Madde_padde

Trådstartare
vet att det redan finns trådar men vill inte sno nåns så startar en egen!

Efter och ha läst hälsat på och kollat upp tror ja verkligen jag har hittat hunden för mig :love: helt underbara!
Vill ha en myskompis och bästa vän och ja då tror ja att ja hittade rätt!

Dock till nästa steg hur får man tag på seriösa uppfödare, vilken prisklass ligger de i?

Såg i nån tidigare tråd att man skulle se upp för för stora hundar... tänkte om ni hade någe tips på uppfödare med modellen mindre?

Sv: Whippet!

Det äe en helt UNDERBAR hund....kan inte tänka mig någon annan ras. De är så tillgivna och vänliga hundar och väldigt levnadsglada. Har alltid med min whipp i stallet där han springer lös och är med när jag rider. Rasen är oerhört lättlärd och tyr sig snabbrt till sin flock(dvs familjen)..

Kräver mycket närhet och vill gärna sova närma...det vill säga mellan oss i sängen och under täcket! Har inget ont att säga om denna underbara ras...har man skaffat en så är man fast!

Se till att komma i kontakt med en seriös uppfödare som säljer renrasiga whippar. De flesta uppfödare vill att man aktiverar sin whipp på ett eller annat sätt, genom agility, race eller lure coursing eller kanske utställning. Har själv en mycket bra kontakt med våran uppfödare och de är mycket intresserade av hur det går för deras uppfödningar. En whippet kostar ca 8-9000 kr. Det vill säga vad som är standard för de flesta raser. Mer info och även de olika uppfödarna kan du hitta på Whippetklubbens hemsida som jag rekommenderar starkt!!! www.whippetklubben.se

Lycka till i ditt hundköp...och jag lovar, köper du en whipp har du en vän för livet!

Vi har haft whippet i familjen i över 20 år och det är den perfekta familjehunden! Whippet har energi efter ägaren, vill jag softa en dag sover hunden med mig under täcket, om jag vill ta långpromenader och träna lydnad är voffan med! Det finns inga måsten med denna hund. Whippeten är inte direkt lättlärd, vill man tävla lydnad ska man nog välja en annan ras :D Men när man väl kommit över den "tröskeln" lyder de. Enda nackdelen är att de är frusna av sig, men inget som ett bra täcke råder bot på!

En bra uppfödare är svårt att finna, allt beror på vilken typ av whippet du vill ha. Jag tycker mest om den gamla varianten, lite större stadigare och med jaktinstinkt. Inget för utställningar dvs :P För 10 år sedan kostade en whippet 8k, idag ca 10 tusen.

Varje dag jag spenderar min hund är fylld av glädje och kamratskap. Hon är mitt plåster och så har vi left de senaste 12 åren. I skrivandes stund ligger hon och sover på mina fötter... i duntäcket förstås :angel:
ninaa.jpg

Åh, kul att du fastnat för Whippet! :banana:
som någon annan sa, kolla på rasklubbens hemsida.
Har du kollat runt på vinthundsforumet? Där finns det nog en hel del trevlig info.
Om du vill kan jag skicka iväg ett litet PM till dig med adressen till en uppfödare som jag varmt kan rekommendera ;)

Grattis till val av ras. Whippets är underbara hundar. Jag skickar också ett PM till dig med två jättebra uppfödare :) Själv har jag Greyhounds. :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 250
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
4 588
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 363
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka