Word-hjälp önskas!

M

Millz

Jag har problem med oönskade blankrader och blankstycken som dyker upp i word när jag redigerar mitt dokument.
Jag författar på en uppsats där vissa kapitel skall börja på egna sidor, med kapitelrubriken högst upp, av någon ougrundlig anledning studsar texten istället omkring och skapar blankrader högst upp på sidan. En rubrik som ska vara högst upp på sidan hamnar tio rader ner. När jag flyttar upp den med "backspace" hamnar den istället på föregående sida, där den inte ska vara.
Hur jag än ändrar med övermarginaler och ting så stämmer det inte, texten lever sitt egna lilla liv. oerhört frustrerande.

Är det någon som känner igen dilemmat med studsande text som inte vill "fastna" där jag placerar det? Hjälp önskas snarast!
 
Sv: Word-hjälp önskas!

Vet inte exakt vad som är problemet med din text, men har du testat att visa ¶ för att se var det finns radbrytningar, avsnittsbrytningar o.s.v.? Jag tycker att det är mycket enklare att fixa layouten om man visar den informationen.

Annars finns ju inställningarna för styckindelningen under Format-menyn, kanske är något med inställningarna av avståndet mellan styckena där?

Eller eventuellt att det har blivit ändringar i formatmallen? Word verkar leva sitt egna lilla liv och ändra hej vilt ibland. :smirk:

Hoppas att det ordnar sig med uppsatsen! :)
 
Sv: Word-hjälp önskas!

Monochrome skrev:
men har du testat att visa ¶ för att se var det finns radbrytningar, avsnittsbrytningar o.s.v.?

Ja det där har jag testat, det ger ju en bra översikt men löser tydligen inte problemet. Jag kan inte flytta ett enda kapitel text utan att all text på 30 sidor flyttar på sig...

Nu håller jag på och studerar styckeindelningarna, tyvärr är mina wordkunskaper tydligen såpass dåliga så jag vet inte riktigt vad det är jag letar efter :crazy: .

Formatmallen står nu på "normal", jag misstänker att det ska vara så.

Morrrrrrrr... Det var bättre under skrivmaskinens tid..... ;)
 
Sv: Word-hjälp önskas!

Jag tror du gör fel när du vill ha en rubrik högst upp på en sida. För att få den dit så ställer du dig innan rubriken ock trycker ctrl + enter. På så sätt kommer rubriken alltid vara överst på sidan. Troligtvis har du tidigare lagt in en massa enterslag istället för att få ny sida.

/Erica
 
Sv: Word-hjälp önskas!

Cheeserica skrev:
Troligtvis har du tidigare lagt in en massa enterslag istället för att få ny sida.

/Erica

Så har jag gjort. Och då studsar allt. Nu har jag lärt mig att inte göra så.

Ska omedelbart göra som du tipsar, tack snälla för hjälpen!
 

Liknande trådar

E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp