Whippet / Dansk Svensk Gårdshund

Sv: Whippet / Dansk Svensk Gårdshund

Är den lika svår att ha lös som WHippet?

Men en whippet är inte svår att ha lös. :) Det är en myt att folk inte kan ha sina vinthundar lösa. En vinthund håller koll på var du är någonstans - den går aldrig längre bort än vad han kan se dig. Detta hänger ju ihop med att det är en sighthound.

Fördelen med en vinthund är också att de tappar intresset för eventuellt byte när de inte längre kan se det. Den skulle aldrig få för sig att spåra.

I trafiken är det dock onekligen koppel som gäller.

Jag har whippet, och har träffat några dsg (Fragiles bla), men vill bara utala mig angående whippeten.

Själv har jag två whippar, mor och dotter; 6år respektive snart 6 mån :love:.

Jaktinstinkt, tja det är nog det jag svär mest över hos mina två hundar (eller mest den gamla, valpen är ännu för ung). Å andra sidan så drar min enbart på syn (om djuret ligger stilla gör hon oftast inget och är jag uppmärksam hinner jag lura iväg henne åt ett annat håll...) Dessutom ger hon upp jakten om djuret försvinner in i skogen /utom synhåll. Nu har denna dam varit väldigt envis och självständig och kanske inte varit helt lätt att fostra därför (å andra sidan väldigt bra på alla andra sätt). Valpen är mycket mer lyhörd och lyder redan lika bra som sin mamma (min vuxna hund). Trots att jag brukar få berömm för att mamma hund är väluppfostrad (och tja, det är väll mest jakten som jag misslyckats med på henne).

Hundarna brukar få följa med överallt och är för det mesta inga problem (okej, valpar är alltid valpar men ändå:angel:). De negativa saker jag kans komma på är följande; stortjuvar, vilket jag hört gäller för de flesta vinthundar - parkera allt ätligt högt upp..., äter nästan allt, inklusive skit av alla sorter, sopptunneinnehåll och helst av allt - choklad (som mamma hund bla tagit ur gästers väskor:crazy:) (vissa linjer lär däremot var riktigt kräsna). Mamma hund är mycket frusen och vill ofta ha kläder / ej gå ut när det är dåligt väder (= 15 grader och regn...). Å andra sidan gillar inte jag heller att motionera då. Dottern däremot bryr sig inte alls lika mycket om vädret. Nu har mamma börjat vakta i trädgården och skäller ut vissa förbipasserade hundar, annars har hon haft noll vakt i sig (sov när vi hade inbrott :o )

Fördelar då; hemskt mysiga, vill gärna sova i sängen (mina gör inte det), vill bli bortskämda, lugna, fungerar ofta även om folk är lite hundrädda i och med att det mest är "familjen" de visar sig lyckliga över att träffa när de blivit lite äldre. Går att ta under armen vid behov (glasplitter på vägen, ont i benet tex). Klara av att bara gå i trädgården några dagar om man har ont om tid, men motionerar gärna mycket.

Skador:, tja, lite hältor har det blivit genom åren i och med att hon har lekt med andra hundar och antingen blivit tacklad av större (tyngre) hund eller rejsat snabbt med likasinnade. Men hältorna har bara krävt lite vila, det är ju bara sträckningar. Någon gång skar hon också upp sig i trampdynan på en vass sten, men annars helt frisk.

Och de är helt underbart vackra när springer.:love:..tränar lite Lure Coursing vilket är hemskt uppskattat av hundarna...

Finns säkert fler för/nackdelar men det är vad jag kommer på nu.

Lycka till med valet.

Min äldre dam håller bara koll på mig om hon är på okänd mark - och struntar blankt i mig om det kommer vilt. Vet hon var hon är är det inte så viktigt att hålla koll på matte (och sådan har hon varit ända sedan 10 veckors ålder...) I och för sig har hon blivit mer "mattig" med åren och vill allt heller vara med mig och göra mig till lags.

Vet hon var hon är är det inte så viktigt att hålla koll på matte (och sådan har hon varit ända sedan 10 veckors ålder...)

Men då kanske ni inte har tränat på att matte kan "försvinna"? :)

Jag tycker det är väldigt typiskt för vinthundar att inte vilja lämna flocken utom synhåll (även om det naturligtvis alltid finns undantag).

Men då kanske ni inte har tränat på att matte kan "försvinna"? :)

Jag tycker det är väldigt typiskt för vinthundar att inte vilja lämna flocken utom synhåll (även om det naturligtvis alltid finns undantag).

Men då är det ju kanske inte typiskt vinthundar om man först måste träna på att matte försvinner :angel:

stortjuvar, vilket jag hört gäller för de flesta vinthundar - parkera allt ätligt högt upp..., äter nästan allt, inklusive skit av alla sorter, sopptunneinnehåll och helst av allt - choklad (som mamma hund bla tagit ur gästers väskor:crazy:) (vissa linjer lär däremot var riktigt kräsna).

Inte salukin :D eller tja, inte den som jag lånade då, i alla fall inte om det var min mat det gällde.. Jag kunde sitta bredvid henne i bilen och äta hamburgare och hon bara tittade på mig en gång. Lät jag mat ligga på bord (som hon nådde) så rörde hon den inte, sålänge jag var i samma rum vill säga...

Ang:
"Men hur tänker man om man tränar Lure Coursing med sin hund men sen inte vill att den ska jaga "civilt". Kan de hålla isär det?"

En vinthund får inte mer jaktinstinkt för att den tränar LC. Den har det i sig naturligt i tillräckligt stor dos för ändå.
Däremot är det ett utmärkt sätt att låta dem få utlopp för sin jaktinstinkt och hundarna älskar det. Har i vissa fall stött på vinthundar (salukis då, det är rasen som jag har mest vana av) som verkar vara lugnare i vardagen när de får jaga på LC då och då. :love:

Fan, nu börjar jag sakna min salukidam...:crazy:

Men då är det ju kanske inte typiskt vinthundar om man först måste träna på att matte försvinner :angel:

Jo, det är typiskt på det sättet att vinthunden inte har samma förmåga att nosa reda på var matte befinner sig. Eftersom de är sighthounds så förlitar de sig på synen.

Men samtidigt - som alla andra hundar - får de lära sig att det är matte som håller reda på dem så blir de ju trygga i det och släpper då på den egna uppsikten. Det skadar alltså inte att trigga ett beteende där hunden håller uppsikt efter matte, snarare än tvärt om. Tycker jag.

Omröstning från ett vinthundsforum:

Fråga: Kan du ha din vinthund lös? (Omröstningen har avslutats: mars 02, 2007, 13:07)

Ja 117 (92.1%)
Nej 10 (7.9%)

Antal personer som röstat: 125

Vad jag försöker säga är att jag tycker att det är en myt att vinthundar är svårare att ha lösa än andra hundar.

Det där med reserverad har jag faktiskt aldrig hört/läst om när det gäller gårdshundar - tvärtom. Jag läste på mycket innan jag bestämde mig och tycker jag har fått uppfattningen att de är väldigt positiva mot allt och alla. Nu är ju min bara 9 veckor så det är kanske inte rätt att uttala sig om henne men alla människor/hundar/katter vi mött hittills under veckan har hon bara varit överlycklig att träffa, viftat på svansen, slickat osv. Det är det intrycket jag fått av DSG överlag också. Men jag kan ha fel...

Små och skälliga/ettriga tycker jag inte heller verkar vara rätt bild, det är mest uppfattningen hos dem som blandar ihop DSG med JRT (det ända som liknar är utseendet).

Ullis

Det låter som dösköna hundar du har :love:
Men hur tänker man om man tränar Lure Coursing med sin hund men sen inte vill att den ska jaga "civilt". Kan de hålla isär det?

De är jättemysiga!:love:

Lure Coursing:en började vi inte med förrän mamma hund var ca 3 år...och hon började med att jaga häst när hon var sådär 3 månader...:crazy: Alltså har jag inte märkt att det blivit mer jaktsug av Lc.

JO, vi tränade ganska mycket på det - och valpen satt glatt utanför hyreshuset där vi bodde i 10 minuter utan att ens se sig om...Funderade på att "skrämma" henne, men det var svårt eftersom det var så öppet. PÅ okända platser däremot...där har hon också vett att hålla koll på så att matte inte försvinner. Men man är ju oftare i "hemtam" miljö.

Valpen vi har nu däremot håller mycket mer koll, kommer oftast direkt när man ropar (även i välkänd miljö), har nog bara gömt mig en eller ett par gånger...

Min stjäl inte heller - så länge jag finns i samma rum, men så fort katten är borta... Hoppas det finns vinthundar som inte gör det, men de jag snackat med det om (borzoi, saluki, whippet ägare) säger alla att de stjäl...

Det där med reserverad har jag faktiskt aldrig hört/läst om när det gäller gårdshundar - tvärtom. Jag läste på mycket innan jag bestämde mig och tycker jag har fått uppfattningen att de är väldigt positiva mot allt och alla. Nu är ju min bara 9 veckor så det är kanske inte rätt att uttala sig om henne men alla människor/hundar/katter vi mött hittills under veckan har hon bara varit överlycklig att träffa, viftat på svansen, slickat osv. Det är det intrycket jag fått av DSG överlag också. Men jag kan ha fel...

Små och skälliga/ettriga tycker jag inte heller verkar vara rätt bild, det är mest uppfattningen hos dem som blandar ihop DSG med JRT (det ända som liknar är utseendet).

Ullis

Kanske får fara och hälsa på några Gårdshundar då, för att se hur de är i temperamentet :)

MEN anledningen till att hundarna stjäl när de blir mat lämnad i något rum är ju inte så konstigt, det är ju normalt hundbeteende.
Flockledaren har lämnat maten = fritt fram för andra att äta om de är hungriga.
Tvivlar starkt på att det är vanligare med tjuvar bland vinthundar än bland andra raser...

Kanske får fara och hälsa på några Gårdshundar då, för att se hur de är i temperamentet :)

Försök lära känna några whippets också ;)

Min kompis med golden (som hon tränat mkt) var ganska sur över min stjälande hund - hennes skulle aldrig tänka tanken. När de går in i väskor, tar från hyllor etc blir man lite less. Men visst tror jag att många hundar gör det, inte bara vinthundar.

Jag måste nog faktiskt hålla med om att jag tror att det är vanligare med tjuverier bland vinthundar.... Känner några som hade en afghan (de har även haft fler raser) och får höra många roliga historier om hennes mattjuvande :angel: har ett flertal gånger ätit upp hela oxfilén etc etc så det blev ingen middagsbjudning. Hoppat upp på diskbänken etc (en afghan där uppe :rofl: ).

Känner även en salukimänniska som berättat om salukin som hade lärt sig hur man öppnade ugnen och hade plockat ut och käkat upp en hel stek! :rofl: :o

PS. Men det är såklart individuellt. Jag har en som stjäl om jag får uppmärksamhet på något annat (typ välkomnar en gäst) eller så fort jag lämnar rummet. Min andra whippet har ALDRIG lagt upp tassarna mot diskbänkskanten, inte en enda gång under sina dryga 5 år hos mig.

Då har jag kanske bara har tur som träffar "rätt" vinthundar? :o

"Min kompis med golden (som hon tränat mkt)"

Är väl inte konstigt om hunden inte stjäl om det är en väldigt väldresserad hund? Vet att många säger "nejmen, vinthundar går inte att dressera, de är för självständiga för det" när de i själva verket inte orkar träna sin hund... :cool:

Chansen att hundarna inom samma rasgrupp har likheter måste ju ändå vara större än att dito ägare har det.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 527
Senast: Lona
·
Hundavel & Ras Jag och sambon har bestämt oss för att DSG är rasen för oss. Nu återstår bara att välja om vi ska ha en tik eller en hane. Hunden kommer...
Svar
8
· Visningar
5 790
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Några vänner till mig ska köpa sin första hund. En trevlig barnfamilj med barn mellan 5 och 14. De vill ha en "lagom" stor/liten, robust...
Svar
5
· Visningar
4 878
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 612
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka