Westernsporrar till känslig häst

L

little_tee

Hej!

Har hört två varianter om vilken sporre som är skarpast.
Den första jag pratade med sa att denna var snällast:

Bild 1
sporre01.jpg

Men enligt den andra så ska den vara skarpast eftersom det är mer rull yta på den. Och enligt henne ska då denna vara snällast:

Bild 2
sporre02.jpg

Vilket påstående stämmer?
Jag har nyligen börjat rida en quarterhäst som inte alls tycker om när man rider med sporrar. De använder sporrarna på bild nummer ett och de som händer är att skritt och joggen funkar jättebra. Men de är i galoppen de spårar ur. Hon blir då stressad och bockig, sparkar mot skänkeln och i värsta fall stannar och backar. Tänkte om det är som den andra påstår att de är skarpa så de är därför hon protesterar?
Om inte, något annat förslag på hur man tränar bort detta beteende?
Berätta gärna mer om westernsporrar och kom gärna med förslag på bra och snälla sporrar.

Mvh Therese

Sv: Westernsporrar till känslig häst

Varför rida med sporrar om det inte behövs?

(Nej jag vet ingenting om Western;))

Jag vet inte jättemycket om westernsporrar, men har ni provat en vanlig kulsporre? http://www.tumbleweed.se/wpt/imageViewer.php?page=36216&c=18393&sc=1

Nu spånar jag lite om hur jag hade tänkt om det var min häst!
Jag hade ridit hästen utan sporrar för att vara säker på att det är just dem som irriterar den och inte något annat (sadel som klämmer, ond rygg eller annat) eftersom problemet kommer bara i galoppen. Varför skulle sporren irritera mer i galopp än i jog/skritt, håller du om mer med sänkeln i galopp så att sporren ligger hårdare an mot hästen, eller blir skänkeln ostadigare i galoppen så den stöter emot hästens sidor och det är det som irriterar?

Som sagt, det vara bara ett par frågor som jag skulle ställt mig själv om det var min häst som visade samma beteende! Hoppas det löser sig! :)

Senast ändrad:

Sporrar används bara för att man ska få finare hjälper. Man ska bara kunna i princip peta på hästen så ska den flytta sig för skänkeln. Så då vore de ju bra om hon ville acceptera dom i galoppen med ;)

Håller med, jag bara ställde lite frågor till TS om varför det fungerar i andra gångarter än galopp.

Utan sporrar går hon jättebra i galoppen. De är just när man fattar galopp som hon blir hispig. Ägaren funderar på om den som red in henne kan ha sporrat henne i galoppen. Men de är svårt att veta. Så de är väl antingen de eller också om de kanske är för skarpa sporrar? =/
Men iof kanske man kan testa den runda som du skicka länk på :D Visste inte att de fanns den modellen =)

Senast ändrad av en moderator:

Kan det vara så att du kommer åt henne för mycket med sporren när du galopperar? Försök att inte peta med sporren utan bara med skänkeln!

köpe kort-korta kul sporrar och vänj henne vid då? :)

Vet faktiskt inte. När jag fattar hinner hon bara ta ett galoppsteg så börjar hon. Har inte riktigt hunnit känna efter. Men något gör henne stressad när man har sporrar på. Ska testa att göra som du säger och inte komma åt henne med sporrarna nästa gång jag fattar galopp. Kan ju testa att bara fatta med höften får se om de går. =)

Men hur är de på tävlingar? Måste man ha sporrar och isf vilka är godkända?

Åter igen, varför sporrar om det stressar hästen??? Nej, man måste inte ha sporrar när man tävlar

De är mer för att hästen ska vänja sig med det också. Som jag förstått så ska en westernhäst kunna ridas med sporrar. Men trodde de hörde till tävlingen. Jag kan ju hålla med ägaren att man gärna vill träna upp finare och mjukare hjälper. Gäller ju bara att hitta dom sporrar hästen trivs bäst med. Kanske kulsporrarna är det. Men man måste ju testa sig fram lite =) Går de inte med dem heller så får man kanske lägga det åt sidan.

Om hästen gör det den ska utan sporrar finns ingen anledning att rida med dom. Om man sen har sporrar på ändå är ju ok så länge man klarar att hålla dom från hästen. Helt ok att ha som dekoration, således...men det är inte ok att dom läggs an i tid och otid för att ryttaren inte har kontroll på skänkeln.

Ett liltet förtydligande - westernridning är inte att rida med sporrar. Man kan vara en utmärkt westernryttare med eller utan sporrar.

Jag hade klassat bild nummer 2 som snällast mest anläggningsyta minst spik effekt

dessa rider jag med
22-08-09+054.JPG

Jag använder dom bara om dom behövs annars är min skänkel passiv, min häst gillar dom. Jag tror han snabbare förstår vad jag vill än om jag inte har sporrar, oftast räcker det att röra foten då kan hör sporren :laugh:

Så är de med hästen jag rider med. I skritt och jogg går de mycket bättre med sidvärtsrörelser osv med sporrar. Man behöver bara snudda lite så flyttar hon sig och hon reagerar inte alls illa på dom. Det är just i galoppen som de är problem. Om man bara kunde jobba bort det så skulle de funka perfekt =) Men ska nog pröva kulsporrarna bara för att se om de går bättre. =) Vi rider absolut inte med sporrar för att vara elaka. Utan de är för att vi vill att hon ska acceptera dem och för att få så fina och mjuka hjälper som möjligt. Men vi får se om kulsporrarna funkar. Annars är de inte mycket att göra åt saken.

Känner du att du behöver ha sporrar på hästen i galoppen för att den ska svara bra på dina hjälper? eller är det bara i skritt och jogg dom behövs?

Tycker att sporrarna på bild 1 är dom snällaste

Hej

En sporre är aldrig skarpare än foten den sitter på. Ett bett är aldrig skarpare än den hand som håller i tygeln, vet att diskussionen inte är om bett men det är så ofta man ser problem här oxå. Ibland känns det som om folk har utrustning till sin häst bara för att... Det gör mig lite ledsen, nu tror jag inte att du är sådan men om hästen bockar mot sporren så betyder det ju att foten (skänkeln) inte gjort sitt jobb riktigt. Rider själv en häst som inte gillar sporren i just galoppen så det är verkligen upp till mig att hålla min skänkel skolad. Tyvärr kan hästen fått med sig dåliga erfarenheter sen tidigare och det blir ju onekligen besvärligt när man förutsätter att hästen borde acceptera hjälperna. Jag tycker du fått många kloka svar här och håller helt med om att behövs inte sporren så rid utan. Om du vill använda sporren så börja om med skolningen av den på din häst. Min medryttarhäst har bockat som en tok mot skänkeln i galopp och det har visat sig att han gör det när han har ont och inte kan göra det jag begär av honom. När han inte har ont, tar han skänkeln och jobbar på istället. Jag tycker att du ska kolla så din häst inte har ont eller att det är annat som stör henne så hon inte kan utföra det du ber av henne. I mina öron låter det nämligen lite suspekt med en häst som aldrig går emot sporren i skritt och trav men bockar mot den i galopp. Hoppas det löser sig för dig.

Jag frågar mig som många andra här, varför rida med sporrar när hästen är tillräckligt känslig för att rida utan dom? Det finns inget krav i någon westerngren att man måste rida med sporrar, så att "vänja" hästen vid sporrar förstår jag faktiskt inte riktigt, om man har en häst som går bra utan varför vill man då rida med sporrar? Det är ju liksom lite det som är grejen att rida med sporrar för att få hästen lite känsligare för att sedan kunna ta av dom och ha en lika känslig häst utan.
Det som antagligen händer när du rider hästen och då särskilt vid galoppfattning är att du använder hälen i stället för vaden för att driva hästen framåt och fatta galopp, sporren är endast till för en extra hjälp lite då och då, absolut inte drivande och det är inte det första man tar till när man fattar galopp, hästen blir helt enkelt irriterad på dig när du använder sporren på ett felaktigt sätt, det är enda anledningen till att du får dessa reaktioner. En annan sak som är viktig om man vill rida med sporrar på en så känslig häst är att skänkeln måste vara stilla och alltid ha hälen nertryckt tills dess att man verkligen har en anledning till att använda sporren, öva utan sporre och sen när du fått ordning på skänklarna kan du sätta på sporrarna igen då kommer du inte att ha dessa problem längre.

Tack för alla goda råd. Tror jag vet vilka sporrar jag ska testa och ska självklart träna mina skänklar med så dom blir absolut stilla =)

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 677
Senast: scizofren
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 760
Senast: AtletShipping
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat