Wintec eller Thorowgood????

R

Rozzita Star

Behöver råd om vilket märke ni rekommenderar och det snabbt!!

Har precis fått hem min nya häst.
Skall nu köpa sadel till honom. Då han är unghäst har jag bestämt mig för att köpa sadel med utbytbara kopparjärn så jag kan ändra sadeln efter hästen sen och då köpa sadel som passar MIG istället.

Men nu står jag i valet och kvalet mellan två märken.
Hade igår hemma en beg Wintec och provade på min häst. Den låg jätte bra och den var skön att rida i... Dock är jag lite osäker då den är flatback då jag gillar lite högre bakvalv...
I stallet har kompisen en Thorowgood (Griffin T4) som jag fått låna på min förra häst som jag gillade skarpt att rida i på den hästen..

Så nu måste jag innan torsdag bestämma mig om jag skall köpa en Wintec dressyrsadel eller en ny Griffin T4 (Thorowgood). Då Wintecen är beg är den i samma prisklass som Griffin T4 ny.

Men jag gillar båda sadlarna mycket och vet inte vilken som är bäst att köpa i längden...:confused:

Så behöver råd och tips.:confused:

Vilken skulle ni köpt?
Vilken föredrar du att rida i?
För och nackdelar med de olika sadlarna?

Har blivit rekomenderad Wintec av stallägaren....

Sv: Wintec eller Thorowgood????

Hej!

Köp den sadeln som ligger bäst på hästen- tycker jag. Skadorna av en icke-passande sadel är inte så roliga att försöka fixa.

Så testa båda, se vilken som ligger bäst och köp den!

/ lavinia, vars förra häst hade mindre skojiga träffar med veterinär pga sadeln

Problemet jag har är att båda sadlarna ligger kanon på hästen och jag trivs att rida i båda med...
Enda är att jag vet att han riden i Bates sadel tidigare och det är samma som Wintec fast i läder och därför alldeles fel prisklass för mig...

Så mitt problem är att veta vilket märke som är bäst att köpa... då båda sadlarna passar hästen och mig...

Konstigt att båda sadlarna ligger lika bra, de är väl rätt olika vill jag tro mig ha förstått?

I vart fall, om sadlarna ligger lika bra båda två skulle jag ta wintecen. Du köper en begagnad sadel och därmed ligger sadlarna i samma prisklass men den dag du skall sälja borde du ju få mer för wintecen mot bakgrund av att den har ett högre pris ursprungligen. Det vill säga om du tänkt sälja senare och om sadeln är i gott skick...

Ta den du känner mest för, tycker det är bättre grepp i thorowgood sadlarna eftersom de har fusk mocka.
Men är inte wintec mer böjda än thorowgood sadlarna?

Bates Och Wintec 500 serien är ganska så olika i sina underreden, den som är mest lik är just hopp 500 och dressyr och hopp 500 Wintec är också väldigt olika. Hoppen 500 är rakare i bommen än vad en Griffin T4 är som finns på Hööks så det låter jättelustigt om båda dessa ganska olika modeller ligger lika bra.

Jag skulle ta och prova sadlarna igen och verkligen se och känna mig fram för vilken som passade. Sen om det visar sig att de olika modellerna ligger bra båda två så skulle jag ha satsat på en Griffin då de har högre förändringstolerans hos hästen innan de ligger illa.

Wintec är mycket känslig för förändringar hos hästen och kan från ena veckan till nästa gå från att ha legat bra till dåligt.

Senast ändrad:

Det blev att jag köpte en Wintec dressyr till honom. Den ligger kanon och är superskön att rida i. :-D

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 024
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: ufot
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 573
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama