Westernsadlarnas bomvidder!

Sv: Westernsadlarnas bomvidder!

moonlightgarden skrev:
saddletreestock.jpg

Tycker det där defenitivt ser ut som att det går att fixa till bomvidderna så att det går att förändra dom, en storlek eller två.

Kankske du som inte ska utalla dig så mycket om saker å ting, utan tänka i nya rafinerande bannor om hur man kan förbättra saker å ting istället, istället för att sitta kvar i det gamla bondesamhället. :cool:
Om du bara sett en sadelbom på bild, och inte har ett spår av kunskap om hur en sadelbom är uppbyggd så kan jag förstå att din förmåga att förstå är oerhört begränsad, oaktat om du hemma på kammaren sitter och "tänker" i raffinerade banor, både på ändring av sadelbommar och i den minst upplysta delen av det bondesamhälle du förefaller befinna dej i . :rofl:

moonlightgarden skrev:
Har ingen westernsadeel alls, dels för att folk inte svarar på trådar om vart man får tag på en arab sadel som har full quarter bom med en max 14,5 " storlek på sitsen, har frågat vid ett par tillfällen + här å det är ingen som har svarat, jag har som max lyckats få länkar till sidor där man kan beställa sadlar som inte har bomvidder, därför vill jag kunna ändra på bomvidden.
+ att det faktiskt går att fixa till den där formen så att det går att ändra på bomvidden en storlek eller två som mycket väll skulle kunna funka, man bara måste få chansen att prova den iden i verkliga livet, annasr så skulle ju det aldrig komma något nytt här i värden. Skulle vi sitta här med våra små fina stearinljus å utan dator.

För det första: Att skylla din brist på westernsadel på att du inte fått svar på dina inlägg här på buke tyder på ganska bristande engagemang tycker jag, finns gott om butiker som säljer sadlar OCH hjälper dig att prova ut dem, de är visserligen geografiskt utspridda men ändå bara ett telefonsamtal bort, titta under länkar.

För det andra: Små fina stearinljus är det folk brukar plocka fram när det är oväder, elen går och datorn pajar. Vad är pålitligast, datorn eller stearinljuset????

Å du säger att det är helt omöjligt eftersom att vadå?

För ett tag seddan fanns ingen el, är allt jag vill säga om detta.

Varför ringa när man kan leta på internet? Jag har frågat efter en viss typ utav sadel här om adresser till folk som säljer dessa, jag kan inte åka i vägg till vilket ställe som helst, eftersom att min ponny har kort rygg. Så många som har en sadel med rätt sits storlek har bara en bomvidd: ponny å det kan inte min ha. Därför försöker jag få hjälp här, det finns inget ställe här i närheten som säljer westernsaddlar förutom h****s som har en bomvidd på sina. Å med telefon så kan man inte titta på sadeln utan hej hå, var den nötbrun? var den så hemsk i utseendet? Jag vill kunna se sadeln innan jag köper den eftersom att jag är sniken av mig, å ska ha en svart sadel.
Å jag tycker det är nogrant med att man tycker om sadeln man köper, hur sjutton ska man kunna använda en sak man inte tycker om å det dagligen?
Jag har rottat runt på en massa länkar som har med westernsadlar att göra.

En färdig bom till en westernsadel är tillverkad av trä eller plast ( formgjuten). Träbommen är ihoplimmad och spikad, sedan överklädd endera med råhud eller glasfiberarmerad plast. Om man kommer på den befängda idén att ändra på den så förstör man ju den i samma ögonblick som man börjar ändra. De bommar du har på den medskickade bilden kommer från Bowden och är gjorda av trä och råhud . Eftersom du inte har kommit till insikt om hur en bom är konstruerad, eller ens försöker ta till dej information som du eftersöker, så inser jag att du inte får de svar du vill ha och därför fortfarande är kvar i din dröm, och då kan vi inte hjälpa dej mer. En väg ut ur problemet är att du glömmer allt om westernsadel och köper dej en barbackapad. Den ändrar sej precis så mycket som du nånsin önskar! :)

Senast ändrad av en moderator:

Alltså man tar inte en gammal bom å försöker med den heller din omogna 2 åring.
Att skicka mejl till folk på detta viset visar ju bara att du inte har ett öppet sine för fina ideer.
Man tar å bygger upp en ny bom som är lite förändringsbar i sin bomvid genom att man kan blocka av läder sitsen, som på en bomlös. Bygger upp bommen i trä å på båda sidorna av sitsen så gör man som så att man tar ut ett hål i den ett avlångt håll seddan tar man en stålbit å sätter in i båda dessa hål å så gör man så att man kan öka å minska längden med en skruvmejsel. Pice off cake.

Om du letar lite bland westernbutikerna på nätet så hittar du en som har "sadelprovare" som du kan beställa hem, forma efter din hästs rygg och skicka till en sadeltillverkare/grossist som har 52 (tror jag) olika bommar och över 1000 olika sadlar i lager. Du kan sköta det hela över internet om det nu är så besvärligt med telefoner och du slipper åka med hästen. Hittar du inget som duger i deras sortiment så är det nog en barbackapad du ska ha, inte en westernsadel.

Dessutom kommer elden att överleva elen. Det är allt jag har att säga om den saken! ;)

Sådant trams som du beskriver finns i enstaka engelska sadlar jag träffat på. Håller inte i längden, det kan jag garantera.

Det ante mig redan, därför jag tjatar.

Problemet är att alla westernsadlar är för långa, å jag vill ha helst ha western sadel för att min häst skulle kunna lära sig det som ett jag vet inte vad om man försökte två röda kanske. Hon gör en del saker när jag rider ändå som har med western att göra.

Bomlös vill jag helst inte ha, mest utav den enkla anledningen att dom är så gräsligt fula, å jag har mitt tycke å smak om saker å ting så att det stinker om det, har du nog märkt vid detta laget :angel:

Det finns ju rundskurna sadlar oxå men det kanske inte heller duger??

Rundskurna som torsion?

Funderade på om min ide kan funka i en mer budget model, inte i en toppsadel som ska hålla en sisådär 50 år.

Jo den var nästan svart, jag har två träns i den färgen om man bortser ifrån tyglar på det ena :angel:
Spanade in specifikationerna, men är lite taskig på engleska vilken är det som blir bomvidd, elelr får man säga till om vilken bomvid man vill ha kanske?

Det är en steele equifit arabbom i sadeln, bomvidd i tum framgår inte såvitt jag kan se/förstå, men arabbom brukar innebära lite extra vidd över skuldrorna. Sen är det ju inte bara vidden man ska ta hänsyn till utan bommens skålning osv. Det bästa är nog om du pratar med Crates återförsäljare i sverige (Tumble***d).... Lycka till!

hej det finns faktiskt två westernsadlar som har en så kallad flex bom men att ändra bommen låter otroligt korkat!köp en sadel som passar istället! gå in på den här länken och kolla på westernsadlar med flexbom www.stallvra.com du kan ju inte fölita dig på att andra ska hitta en westernsadel åt dig eller hur? du får väl lära dig att man inte får allt serverat på silverfat :mad:

Jag vte att man inte kan få allt serverat på silverfat, å jag har rotat runt som jag vet inte vad.
Å min ide kan mycket väll funka på lite mera budget sadel stuk.
DEt är inte det lättaste att hitta en westernsadel med en 8=full quarter bom med en 15 sits som egentligen helst skulle vara mindre kan jag informera dig om.
Specielt inte när folk vägrar skriva ut vad dom har för bomvider på sadeln, eller så finns den enbart i semiquarter men det är rät sitsstorlek är oxå väldigt irreterande, å när dom inte svarar på mejl där man frågar om vilka bomvider dom har på sadeln är ännu mer irreterande.
DET ÄR DÄRFÖR JAG FRÅGAR

För att få på silver fat så ska man få det utan att ens fråga helst skulle jag vilja tilläga å jag har aldrig fått något serverat på silver fat någonsin i hela mitt liv.

Premier tillverkar sadlar med bommar på 8 tum, de finns rundskurna oxå.

En anledning till att folk inte skriver ut bomvidden på sina sadlar kan ju faktiskt bero på att de inte vet vad det är för vidd på den.....

Lycka till med sadel letandet!

Dom hade verkligen massor utav sadlar där, en hel del snygga oxå :)

TYcker tyvärr att det verkar vara alldeles för mycket folk som inte vid att westernsadlar har varken bomvidd å sits storlekar. Man ser i flera annonser att den har legat på det å det å det. Blir ju nästan mörkrädd när man ser sådant.

moonlightgarden, du har helt rätt, finns inget som säger att det inte skulle gå att göra justerbara bommar, eller att justera en befintlig (trä)-bom själv för den delen.

Jag har sett flera olika varianter på justerbara westernbommar. Allt blir inte justerbart, dom flesta försöker justera vinkeln mellan bladen.

Wellep har en annan idé, om du vrider på hornet på den kan du justera frontens bredd.

Justerbar bom
Wellep%20Western%20Tree%2002.gif

FitsRightSaddleTree har en annan variant, med bladen i hårdgummi, så att dom flexar. Det kanske fungerar på din pålle?

FitsRight
front_page_dotted_graph.jpg

Sen gäller det att få sadelmakarna att tro på att det går att tjäna pengar på att sälja sadlar som man kan justera, det blir inte lika många sålda då. :angel:

Liknande trådar

Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 575
Senast: Fibusen
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
847
Senast: Digbil
·
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 570
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 734
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka