Wiromins vitaminer och mineraler

95johsv

Trådstartare
Är det någon som har innehållsförteckningen på Show Horse Proffs, Show Horse Aktiv, Vimin Complete, ADE+Selen?

Jag menar inte analysgarantin (innehåll per ml tex den har jag) utan vad är det i?

Har ni på någon annan produkt skriv gärna de också så ger det mig ett hum iallafall.

Sv: Wiromins vitaminer och mineraler

Är det någon som har innehållsförteckningen på Show Horse Proffs, Show Horse Aktiv, Vimin Complete, ADE+Selen?

Jag menar inte analysgarantin (innehåll per ml tex den har jag) utan vad är det i?

Har ni på någon annan produkt skriv gärna de också så ger det mig ett hum iallafall.

Är inte säker på hur du menar, men chansar ändå och delar med av det jag har i infoväg. Du kanske kan ge mig analysen för den har jag inte, är ev. lite intresserad att prova detta varefter, enda melassfria jag hittat hittils. Har du fler på lager kanske?.

Show Horse Aktiv mineralpellets innehåller ingen melass.

Vitaminer är tillsatt i följande mängd per kg:

A-vitamin 300 000 IE
D-vitamin 30 000 IE
E-vitamin 9000 mg
K-vitamin 50 mg
Biotin 3 mg
Folsyra 130 mg
B1-vitamin 275 mg
B2-vitamin 200 mg
B6-vitamin 200 mg
B12-vitamin 2,5 mg
Pantotensyra 300 mg
Niacin 650 mg
C-vitamin 5000 mg- syra neutral, bra för magen.

Innehåller även nyttiga fettsyror och jästkulturen Diamond V. Spårämnen iform av mycket lättupptagliga aminosyrakelater.

Finns i 8 kg:s och 20 kgs:s förpackning

Senast ändrad:

Våra vägar korsas ännu en gång :)

De säger att den inte innehåller melass, men iom min häst är känslig för stärkelse också så undrar jag om det kanske finns sådant i tex.

Vad jag menar är att få veta ingredienserna. (kom inte på det ordet förut, för sent på kvällen).

Jag har deras broshyrer med innehållet, är det något du vill veta förutom ingredienserna så kan jag nog ge det till dig.

Har mailat dem igen men det har ju varit helg. De var dock väldigt snabba att skicka infon jag har!

Mustangs grusmineraler ska inte innehålla melass. Dock är det info ifrån en säljare, som jag inte är säker på att han har rätt. Har dock inte kollat mer på det eftersom min häst av någon outgrundlig anledning reagerar på grusmineraler.

Min reagerar också på grusmineraler, jag tror de stoppar melass i det med.

Är pelletsen melassfri och med den lilla mängd som går åt så är jag mycket förvånad om stärkelsen (om det finns nån) skulle kunna påverka.

Då förstår jag vad du menar. Vad ger du din nu då?

Min får rena pulvermineraler och det har fungerat kanon, så igentligen behöver jag väl inte byta, men det blir ju en del hinkar. Han får V.S.L och biomineral samt lite alger för att komma åt jodet, periodvis B-vit. Min har ju även struma (till sin KF och sitt tidigare magsår)av jodbrist och vägrar äta salt i nån form och klarar ju som sagt vare sig färdigfoder eller mineraler så här långt.

Jag mottager allt du har av info om det om du orkar skriva.

Jag vill gärna läsa själv på innehållsförteckningen innan jag litar på när någon säger att nåt är melassfritt. De har lite svårt att förstå och tror alltid - det är så lite så det är ingen fara.

På grusminer reagerar min med kolik. Inte helt stopp men man måste ut och gå och se till att han inte rullar etc. Han är oftast helt slut efteråt.

Verkar som min kille är mer känslig emot stärkelse än socker. Båda är illa men stärkelse verkar påverka längre tid.

Min får just nu tokosel och Kraffts miner blå. Dock när jag slutar med minerblå så tål han snedsteg bättre. Men jag har av vetrinär fått order om att ge mineraler och så se till att snedsteg inte finns... Därför letar jag alternativ.

Emins b-vitamin har jag inte hittat något socker/stärkelse i. Dessutom när jag smakar på den smakar den beskt.

Vilka mineraler ger du nu?

Jag kan ta och skriva av bladen när jag kommer hem så får du all info jag har. Har inte fått svar på min fråga ännu.

Precis!!! Det känner jag igen. "Ja men det lilla klit spelar ingen roll" har jag hört många gånger :)

Krafft har ju allt möjligt "skit" i sina mineraler som inte min tål iaf.

Han får rena pulver.

Biomineral = Ca, fosfor, magnesium och kisel.

V.S.L = Selen, E-vit. och lysin, detta får han dagligen.

Periodvis punktinsats med Koppar/järn och ibland B-vit.

Till detta lite alger för att få i sig jod.

Kom hem för sent igår, fixar ikväll. Ursäkta!

Jepp de har allt möjligt i. Tror att det är därför vi kämpar på i motvind och kommer till problem lite titt som tätt. Det är det jag tänkte fixa nu :)

Hmm kan inte säga annat än att de är seriösa!!! Skickar riktigt brev :)

Here goes:
Fick inte riktigt svar på det jag ville. Men fick svar på hur mineraler/vitaminer och spårämnen sköts.

mineraler: KOmmer av kalium, forfor, magnesium och natrium kommer ur fosfater. Vissa kommer ifrån kalkstensmjöl som alltid är svensk och ifrån svenska företag.
Spårämnen: Zink, mangan, koppar etc. Använder det som är organiska och oorganiska. Orkaniska är aminosyrakelat, med extra låg molekylvikt = bätte upptaginingsförmåga. Minskar också utsläppen av metaller via träcken.
Vitaminer:alla utom E-vitamin är sytetiska pga att inte innehålla sidoämnen som inte är önskvärda. E-vitaminet är naturligt eftersom det finns i bra form.
Vegetabiliska oljor: används i vissa mineralfoder. Det är renpressad gmo fri sojaolja - livsmedelskvalite.
Polyoler ingår (vad är det ingen aning, frågar)

Fritt tolkat av brevet.

Senast ändrad:

Forts:
Proffs innehåller per kilo:
Kalcium:12%
Forfor:3,3%
Magnesium:6%
Salt: 25%
Zink 2500mg
mangan 1500mg
järn 650mg
koppar 1500mg
jod 20mg
kobolt 15mg
selen 30mg
A-vitamin 300000 IE
D-vitamin 35000 IE
E-vitamin 15000 mg
K-vitamin 60 mg
Biotin 3 mg
Folsyra 90 mg
B1-vitamin 250 mg
B2-vitamin 250 mg
B6-vitamin 250 mg
B12-vitamin 4 mg
Pantotensyra 150 mg
Betakaroten 100mg
Niacin 350 mg
C-vitamin 3000mg
Diamond V
Omega 3,6,9

Vimin
innehåll per ml
A-vitamin 500 IE
D3-vitamin 75 IE
E-vitamin 15 mg
K-vitamin 0,0085 mg
B1-vitamin 0,85 mg
B2-vitamin 0,35 mg
B6-vitamin 0,35 mg
B12-vitamin 1,35 mcg
Biotin 0,017 mg
Niacin 1mg
Folsyra 0,45 mg
Pantotensyra 1,7 mg
Kolin 3,5mg
Selen 0,006mg
Järnkelat 0,5mg
Zinksulfat/kelat 4,2mg
Kopparsulfat/kelat 1,2mg
Mangansulfat/kelat 3,35mg
KoboltSulfat 0,017mg
Kacliumjodat 0,017mg

Vattenlösling vitaminblandning, hållbarhet 12 mån.

Är det något mer du vill veta förutom bindämnen etc? Ska maila och fråga det också.

Kalas ju. Ja, jag vill veta analysen mineralmässigt även på Aktiven eftersom samt vad de mer kan ha för ingredienser, det är pellets och kan funka som krubbskrammel.
Trevligt med så bra bemötande och info. Har du koll på priserna också?

Okidoki kollar när jag kommer hem på mineralanalysen...

Frågade om andra ämnen och priser när jag skrev till dem igår.

Aktiv Pellets mineraler:

Kalcium:11%
Forfor:5,5%
Magnesium:6%
Salt: 15%
Zink 1500mg
mangan 1000mg
järn 1200mg
koppar 1250mg
jod 15mg
kobolt 12mg
selen 20mg

Nej, förväntar mig ett brev ikväll när jag kommer hem. De har inte svarat på mina mail en enda gång utan skickar vanliga brev. Med underskrift :) Känns så seriöst på något vis. Superkul faktiskt!

Uj, det var seriöst, inte var dag man träffar på sådana fodertillverkare/leverantörer.

Nej jag har inte hört något mer faktiskt. Har inte hunnit påminna något heller eftersom det varit jul etc.

Ska försöka att fixa det senare idag.

Hej !
Jag kände igen produktnamnet, då jag företaget jag jobbar på säljer kemikalier, men visste inte riktigt ändå, så jag googlade lite och hittade följande:
Många produkter som kallas för sockerfria anger en del av kolhydraterna som sockeralkoholer (polyoler). En varning också: Sockeralkoholer kan ha en laxerande effekt och/eller ge gaser i magen.

Vad är det som är så mkt bättre med sockeralkoholer jämfört med vanligt socker?
Vet inte hur det metaboliseras i kroppen, men det ger mindre energi per viktenhet (jfm socker). Kanske kan man använda mindre mängd för att uppnå samma sötma också.

Varför detta används i hästfoder kan man ju ifrågasätta.

mvh

Saltomortal

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 288
Senast: isafore
·
Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 671
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka