Westernsadlarnas bomvidder!

M

moonlightgarden

Går det egentligen att "ändra" på wetsernsaddlarnas bomvider? Tilexmepl om jag hittar en sadel som har vid bomvid, går det då på något sätt att ändra denna med hjälp av en padd teller något till en x-vid?

Jag tar annars gärna emot adresser till westernsadlar som passar en en ponny med kort rygg, typ barnsits måste jag nog ha, elelr maximum en 15 " inom westernstorlekarna som har en x-vid bomvidd som är utav enkel model. Alltså läder utan mönster å med bara lite små detaljer.

Sv: Westernsadlarnas bomvidder!

En pad kan aldrig göra en sadel vidare, det säger ju sig självt eller hur...

Jo nästan så om man inte är i önsketänkade, kan man inte vinkla om sadeln på något sätt elelr nått?

Synd, borde ju gå egentligen, eftersom att dom är byggda som dom är.

Ingen som har adresser till någon bra sida då?

Det är just för att dom är byggda som dom är som det inte går att öka vidden . Minska den kan man ju göra till en viss gräns med en tjockare pad.

Nu hittar jag ingen kannon bild, men detta får duga:

sk1233.jpg

Ni ser ju dom delar som ligger an mot hästen, dessa borde ju egentligen gå att bygga på ett sådant sätt som gör så att dom går att vinkla till för att passa olika hästars bomvider.
Kankse inte så mycket så att det går att ändra från small till x-vidd men en storlek eller två kanske, tycker jag. Fast det kanske mest är för att jag vill att det ska gå. Eftersom att jag vill ha en sadel som är utav det mest enklaste slag, å inte lyckas hitta någon eftersom att jag inte kan detta med olika sidor till westernsadlar.

Mmmm, ser.
Å jag finner att dessa bomvider borde gå att göra på ett sådant viss så att det går att göra bomen åtminstone en eller ett par vider större eller mindre.

Som Ingemar Stenmark sa en gång till en sportreporter: De è int lätt å förklar för nån som int´begrip nå!

Som Ingemar Stenmark sa en gång till en sportreporter: De è int lätt å förklar för nån som int´begrip nå!

saddletreestock.jpg

Tycker det där defenitivt ser ut som att det går att fixa till bomvidderna så att det går att förändra dom, en storlek eller två.

Kankske du som inte ska utalla dig så mycket om saker å ting, utan tänka i nya rafinerande bannor om hur man kan förbättra saker å ting istället, istället för att sitta kvar i det gamla bondesamhället. :cool:

Bommen ser ut som den gör och går inte att ändra. Behöver du en större bom så får du köpa en större bom.

Varför ändra på någonting som är utprovat under så många års användning?
Bommarna ser ut som dom gör för att dom bevisligen fungerar i "verkliga livet" så att säga, inte bara i vilda teoretiska fantasier. Som Kenneth säger, behöver du en vidare bom så skaffa en sådan!!

Har ingen westernsadeel alls, dels för att folk inte svarar på trådar om vart man får tag på en arab sadel som har full quarter bom med en max 14,5 " storlek på sitsen, har frågat vid ett par tillfällen + här å det är ingen som har svarat, jag har som max lyckats få länkar till sidor där man kan beställa sadlar som inte har bomvidder, därför vill jag kunna ändra på bomvidden.
+ att det faktiskt går att fixa till den där formen så att det går att ändra på bomvidden en storlek eller två som mycket väll skulle kunna funka, man bara måste få chansen att prova den iden i verkliga livet, annasr så skulle ju det aldrig komma något nytt här i värden. Skulle vi sitta här med våra små fina stearinljus å utan dator.

Här klipper jag in ett inlägg som jag har skrivit i en av mina trådar:

Jo det visste jag redan, men har vissa problem med dom engelska sidorna behöver ju en full quarter bom till min med en liten sits typ barn kanske eller något sådant, min får ju max ha 16 1/2 sits på dom engelska sitsstorlekarna, finner det välldigt förvirande att försöka få tag på en sadel till henne som ska vara bekväm å rida i. Jag har en hoppsadel just nu så jag är ute efter en skogs sadel som även kanske kommer att användas inom en del dressyr. D.v.s. det blir antingen en western eller en bomlös, men dom bomlösa ser ju hemska ut om jag får säga det själv.

Detta är senare inlägg i diskusionen men det står vad jag behöver för typ av sadel å jag fick inte ett enda svar på det, därför vill jag ändra om det som är på vägg att passa på min dam, ingen vill hjälpa till å ge mig en sida på sadlar som skulle kunna passa min häst som är lika enkla som detta:

17671354_1.jpg

Har även skrivit högst uppe i denna tråd att jag vill ha hjälp med en sida till westernsadlar som är enkla å har den typ av storlek som jag behöver till min ponny.

Stallvrå säljer w-sadlar med flexbom med sits från 13" - 17" de kanske har någon som är i fqbom (med däremot inte sagt att det passar din häst)... När man tittar på den italienska sidan så verkar de finnas i alla möjliga bomvidder, fråga stallvrå. Bommen heter visst ralide-flex eller liknande. (Jag menar alltså INTE att de flexar i bomvidder :angel: )

Hm dom kanske menar att den är lite flexibel längst med ryggen, min mamma har en dressyr sadel som funkar på detta viset.

Tackar så mycket :bow:
Ska rota redda på dom nu.

Liknande trådar

Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 575
Senast: Fibusen
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
847
Senast: Digbil
·
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 570
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 734
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka