Sv: Westerntränare "problem häst"
Vi hade första träningen med Moreno igår och jag kan säga att det har gett mig hopp nu, känner mig taggad till att ta tag i detta ordentligt! Gör så otroligt stor skillnad när man har någon som kan ge tips och råd och kan bevisa att varken jag eller hästen är hopplösa. Har alltid tyckt att han i övrigt har bra respekt och lyssnar från marken men det visade sig att det inte var så bra som jag trodde. Han började med att jobba honom från marken, att han skulle ha full uppmärksamhet på handlern och inte bry sig om allt runt om kring. Han hade han inte rätt respekt för ens personliga bubbla så det fick jobbas mycket med och ska fortsättas jobbas med! Sen när han skötte sig på marken så var det dags att jobba från ryggen, focus, tillit, respekt och avslappning med massa störande moment runt om kring var "temat" där. Störande moment i form av hästar som kom och gick, vandrande parasoller, cuttingmaskin, skramlande harvar, viftande flaggor etc för att försöka provocera fram en reaktion, fast där hände inte allt för mycket där ändå
Man kunde verkligen se hur stor skillnad det var när han fick upp en lugn trygg ryttare som inte blev nervös när han började stoja.
Och sen var det min tur att hoppa upp i sadeln och köra om basically samma saker. Så nu ska vi traggla respek och uppmärksamhet från marken både hemma och iväg, och samma uppsuttet. Jag måste lära mig att lita på honom så att jag kan sluta vara nervös och istället vara hans trygghet. Så nu ska vi träna, träna, träna och så får vi se hur mycket vi utvecklats tills nästa Moreno träning!
Var rätt kul att se när jag tog ut och matade dem i morse. Gick en vända och tränade med honom innan jag släppte ut honom. Sen när jag kom ut med höet så höll han avståndet, höll sig utanför min bubbla stannade 1-1,5m bakom mig när jag stannade och backade när jag gjorde det och höll hela tiden den där meterns avstång utan att flåsa en i nacken, bara väntar lugnt på tillåtelse att gå igen. Så står man där och tänker " vad duktig han är, det lilla gjorde verkligen skillnad
" och helt plötsligt känner man hur det rycker i ena höpåsen så står lilla två åringen där och mumsar för fullt xD Får nog ta och träna lite sånt med henne också