Wintec VS. Griffin

Sv: Wintec VS. Griffin

Såg en ute på annons, på hastnet. Kanske värt att kolla :)

Mm, jag såg den. Men det var en 17,5". Den blir för lång för min häst. Mätte en 17" i går och den var ganska exakt 50 cm, och jag tror även att det blir för långt. :(

Tror jag ska testa en Knights Lady Hawk faktiskt, kanonpris på den på hippomarket... Duger väl till en början i alla fall, jag har ju en unghäst så hon kommer att ändra sig mycket i ryggen.
 
Sv: Wintec VS. Griffin

Saken är ju den att även om två sadlar har samma sitsstl. så kan den ena vara längre/kortare än den andra. Griffin är ju ganska mkt kortare än vad Wintec är och jag upplever KLH som kortare också.
 
Sv: Wintec VS. Griffin

Jag hade hellre valt Griffin framför KLH.
Tex sadelgjordsfästet fördelar trycket bättre i G.
// Linda
 
Sv: Wintec VS. Griffin

Saken är ju den att även om två sadlar har samma sitsstl. så kan den ena vara längre/kortare än den andra. Griffin är ju ganska mkt kortare än vad Wintec är och jag upplever KLH som kortare också.

Jo, det här med sadlar är en svår bit. Man måste prova. Sen är det så att hästen ändrar ryggform i rörelse, oftast blir ryggen rakare. Så egentligen ska ju sadeln passa hästen då och inte när den står still... Fast längden är ju den samma, så det är viktigt att man inte får en för lång sadel.

Jag kommer nog att prova både KLH och Griffin. Fast jag måste ju få hem kusen först, och det får jag i början av Juni. :D
 
Sv: Wintec VS. Griffin

Ja,där har faktist Griffin ett plus i kanten..
Som sagt så har jag haft en sån under en kort period,tyckte den var helt ok,dock så red jag i den under hösten/vintern,sen flyttade hästen,och många säger att man blir jättevarm av den sitsen,vill inte rida runt med rövsvett hela sommaren...:o
Fast man sitter ju rejält stadigt i en Griffin,spec om man har helskodda ridbyxor. Det som är minus är att jag tycker det gnisslar så förbannat med stövlarna mot sadeln...
 
Sv: Wintec VS. Griffin

Jag hade hellre valt Griffin framför KLH.
Tex sadelgjordsfästet fördelar trycket bättre i G.
// Linda

Den nya Griffin har ju en i mina ögon suverän lösning med fyra olika ringar för sadelgjordsstropparna. Man flyttar helt enkelt stropparna till de ringar som funkar bäst på hästen! Kanonbra tycker jag! :laugh: Perfekt för hästar som inte har världens bästa sadelläge.
 
Sv: Wintec VS. Griffin

Ja,där har faktist Griffin ett plus i kanten..
Som sagt så har jag haft en sån under en kort period,tyckte den var helt ok,dock så red jag i den under hösten/vintern,sen flyttade hästen,och många säger att man blir jättevarm av den sitsen,vill inte rida runt med rövsvett hela sommaren...:o
Fast man sitter ju rejält stadigt i en Griffin,spec om man har helskodda ridbyxor. Det som är minus är att jag tycker det gnisslar så förbannat med stövlarna mot sadeln...

En fårskinns rumpvärmare så har man löst det! :idea: Fast det kanske inte är så snyggt...

Jag har haft Griffinsadlar och jag tyckte inte att man blev varmare om rumpan i dem som i nån annan sadel, kanske beror på hur svettbenägen röv man har? :rofl:
 
Sv: Wintec VS. Griffin

Eller föresten de nya koppjärnen kanske inte stämmer med detta. 115 grader gäller de äldre modellerna.
 
Sv: Wintec VS. Griffin

*kl* Någon som vet hur många grader Griffin är i vid? (de lite äldre modellerna,utan koppjärn)
 
Sv: Wintec VS. Griffin

*kl*
Jag tror som de andra att en Griffin är bättre än en Wintec på den ryggen. Men jag vill också tillägga att det är en väldigt skillnad att sitta i dem! Jag har en Griffin dressyr som jag älskar, sitter bra i den. Sen red jag för några år sen i en Wintecdressyr och den var hemsk att sitta i!!! Passade inte mig alls!!! (Vill tillägga att det förstås var på en annan häst...)
 
Sv: Wintec VS. Griffin

Ja,lutar starkt mot en griffin,har hittat en som säljer en begagnad här i dalarna för ett bra pris,men den är x-vid,frågan är om den kommer att bli alldeles för stor,eller om det faktist kan funka?

Han har växt ur normalbommen nu,och riden i 3 veckor,och arbetad i ca 3-4 månader,så mer muskler kommer att byggas,och det är basjkir i han,så han kan bli rätt så grov,känns som om jag får lov att byta sadel nästan på en gång i fall jag köper vid,x-vid,då är den säkert lite för vid i dagsläget,men då får man ha padd under,hellre för stor med padd,än en för liten..
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på att spana efter sadlar och har just nu två hemma. En dressyrsadel från hööks, billigaste modellen, och en Wintec Cair. Skulle...
Svar
3
· Visningar
864
Utrustning Efter många om och men hos sadelmakaren idag så fick jag med mig en wintec wide 17" dressyrsadel hem till min lätt svängda, runda och...
2
Svar
23
· Visningar
6 204
Senast: Buck
·
Utrustning Misstänker att sadeln jag har inte är den bästa för fröken och får vackert bege mig ut i djungeln och tänkte ber er om lite hjälp. Ska...
2
Svar
36
· Visningar
9 315
Senast: spinner
·
Utrustning Om man har en häst med ganska rak och rund rygg. Troligtvis lite lång, men normalhög manke. Kan en Bates Elevation (den äldre...
Svar
5
· Visningar
2 810
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp