goda vitsord för benen, ska själv använda honom till mitt ena sto som är något intåad fram, hon har lämnat tre helt korekta avkommor men jag är alltid väldigt noga med benställningen när jag väljer hingst åt henne...

X-bent het är ju ingen defekt, utan en förlossnings sak.
Förlossningssak, hur menar du då :confused:
Föl föds ofta med krokiga ben åt alla möjliga håll, men att de blir så under förlossningen har jag aldrig varit med om!
Sen brukar de räta upp sig, annars korrigerar man det med hjälp av hovslagarn och veterinärn.

Med förlossningssak menade hon nog att det beror på hur fölet legat i magen på stoet. Det är därför dom i många fall är krokiga i benen när dom kommer ut. Det rätar oftast till sig.

Jaså är det? Det visste jag inte. Måste nog prata lite mer med vet. om det här, jag verkar ha missuppfattat henne isåfall :o

Hon har stora knän, vilket tydligen har med detta att göra. Jag är inte alls påläst :o
Dessutom har hon en felvinkling i ena frambenet, men enligt vet. har det inget att göra med x-benheten. Det skulle

Vi har pratat med henne om att betäcka och då var hennes största bekymmer att fölet löper risk att bli x-bent.
Dock var det ingen katastrof om jag fattat henne rätt, utan då skulle de gå in och "hjälpa till" redan från första början.

Men om vet. befarade att fölet också skulle bli x-bent måste det ju ligga något ärftligt i det? Hur kan det då vara en förlossningssak?

Stravinsky har faktiskt varit min starkaste kandidat hittils, jag gillar honom verkligen.
Jag inte så mycket om honom ännu, men det är ett stort plus om han är korrekt i benställningen!

Jasså, har alltid hört från både folk och veterinärer att det inte är det. Utan är pga. att det varit trångt i magen eller att fölet legat lite tajt i utdrivningsskedet på förlossningen.

Samma sak här...Jag har också hört att det bara beror på läget i livmodern och att det i lindriga fall korrigerar sig själv ovh har ingen som helst påverkan på hållbarhet eller brukbarhet i framtiden om det korrigerats (av sig självt eller med hjälp) korrekt.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Avel Bara rent hypotetiskt nu, jag har inget sto eller något, är bara nyfiken :) Vad finns det för dressyrhingstar som lämnar mindre och...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
15 763
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 368
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat