Wintec till min dam?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kbr
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 127
K

kbr

Hej har varit på jakt efter en sadel till min dam länge nu.
Kanske kommer detta heler inte ge någon klarhet om vilken sadel som skulle kunna passa henne.
Funderade på en wintec men många skriver att det inte passar hästar med hög manke. Tycker ni att hennes manke är hög?
Man läster även mycket ang svank Har hon mycket eller lite svank?
Har haft sadelmakare ute men han hade ingen sadel som passade henne endast en väldigt åtgången westensadel han tycket att jag skulle sluta med att tänka på en "vanlig" sadel men jag vill ha en dressyr ingen westen.
Probelmet som jag antar även är för alla andra är pengar sadeln får inte kosta för mycket.
Sadelmakaren han sa att hon har ca 33-34 i bom jag har räknat ut och hoppas att det är rätt att hon har ca 98 grader (intäknat med 4-5 cm ovanför manken) men är omusklad.

rygg1.jpg

Den vita tepen är där hennes bogblad slutar när man böjer upp benet.

Hoppas på att ni kan ge mig lite råd.
MVH Karin

Sv: Wintec till min dam?

Jag skulle gissa att en Kieffer skulle kunna passa hästen. Påminner om mitt fullblods rygg och hon hade en Kieffer som ju har bra plats för manken.

Wintec kan ju passa angående ryggen, men då får du titta hur den blir i manken med.
Andra Wintec-liknande sadlar är ju t.ex. Hubertus, som mitt halvblod fick efter att hon vuxit ur sin Wintec.

Crown passade också kanon på mitt fullblod. HÄR finns en bild på henne.

Jag skulle tipsa dig om Prestige!

Hon har ganska hög manke, men inte i sadelläget. Hon har ganska kort manke, så det borde inte bli några större problem att hitta sadel. Men jag tycker du borde satsa på en sadel med cutback (Prestige har halvcutback på vissa dressyrsadlar, är dock ganska höga i framvalvet ändå.)
Wintec kanske passar, men då endast i normal bom. Vid bom skulle bli alldeles för svängd för henne. Tycker hon har lite svängd rygg. Det beror mycket på i vilken vinkel du har tagit kort också så det är svårt att säga, men hon har inte svankrygg men ingen rak rygg.

Glömde skriva att hon är väldigt kort i ryggen.
Den sadel jag använder nu den enda som någonsin har passat någolunda på henne är en märkeslös sadel köpt begagnad -76 av min stallägare.
Efter jag har ridit är hon ruggad vid siderna av manken vilket jag har lärt mig är för att bomen är för smal.

Ps hur lång är en Kieffer 16 ungefär?
MVH Karin

Men Kieffer har jag haft till min fjording. Den passar ju mer hästar med rak rygg.

Det är nog olika på olika modeller kan jag tro. Jag tycker inte mitt fullblod hade så rak rygg (se bild) och på henne passade den.

Jag har wintec sadlar till mitt fulblod. Både en flatback och en dressyr.. Är mkt nöjd med sadlarna, då de verkligen formar sig efter ryggen (båda är cair).
Han var riktigt tunnn över ryggen när jag fick honom och en hög manke. Började med smalast möjliga bom för att nu bredda sadeln när han musklar sig mer och mer efter hand.
Känns skönt när man hittar en sån sadel som passar och man kan ändra bommen för en billig penning (nytt koppjärn ca 300:-) allt eftersom och slipper vara på jakt efter ny hela tiden som hästen ändrar sig. :)

Hej!

H*n har en rätt markerad manke.
I det läget skulle jag inte fokusera på märke, utan i stället säga 'Cutback'.
Det är alltsåsadlar med bakskuret framvalv för hästar med markerad manke.

Det finns en massa sadlar, med olika bomkonstrultioner, och vidder med cutback.

Fråga efter detta först, och jobba vidare därifrån.

Såg att du bor på Gotland, och känner tyvärr inte till någon bra sadelmakare där.
Är ni ett gäng därute som behöver hjälp, så kan vi åka ut, men ni bör nog vara minst 10 stycken, annars blir det våldsamt dyrt.......
(Ja, ni vet ju själva ad båten kostar......)

Hug your horses!
/Mike & Anna - Hästsadelmakarna på Fredriksdal

Senast ändrad av en moderator:

hejsan, min förra häst hade hög manke..han köpte jag en appalossa golden star till..men den är ju inte så billig..men till min nya häst har jag en wintec..visserligen inte en dressyr men en hopp.. och den är den är jätte bra eftersom det är bytbar bom på den.om jag kulle varit du hade jag testat en och köpt både normal och bred bom.och sett vikket som passade bäst..hoppas det går bra.. :D :D :D

Tack för era svar.
Tror att jag har bestämt mig provred en sadel som en hade i stallet en olympic det blev inte ruggit efter den och hon fick ett sadelläger längrebak, saden liksom "fasnade" passade perfekt. Det var en olympix flexi men jag vill inte ha en hoppsadel utan en dressyr tänkte prova olympic Jessica. Nu är det bara bomviden som fattas och en bra begagnad sadel. Tror en 33 är bra.

MVH Karin

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 275
Senast: lillamy73
·
Utrustning hur är wintec cair i passformen? Letar ny sadel o ser ofta dessa sadlar ute till bra begagnat pris. har dock ingen aning om hur de är i...
Svar
0
· Visningar
709
Senast: Ponylove
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 257
Senast: Spyro192
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka