Westernsadlarnas bomvidder!

Sv: Westernsadlarnas bomvidder!

Det håller jag helt med om, därför det tog sådan lång tid innan det kom fram bomlösa sadlar som man även kan hoppa lite gran om man köper med vojlock och dom där stödhållarna. Då behöver man ju bara en sadel till alla hästar man har, elelr ett par tre om man har många å vill kunna rida flera stycken samtidigt som man får sälskapp :)
Men det är ju kull att det är lite på G iaf, Jag har en så "tjock" häst ja, hon är ju nästintill på god väg att kanske kunna bli x-vidd i bomviden vilket vi får hoppas att hon inte blir :D Hon ser lite konstig ut nu nästan, jätte grov kroppsbyggnad med slanka smalla ben.

saddleman skrev:
moonlightgarden, du har helt rätt, finns inget som säger att det inte skulle gå att göra justerbara bommar, eller att justera en befintlig (trä)-bom själv för den delen.

Jag har sett flera olika varianter på justerbara westernbommar. Allt blir inte justerbart, dom flesta försöker justera vinkeln mellan bladen.

Wellep har en annan idé, om du vrider på hornet på den kan du justera frontens bredd.

Justerbar bom
Wellep%20Western%20Tree%2002.gif

FitsRightSaddleTree har en annan variant, med bladen i hårdgummi, så att dom flexar. Det kanske fungerar på din pålle?

FitsRight
front_page_dotted_graph.jpg

Sen gäller det att få sadelmakarna att tro på att det går att tjäna pengar på att sälja sadlar som man kan justera, det blir inte lika många sålda då. :angel:
Den övre bommen kan man kanske ändra vidden på, men det är ingen lösning som är speciellt hållbar skulle jag tro. Ralidebommarna, som i detta fall, brukar gå sönder utan att de är delade mitt i tu som på bilden. Jag tror idén självdör om jag ska vara ärlig. Problemet är oftast inte vidden utan vinkeln mellan bladen framtill, och den går inte att ändra. Det spelar ju ingen roll hur vidden på sadelträet är om hästens rygg är platt o bred, men inte sadeln!! och den justeringen kan man inte göra på denna bom, Saddleman, hur gärna man än önskar det. Om sadelfabrikerna skulle tro på idén så skulle dessa sadlar tillverkas. Sen är det skillnad på sadelmakare och fabrikanter!

Senast ändrad av en moderator:

Bill skrev:
Den övre bommen kan man kanske ändra vidden på, men det är ingen lösning som är speciellt hållbar skulle jag tro. Ralidebommarna, som i detta fall, brukar gå sönder utan att de är delade mitt i tu som på bilden.

Det håller jag nog med om, Ralidebommar kan gå sönder utan att man sågar upp halva sätet på dom. Fast dom är rätt enkla att laga också, inte nån hi-tech direkt. Lagningen blir dessutom ofta starkare än bommen om man gör det någorlunda vettigt.

Bill skrev:
... och den justeringen kan man inte göra på denna bom, Saddleman, hur gärna man än önskar det.

Ja jag skrev det, dom flesta jag har sett har försökt att ändra vinkeln, men Wellep gick på vidden istället.

Undrar om jag kan hitta igen några bilder på vinkeländring, jag har dom sparade nånstans. Om jag minns rätt så gick man in med en hex-nyckel från sidan på forken i nåt hål med en plutt i.

Med träbom så fungerar justering bäst med bandputsen, eller elhyveln. Fast det är svårt att justera åt "andra" hållet då :devil:

.

Liknande trådar

Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 575
Senast: Fibusen
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
847
Senast: Digbil
·
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 570
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 734
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka