World Fengur

N

Nicke

Varför är det så svårt att söka på bara namnet på en häst (även om det isländska namnet är korrekt). Det går av någon anledning lättare att få fram Svenskfödda hästar än Islandsfödda. Någon som har lite mer avancerade tekniska tips? Och löjligt att de kräver så extremt korrekt stavning vad gäller isländska småkrumelurer över bokstäverna. Och så tycker jag de kunde ha ett samarbete med Islandshingstar.se, så man direkt kunde koppla över ett hingst eller stonamn till WF. Paketpris för kunden kanske vore något?

Sv: World Fengur

Sök inte på advanced;)

Jag vet, håller oxå påå att bli galen på detta.. Vet EXAKT hur namnet stavas, men det funkar ändå inte. Varför? Jo, för de har satt dit ett löjligt apostrof(?)tecken...:o

Jo, det gäller att vara exakt på stavningen :mad: Har jag inte hästpass att titta i brukar jag bara skriva förnamnet och endast landsbokstäverna där man skriver reg.nr. Då får man några att bläddra på men jag brukar hitta då. De står ju i födelseårsordning sedan.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Men faktum är att det sällan hjälper även om man har exakt rätt stavning och tecken. Det är sällan man kan söka bara på en islandsfödd häst på bara namnet. Nej, de tycker att man ska ha reg. numret. Annars får det tydligen va. :crazy: De behöver nog förbättra systemet och hjälpa istället för att stjälpa om registret ska ha någon mening.

Det är lättare om man bara skriver första 2-3 bokstäverna i både namn och gård, ex Hef fra vat så kommer det kanske upp en eller flera. Bara att välja. Men då får det inte vara nån konstig apostrof i dom bokstäverna om man är osäker.
Om man inte vet gården har jag ingen aning.
Nummer är alltid bra!
Kollade det gick bra utan gård.

Jag hittar alltid vad jag söker! I började hade man ju lite svårt men sen var det inget o nu går det som en dans.

/Jenny

Det är lättare om man bara skriver första 2-3 bokstäverna i både namn och gård, ex Hef fra vat så kommer det kanske upp en eller flera. Bara att välja. Men då får det inte vara nån konstig apostrof i dom bokstäverna om man är osäker.
Om man inte vet gården har jag ingen aning.
Nummer är alltid bra!
Kollade det gick bra utan gård.

Bra tips! Att man kan fylla i lite grann här och där, och ändå få det att funka. Det visste jag inte. Jag trodde man var tvungen att fylla i hela registernummer eller namn.

Bra tips! Att man kan fylla i lite grann här och där, och ändå få det att funka. Det visste jag inte. Jag trodde man var tvungen att fylla i hela registernummer eller namn.

Lite här o där vet jag inte men början åtminstone:rofl:
Ex Hra fra Ho då kom 43 st upp.

Jag har t.o.m sökt på nummer(exakt) och det funkade inte:o Blev osäker på om hästen var registrerad, men sökte på pappan- avkommor så hittade vi pållen. Men det konstiga var att vi DUBBELkollade siffrorna+bokstäverna

Sedan kan man vara säker på att det är utan apostrof och så kommer det in nån...

Sökmotorer vill ha exakthet - prova skriv fel på Google....

Men som någon redan sagt, skriv bara en eller ett par, tre bokstäver.
Heter hästen tex Kvika frá Ási och jag vet att hon är född 1990 på Island skriver jag in tex IS1990 (där regnr. skrivs) sen Kv (utesluter i:et då jag inte vet om det är i eller í det ska vara)
Ási kan ju också var svårt då man ibland får plutten att luta till vänster istället för höger så då kan man byta ut Á mot *si

Plutten ´ovanför bokstäverna görs ALLTID utan att capslock tangenten trycks ned, trycker man ned den också så lutar den åt fel håll ` .
´kan förekomma ovanför alla vokaler tror jag, vanlig ovanför i tex. Gäller att vara uppmärksam på sånt.

Men framförallt, så få bokstäver som möjligt och gärna landsnummer och födelseår ialla fall i reg.nr rutan. Vet man att hästen är född på 90 talet bara så söker man på SE199 eller IS199, 2000 talet IS200
osv

Det är inte så svårt när man gjort det några gånger!
Lycka till!

Några gånger, jag har gjort det många gånger:smirk:

Om man söker på t.ex. Ófeigur på google så får man även upp Ofeigur, samt Ofeigursson el likn:p

Jag tycker att det är mkt dåligt det där med att jag slog in rätt nr, och inte fick upp något när hästen var reggad på det nummret. Och jag var inte ensam vi var flera som såg, och noterade det....:(

jag vet inte hur många gånger jag försökte med Saudarkroki.....ser ju enkelt ut, eller hur?
Men på WF var det INTE enkelt. Jag var tvungen att ta en häst som jag visste hade det i stamtavlan, min tex för att få stavningen rätt.

I sökmotorn finns alla isländska bokstäver i små ikoner längst upp, klicka på dem så blir de rätt för att hitta det du söker.

Jag har Mac och då lägger sig markören framför bokstaven, men det ordnar jag efteråt. På PC hamnar de riktigt direkt.

Jag kunde också ha problem förut, men nu funkar det fint.

OA

Jag har inga problem med bokstäverna på det viset, det är bara det att om man inte vet att det är isländska bokstäver så är det svårt.
.

Om du söker på iD nr. så ska århundradet vara med också. Är det id nr som står på regbevis m.m. ex SE99xxx, när det ska stå SE1999xxx. Då blir det fel även om man skriver "exakt" ;)

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Det är också en märklig sak att folk sällan kan skriva sina egna hästars namn korrekt. Det saknar krumelurer både här och där, och ibland är efternamnen tom felvända. Det gör inte saken lättare. Alla borde gå en kurs i isländska! :)

jag vet inte hur många gånger jag försökte med Saudarkroki.....ser ju enkelt ut, eller hur?
Men på WF var det INTE enkelt. Jag var tvungen att ta en häst som jag visste hade det i stamtavlan, min tex för att få stavningen rätt.

Kan ju bero på att det stavas Sauðárkróki;)

Jag förstår att de vill ha alla namn helt korrekt skrivna. Det är en väldig skillnad vad gäller uttal och betydelse när man skriver med eller utan appostrof. Det isländska alfabetet ser ju ut så här:

A Á B D Ð E É F G H I Í J K L M N O Ó P R S T U Ú V X Y Ý Þ Æ Ö

Så som ni ser så finns det ju t.ex. ett a, e, i och u både med och utan appostrof och det skiljer sig en del i uttal och kan även ha stor betydelse vad gäller ordets innebörd, även om vi svenskar kan tycka att det verkar löjligt om det finns ett komma över a:et eller inte...

/En som bor på Island och som numera pratar alldeles för lite svenska :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka