Sv: What to do?
Det vill säga, du har dåligt samvete och dåligt självförtroende. Kanske Parelli-varianten inte är något för dig??? Som någon sade, träna att få hästen att gå mellan stall och hage utan att du blir medsläpad som en vante. Lär hästen att stanna med hjälp av handsignaler och lite andra trix. Använd ditt sunda förnuft. Jag köpte en bok (lär känna din häst har jag för mig att den hette) till min dotter vars häst kan agera som din på grund av att min dotter inte visar var skåpet ska stå. Något som kan bli rent av farligt i förlängningen. Denna bok var absolut mycket basic och tog upp lite olika övningar som tagits fram/anamats av olika NH-folk. Lätt för dottern att träna på och hästen är banne mig tröttare efter ett sånt träningspass än om hon får en hårdkörning på stubbåkern. Det behöver inte vara så kompliserat och det behöver inte vara perfekt. Men du måste skaffa dig ett mål. Jag tycker att ditt mål i första hand ska vara att kunna leda hästen i löst grimskaft mellan hagen och stallet. Du måste få tillbaka självförtroendet, och se det som självklart att hästen går där den ska. Visar du med din egen säkerhet att det är självklart att hästen går bakom dig mellan hagen och stallet, så kommer den också göra det. Går du och spänner dig så spänner sig hästen också. Kan han inte lita på dig, så tar han initiativet själv, och du släpas efter.Vill framhålla att jag inte är ute efter att nedevärdera hästen i fråga, saker är som de är för att jag är som jag är.