Sv: Whippet / Dansk Svensk Gårdshund
Jag har whippet, och har träffat några dsg (Fragiles bla), men vill bara utala mig angående whippeten.
Själv har jag två whippar, mor och dotter; 6år respektive snart 6 mån
.
Jaktinstinkt, tja det är nog det jag svär mest över hos mina två hundar (eller mest den gamla, valpen är ännu för ung). Å andra sidan så drar min enbart på syn (om djuret ligger stilla gör hon oftast inget och är jag uppmärksam hinner jag lura iväg henne åt ett annat håll...) Dessutom ger hon upp jakten om djuret försvinner in i skogen /utom synhåll. Nu har denna dam varit väldigt envis och självständig och kanske inte varit helt lätt att fostra därför (å andra sidan väldigt bra på alla andra sätt). Valpen är mycket mer lyhörd och lyder redan lika bra som sin mamma (min vuxna hund). Trots att jag brukar få berömm för att mamma hund är väluppfostrad (och tja, det är väll mest jakten som jag misslyckats med på henne).
Hundarna brukar få följa med överallt och är för det mesta inga problem (okej, valpar är alltid valpar men ändå
). De negativa saker jag kans komma på är följande; stortjuvar, vilket jag hört gäller för de flesta vinthundar - parkera allt ätligt högt upp..., äter nästan allt, inklusive skit av alla sorter, sopptunneinnehåll och helst av allt - choklad (som mamma hund bla tagit ur gästers väskor
) (vissa linjer lär däremot var riktigt kräsna). Mamma hund är mycket frusen och vill ofta ha kläder / ej gå ut när det är dåligt väder (= 15 grader och regn...). Å andra sidan gillar inte jag heller att motionera då. Dottern däremot bryr sig inte alls lika mycket om vädret. Nu har mamma börjat vakta i trädgården och skäller ut vissa förbipasserade hundar, annars har hon haft noll vakt i sig (sov när vi hade inbrott
)
Fördelar då; hemskt mysiga, vill gärna sova i sängen (mina gör inte det), vill bli bortskämda, lugna, fungerar ofta även om folk är lite hundrädda i och med att det mest är "familjen" de visar sig lyckliga över att träffa när de blivit lite äldre. Går att ta under armen vid behov (glasplitter på vägen, ont i benet tex). Klara av att bara gå i trädgården några dagar om man har ont om tid, men motionerar gärna mycket.
Skador:, tja, lite hältor har det blivit genom åren i och med att hon har lekt med andra hundar och antingen blivit tacklad av större (tyngre) hund eller rejsat snabbt med likasinnade. Men hältorna har bara krävt lite vila, det är ju bara sträckningar. Någon gång skar hon också upp sig i trampdynan på en vass sten, men annars helt frisk.
Och de är helt underbart vackra när springer.
..tränar lite Lure Coursing vilket är hemskt uppskattat av hundarna...
Finns säkert fler för/nackdelar men det är vad jag kommer på nu.
Lycka till med valet.