Westerntränare "problem häst"

Em-Jay

Trådstartare
Hej! Vill gärna ha tips på westerntränare som tar emot "problemhästar". Har problem med min valack som blir näst intill panikslagen så fort vi åker iväg någonstans. Har försökt jobba med det i två års tid nu men har insett att det är mer än vad jag klarar av att fixa själv. Vet inte om det räknas som annons/reklam att lägga upp tränar namn, skicka i så fall gärna PM! Det här känns lite som en sista utväg för oss så behöver verkligen hjälp!

Sv: Westerntränare "problem häst"

Jag känner nog bara till en som tar emot problemhästar. Moréno Söderlund. Han finns i Skåne. Googla hans namn så får du upp hans hemsida. Jag känner honom inte alls, men har hört ryktas att han ska vara duktig på hästar som är lite besvärliga. Kan ju inte skada att ta ett snack med honom. :)

Lycka till med din häst!

Är det inte han som varit med på "ponnyaktuen"?
Isf kan man kika lite på de klippen och känna efter lite (svårt att avgöra helt iom att det är tv mm men ändå).

Just det ja! Det är ju han. :) Jag har sett honom rida på tävlingar, men som sagt så känner jag inte till honom personligen. Vill minnas att det varit ett reportage om honom i western tidningen L***y R***r.
Ryktet säger att han är bra med svåra hästar, men, det är som sagt något jag hört så det ställer jag mig inte bakom.

Tack för tipset om Moreno! Jag känner till honom, har några bekanta som tränar för honom och har bara hört bra om honom, visste inte att han tar emot hästar på träning. Ska ta och snacka med honom! Tack! Har också fått några intressanta förslag på PM som jag ska ta och kolla upp :)

Tack igen, ni är verkligen life savers, har varit nära att ge upp, skänka bort honom, har till och med fått förslag att avliva honom men hemma är han ju en helt fantastisk häst som är lugn och trygg, alltid gör sitt bästa och fick goda vitsord från domaren på sin första tävling som 4åring (placerade 1,2,2 i pleasure, trail och horsemanship). Hans panik på bortaplan kom efter att jag startade honom i ett ridhästlöp. Efter det tog det tre timmar att lasta honom (han som alltid gått rätt in i transporten och stått lugnt).

Nu är han genomsvettig efter 10 min resa och jag kan inte kontrollera honom när vi är iväg. Är samtidigt rädd för min, hans och andra närvarandes säkerhet så jag kan inte vara hans trygghet vilket säkerligen hade hjälpt om jag kunde. Känner därför att det är bättre att lämna iväg honom till någon som är erfaren med sånt och som kan utstråla trygghet och vänja honom.

Oj, det var ett ganska rejält problem. Hoppas du kan få hjälp med det. :) Det verkar vara en riktigt fin häst du har.
Uppdatera gärna om du kommer ihåg, och vill, hur det går. :)

Om du kan tänka dig att åka en bit så kan jag rekommendera Urban Gullberg. Han lägger allt vikt vid markarbete innan han hoppar upp i sadeln och är riktigt duktig på att läsa av hästar.

Jag lämnade min unghäst till honom som jag hade STORA problem med; han hade ingen respekt för mig alls från backen och klampade över mig hela tiden, uppsuttet bockade han av mig eller stegrade sig hööögt.

Det tog ca 2 veckor innan han började acceptera både att han och jag/Urban hade en egen bubbla där man inte bara klampade på. 2 månader senare och jag har en häst som möjligtvis ruskar på huvudet som protest; förut fick jag en bockning så jag flög av.. :grin:
Alla tränare jag hörde mig för hos sa att han "lät som en häst som behövde plockas ner på jorden"... Jag hade en annan uppfattning och tyckte inte min häst var nån tuffing. Urban tittade på honom i 5 min och kunde sen säga att han var en väldigt osäker och känslig häst. Och det är han! Minsta jag gör fel och han blir oerhört osäker.

Hoppas det inte räknas som reklam eller så, då får admin plocka bort det! Men jag kan varmt rekommendera honom; han finns utanför Borås.

Läser ditt inlägg med ett leende på läpparna. Skönt att allt ordnat sig,allt löser sig inte med våld som många tror.

Det ska jag absolut göra, har mailat Moreno och väntar spänt på svar! Ska kolla upp Urban också, han låter ju väldigt vettig!

Vi hade första träningen med Moreno igår och jag kan säga att det har gett mig hopp nu, känner mig taggad till att ta tag i detta ordentligt! Gör så otroligt stor skillnad när man har någon som kan ge tips och råd och kan bevisa att varken jag eller hästen är hopplösa. Har alltid tyckt att han i övrigt har bra respekt och lyssnar från marken men det visade sig att det inte var så bra som jag trodde. Han började med att jobba honom från marken, att han skulle ha full uppmärksamhet på handlern och inte bry sig om allt runt om kring. Han hade han inte rätt respekt för ens personliga bubbla så det fick jobbas mycket med och ska fortsättas jobbas med! Sen när han skötte sig på marken så var det dags att jobba från ryggen, focus, tillit, respekt och avslappning med massa störande moment runt om kring var "temat" där. Störande moment i form av hästar som kom och gick, vandrande parasoller, cuttingmaskin, skramlande harvar, viftande flaggor etc för att försöka provocera fram en reaktion, fast där hände inte allt för mycket där ändå :D Man kunde verkligen se hur stor skillnad det var när han fick upp en lugn trygg ryttare som inte blev nervös när han började stoja.

Och sen var det min tur att hoppa upp i sadeln och köra om basically samma saker. Så nu ska vi traggla respek och uppmärksamhet från marken både hemma och iväg, och samma uppsuttet. Jag måste lära mig att lita på honom så att jag kan sluta vara nervös och istället vara hans trygghet. Så nu ska vi träna, träna, träna och så får vi se hur mycket vi utvecklats tills nästa Moreno träning! :D

Var rätt kul att se när jag tog ut och matade dem i morse. Gick en vända och tränade med honom innan jag släppte ut honom. Sen när jag kom ut med höet så höll han avståndet, höll sig utanför min bubbla stannade 1-1,5m bakom mig när jag stannade och backade när jag gjorde det och höll hela tiden den där meterns avstång utan att flåsa en i nacken, bara väntar lugnt på tillåtelse att gå igen. Så står man där och tänker " vad duktig han är, det lilla gjorde verkligen skillnad:love:" och helt plötsligt känner man hur det rycker i ena höpåsen så står lilla två åringen där och mumsar för fullt xD Får nog ta och träna lite sånt med henne också :angel:

Senast ändrad:

Åh vad roligt! Jag blev så glad av att läsa detta. Tänk att du redan nått viss framgång. Nu kan det bara bli bättre. ;)
Hoppas du fortsätter uppdatera. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 024
Senast: Anonymisten
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 517
Senast: Intejag
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka