Westernsadlar

Sv: Westernsadlar

Tack för svaret:bow: undrar bara... En flankgjord, när ska den användas? har hört någon om att den behövs vid slidestop? Inte för att jag kommer göra slidestop, hoppas jag :angel:, men är alltid kul att veta. :)

om du håller på med kor (tex cutting) där man gör extrema tvära kast till höger och vänster, eller håller på med dummy stopping (fånga låtsaskor med lasso, vilket man oftast inte gör när man "börjar" med western) så behövs en flankgjord för att sadeln kan lätta när det blir ett ryck i hornet, annars är den bara i vägen.

Hästarna jag ridit i westernsadel (utan flankgjord) på har varit ganska vilda, stegrat, bockat, tvärnitat osv, så sadeln sitter kvar för "normal" användning;)

Okej, då tror jag nog inte jag kommer behöva en flankgjord;) Tack för ditt svar :)

Hej,

Ta hjälp av Göran i Rönneshytta, han provar ut och har även med sig sadlar att prova, som han säljer annars kan han ta hem ifrån USA eller begagnade som hans andra kunde har.

Har en hemsida, Stall Bronco där kontaktuppgifter finns.

Det vanligaste felet är nog att sadeln inte ligger an under hela sadeln utan "går i brygga" och så måste man även prova med en bra padd som passar sadeln.

Räkna med minst 5.000:- och uppåt för en bra sadel, även begagnade.

//lycka till!

Jag trodde inte han hjälpte till med sånt, men det är ju skitbra i sånnfall :)

5000:- låter ju inte så farligt dyrt ändå, funderar även på en annan bomlös och de ligger ju runt det priset också.

tack för ditt svar :)

Trådkapning!

Jag tror jag måste byta sadel, men hästen har verkligen inget sadelläge att skryta med.. Det enda som funkat i längden för honom är barbacka.. En sadel ligger kanon när jag köper den, men så sätter han muskler lite annorlunda och sadeln ligger dåligt. Dessutom har han väldigt kort, rund rygg :crazy:
Vad göra?

Mitt tipps är att köpa en equiflex sadel.
har haft samma problem med en av mina hästar.
Har säker provat och ägt sammanlagt 30 sadlar till honom :crazy:
Den enda som ligger riktigt bra är en equiflex de formar ju sig lite efter hästen.
Den ligger bra på grannens MYCKET breda nordsvensk också :)
Men måste tyvärr köpa en ny nu (equiflex så klart) då min unghäst fortfarade har 115-125 i täckeslängd :crazy:.
Då blir den tyvärr för lång :(

Trådkapning!

Jag tror jag måste byta sadel, men hästen har verkligen inget sadelläge att skryta med.. Det enda som funkat i längden för honom är barbacka.. En sadel ligger kanon när jag köper den, men så sätter han muskler lite annorlunda och sadeln ligger dåligt. Dessutom har han väldigt kort, rund rygg :crazy:
Vad göra?

Pga, det skälet köpte jag bomlös:smirk: Såklart är det inte självklart att alla bomlösa passar på alla hästar heller, så nu måste jag därför byta. Så antingen en annan modell bomlös eller westernsadel, har inte bestämt mig till 100% än.
Finns ju btw bomlösa westernsadlar.

i western vet jag inte, men i dressyr med några enstaka bomlösa får man det, hoppning vet jag inte men helst inte pga sadelns utformning.

Jag kommer btw inte tävla ;)

Jo jag är med inne på bomlös, och tävlingskarriären sket ihop sig för länge sen (rider utan bett, hästen hatar bett..) så det är väl det jag är mest inne på. Har en på gång. Vilka modeller är "värdiga" pengarna? Har sett en hel del olika, både märken och prisklasser..

Vill jättegärna ha en equiflex! Men min ekonomi tillåter det inte. Studerande deltidsanställd har inte mycket pengar till lyx. Köpa begagnat går ju, men jag har ingen aning om vad som passar kräket! Ta hjälp av någon bra vore det bästa, men man ska hitta en med.. Bor lite dumt till kan man säga.

Jag har bara haft en bomlös så jag kan inte svara så mycket på frågan:p den sadeln som sitter bäst på hästen är värdig pengarna skulle jag vilja säga;P Fast det hjälper nog inte dig så mkt :p

Sök på trådar om bomlöst i utrustningsforumet så hittar du säkert hundratals olika..
Många har torsions modeller och tycker dom är jättebra medans andra har freeform eller kari-flex osv osv.. själv har jag en kopia av en cheyenne, tror jag, men söker nu efter något mer "uppbyggt". Själv älskar jag att rida i den, men något är fel iallafall... ska inte dränka er i detaljer.

Ok ingen fara då ju ;) Det är i Western jag menar man inte får, kanske på E-tävling.

Aha, på så vis ;) För min del blir ett varv på banan det närmaste en tävling jag kommer komma :p

Vill bara förtydliga en detalj. En flexsadel ändrar inte passform den flexar när man rider! Det är två helt olika saker. Det är lika viktigt att en flexsadel passar som en vanlig.

Ser en flexsadel anorlunda ut i jämförelse med andra sadlar? eller är det bara bommen det skiljer på?

Hur är en flexsadel konstruerad ? Vad är det som flexar till skillnad från en vanlig sadel (western förståss) Säljer du sadlar, kenneth?

Bommen är gjord av ett kompositmaterial som flexar efter hästens välvning och vridning, men inte efter hästens bredd. Bomvidden (och vinkel på bladen) är alltså fast, så att lägga en flex-sadel på en kraftig häst i tron att den skall anpassa sig, är minst lika förödande som att lägga på vilken annan sadel som helst som inte passar. I övrigt samma konstruktion som en vanlig sadel.

http://www.steeleequifit.com/equiflex/index.htm

Bommen är gjord av ett kompositmaterial som flexar efter hästens välvning och vridning, men inte efter hästens bredd. Bomvidden (och vinkel på bladen) är alltså fast, så att lägga en flex-sadel på en kraftig häst i tron att den skall anpassa sig, är minst lika förödande som att lägga på vilken annan sadel som helst som inte passar. I övrigt samma konstruktion som en vanlig sadel.

http://www.steeleequifit.com/equiflex/index.htm
Har du testat en sån nån gång? och var kan man köpa en?

Vad anser du (övriga som provat den också förstås) om en flexande sadel då? Om de används på rätt sätt vill säga. Skulle vara roligt att höra om positiva/negativa erfarenheter om dem.

Tack på förhand :)

Woho! Nu har jag fått tid för sadelprovning! Ringde igår, fick tid i mellandagarna! Trodde aldrig det skulle gå så fort! Nu måste jag ha pengar med hehe

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 021
Senast: Lycan
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 483
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar