wintec vs griffin?

A

aurian

Sadlar, detta eviga dilemma..Efter veckors ångest har jag nu börjat fundera på syntetsadel något som jag alltid varit oerhört skeptisk till förut. Har dock hört en hel del bra om dem nu och börjar ändra inställning så smått. Frågan är då vilken ska man köpa. Är något märke bäst? De två som verkar vara bra är ju wintec och griffin. Har en arab så griffins cobsadlar låter ju som något för mig. Åsikter och funderingar? Någon som har griffin cob? Någon som provat bägge märkena? Eller är sadlarna förkastliga och helt värdelösa??

HJÄLP!!

Prova båda! Ta den som passar dig och hästen bäst.

Jag la mina slantar på en Wintec Wide för att det är den enda sadel jag hittat som är vid nog åt min häst. Den ligger bra på hästen men är inte perfekt åt mig, men det får jag ta (jag sitter bra och korrekt i den men lätt sits är inte någon fullpoängare).

Wintecen har fördelen att den går att ändra bomvidden på. Men Griffin är inte alls en dålig sadel.

Jag personligen tycker att Griffin är skönare att sitta i och den formar sig bra efter hästen.

Beror ju på om du vill ha "tygklädda" sadlar, eller om du vill ha en sadel som ser ut som en vanlig lädersadel!
Jag har till mina hästar sadlar som är "glatta" dvs inte har något tyg alls, de ser ut som lädersadlar. Fördelen med dessa är ju (förutom att de är lättskötta) att de inte blir blöta i sitsen vid regn som de tygklädda blir. Dessutom fastnar det inte hår och annat skräp på.
Jag har Horse Saver-sadlar till två, och en brun syntetsadel vid namn Norton till en. Dessutom blir det syntetsadel till den sista nu också till inridningsdags...
Horse Saver (Olympic) sadlarna finns hos www.bole.nu, Norton sadlarna finns bara utomlands (frankrike) vad jag vet, men vissa ridsportbutiker kan nog ta hem. Den sista jag ska köpa finns på www.bjorkbacka.se ...
Jag tycker att de sadlar jag köpt har anpassat sig väldigt väl efter hästarna även att de är väldigt olika typer! De är fantastiskt bra att rida i, lätta och smidiga i vikt både för häst och ryttare, och fantastiskt lättskötta (bara att torka av med fuktig trasa)!
Aldrig mer en lädersadel för mig!!

JAg tycker wintecen är skönare att rida i, men griffin är ju billigare, känns dock lite plastig.

Jag skulle vilja säga att wintecen är bättre, snyggare, skönare och mer hållbar :) .

Jag skulle nog helst vilja he en som är "läderaktig" alltså utan tyg. Har bara ridit i en syntetsadel en gång och den var tygig och inte alls skön. Jag upplevde det som om jag fastnade i tyget. Tack för tipsen på sadlar! Ska kolla in hemsidorna.

Fler åsikter och tips gärna!!!

Ett tips är tygskodda ridbyxor :love:
Då blir wintecen bra, griffin kommer jag aldrig riktigt överens med iallafall.

Jag har haft Griffin sadlar och tycker dom är jättesköna och slittåliga.
Men som någon annan skrev, det är tygskodda byxor som gäller. Jag tog helskodda av misstag en gång, och jag satt fast... Kunde inte röra mig alls i sadel. Ingen höjdare :D

Men jag har för mig att Griffin är rakare i bommen än Wintec? Fast jag är inte säker. Så det är inte säkert att samma häst kan ha båda modellerna.

Har en Griffin och tycker man sitter hyfsat i den, köpte den också för att jag inte har lyckats hitta en bra passande lädersadeln. Har även provat Wintec också, tycker att de sadlarna kanske är lite skönare att rida i men dock passade det inte min häst. Tror som föregående att de är lite mer svängda i bommen....

Låna hem och provrid.... Tycker absolut att syntetsadlar är ett bra alternativ när om man har svårt att hitta en passande lädersadel. De är ju dessutom lättskötta...

jag har alltid helskodda när jag rider, och hade det med min griffin oxå och för min del satt jag inte alls fast?
tyckte inte alls det var för mkt grepp osv, :smirk: :confused:?

jag har intve provsuttit än wintec men en horse saver och har haft en gammal modell av griffin (de helt blanka) och jag tycker de är extremt HALA :crazy:.

annars så tycker jag att "griffinen" var mkt bra och mkt tålig, min ser fortf som ny ut efter 8 månaders användning i alla väder.

De beror på vilka modeller, finns båda rakare och mera svänga av båda.

Wintec har den jobbiga egenskapen att bommen blir mera sväng när man sätter i ett vidare koppjärn :(

Okej :)

Hmm så har man en som passar, och hästen breddar sig så man vill byta till vidare koppjärn så kanske den inte passar ändå, pga att den blir mer svängd?
Knepigt...

Sv: wintec vs griffin?

Låter som om man kasnke borde satasta på en wintec då? Har de kilbossor eller rundbossor för jag misstänker mycket starkt att min häst inte kan ha kilbossor. Har provat ett par sadelr med det oh de satt helt keff. Tryckte som attan bak och var allmänt inte bra alls. Rundbossor ska det väldigt gärna vara...

Jag har en wintec 500 Allround cair ÄLSKAR DEN! :love:

Wintec är den bästa sadeln som finns! :bow:

Ska köpa en dressyr också.... :D

Ang. griffin så vet jag inte, men wintecen är underbar!

Min ullstoppade Wintec 500 dressyr har kilbossor. Anläggningsytan är dock bara 45 cm vid sitsstorlek 16,5 tum. Passar därför ändå min kortryggade islänning. Och jag är 175 cm lång, men tycker ändå att 16,5 tummen sitter som en smäck för min rumpa och mina ben - utan att vara låst i sitsen! Skönaste sadeln jag ridit i! Enda sättet är att prova sig fram... Storlekar och sadelmärken är inte alltid vad man tror.

Liknande trådar

Utrustning Funderar på att skaffa en dressyrsadel till pållen,han är nyligen inriden,så han kommer ju växa och muskla sig mer än vad han har nu...
2
Svar
36
· Visningar
2 344
Senast: Fibusen
·
Utrustning köpte en griffin cob dressyr i x-vid lite på vinst och förlust.. tyckte att den borde passa på nån av de tre då de alla har mer eller...
Svar
16
· Visningar
1 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka