Precis som jag skrev så hade hästen en foderknöl på ryggraden och den var ultraljudad av veterinär som ansåg att den inte störde hästen och att det bästa vore att lämna den ifred då det ofta blir värre om man börjar skära i dom.
Utprovaren ansåg detta vara felaktigt och tyckte att den skulle skäras bort.
Jag litar dock mer på en veterinär än en utprovare vilket resulterade i att utprovaren vägrade sälja sadel till mig trots att jag erbjöd mig skriva på papper där jag friskrev henne från eventuella problem med foderknölen..... Jag har nog som sagt aldrig i mitt liv varit så arg på en människa!!!
Jag hade dock inga problem med återförsäljaren i England och jag är mycket nöjd med sadeln som även passar min nya häst. Anledningen till att jag väldigt gärna ville köpa en Wow till förra hästen var att han hade väldigt svår rygg, behövde en extremt bred kanal i kombination med att han var takformad, denna kombination var i princip omöjligt att hitta. Dessutom hade hästen en tveksam hållbarhet så jag ville ha en sadel jag kunde ändra ifall att och tur var väl det då hästen fick somna in bara 8 månader efter att jag köpt sadeln.. Dock hade han aldrig några problem med knölen, den krympte gradvis även om den aldrig hann försvinna helt.
Nuvarande häst har lite liknande ryggprofil om än inte riktigt lika extrem men sadeln passar utmärkt med några mindre justeringar. Jätte skönt för jag hatar verkligen sadelträsket!!!!!!