Westernsadlar

S

Sparf

okej om tråden läggs här?

I vilket fall som helst... Jag har en jäkla lust att skola om hästen och mej till westernryttare, då framförallt utrustningsmässigt eftersom ridningen redan är på god väg att likna någon form av western;)

Jag har för tillfället en bomlös sadel som liknar en westernsadel till ca 50% men den ska nu bytas då den inte ligger bra längre, och då funderar jag lite på westernsadlar.

Hur vet jag att det blir rätt sadel? Hur länge kan man ha en och samma sadel? Är det som med vanliga bomsadlar att de måste bytas titt som tätt då hästen ändrar form eller klarar de sig längre? Vad ska jag sikta på för modell (är hobbyryttare med kortryggad häst)? Och vad övrigt ska jag tänka på? Vad brukar priset för en bra sadel ligga på?

Givetvis är det ju bäst att ta ut en sadelprovare som kan hjälpa mej (om det nu finns någon sådan för westernsadlar här) men skulle vilja ha lite koll själv också.

Tack på förhand :bow:

Sv: Westernsadlar

Jag köpte en Simco Lucky "S" Allround som första sadel. Köpte den beggad för 4500kr på Tre Hästar i Kungälv, men jag har hört att Börjes har den å.

Det är väl inte den bästa sadel man kan hitta, men den är billig, och faktiskt robust och bra för sitt pris. Den sitter helfint på min häst, som också har kort rygg. (Hon är dessutom tjock.. :angel:)

Hur länge har du använt den på din häst? Nyligen eller har den hängt med ett tag? ;)

Hur vet jag att sadeln passar då?

Tack för ditt svar :)

Måste också fråga hur alla remmar på en westernsadel ska sitta? Har lite humm bara men vet inte riktigt hur hårt och vart.

Kul:)
Sadeln är viktig. Den ska hålla länge och det ska ju även din hästs rygg göra. och det är inte lätt precis.

Anlita definitivt en sadelprovare. En av europas största grossister inom westernutrustning har slagit sig ner med nyöppnad affär i Sörmland. Han är otroligt duktig och har tusentals olika sadlar som han mer än gärna hjälper till att prova ut..

Kan pm:a hemsidaadress vid intresse:)

Lycka till!

//Gilly

Kul:)
Sadeln är viktig. Den ska hålla länge och det ska ju även din hästs rygg göra. och det är inte lätt precis.

Anlita definitivt en sadelprovare. En av europas största grossister inom westernutrustning har slagit sig ner med nyöppnad affär i Sörmland. Han är otroligt duktig och har tusentals olika sadlar som han mer än gärna hjälper till att prova ut..

Kan pm:a hemsidaadress vid intresse:)

Lycka till!

//Gilly

hehe:rofl: PM:a gärna mej oxå om du okar e oxå i sadel träsket nu :crazy: o dessutom bor ja i sörmland så de lät bra;)

Anlita definitivt en sadelprovare.

..eller ta hjälp av någon du litar på, det är det viktigaste. Jag är inte den som rekommenderar sadelutprovare hit och dit, då jag tror att många av dem bryr sig mer om att sälja sadlar än om min hästs välbefinnande. Då tar jag hellre hjälp av t.ex. min tränare.

Jag säger inte att alla är så, eller de flesta. Men som inom alla kategorier finns det de som är bra och mindre bra på sina jobb. Jag tvekar inte på att Gillys rekommendation är dålig, jag säger bara att man inte kan lita blint på någon "bara" för att de är sadelutprovare. Eller ja, oavsett yrke.

Jag tänker högt bara.

Sadeln ska ligga jämnt an längs framkanten, inte trycka hårt på en punkt och glappa längs resten. Precis under conchon (silvercirkeln) brukar vara kritiskt. Den ska ligga an längs med hela ryggen, inte punkttryck fram och bak eller bara ligga på mitten som en gungbräda. När hästen rör sig (med ryttare) ska sadeln inte röra sig "konstigt" i bakänden, ska ligga hyfsat still.

Remmar:
I ringen på högersidan har du en dubbelvikt rem (off billet), du sätter sadelgjordens pigg genom båda remmarna. I ringen på vänstersidan har du en lång rem (tie strap) som knyts fast i ringen. Trä änden genom sadelgjordsringen inifrån och ut, tillbaka genom ringen på sadeln utifrån och in. Har du pigg på sadelgjorden även på vänstersidan trär du gjorden ytterligare en gång inifrån och ut genom ringen på gjorden och knäpper genom ett hål. När du knäppt i ett hål så det sitter lagom hårt, ta tag runt de två yttersta lagren med rem och sträck upp det så att belastningen hamnar på remmen som piggen går igenom, inte den rem som är knuten i ringen. Extra viktigt om du har rem av syntet, gör det svårare för den att glida loss.

Ska du ha flankgjord sätter du den i de bakre ringarna eller skåran, olika fästanordningar på olika sadlar och gjordar. En rem ska fästas i främre gjorden mitt under magen så inte flankgjorden sätter sig i skapet och du får rodeo. Flankgjorden ska ligga an mot buken men inte spännas. En flankgjord som inte ligger an är farlig, hovar mm kan fastna i den, och skulle du få bruk för den så slår den hästen i magen när sadeln lättar.

Ida

den gilly tänker på är verkligen "ett proffs"..

han satt en sadel på min medryttarhäst och jag fick rida. jag galloperade, gjorde volter osv osv, helt plötsligt började han skratta och såg nöjd ut. sadeln satt kvar fastän sadelgjorden var lös! det är SÅ en sadel ska sitta. den ska inte glida osv.
helnöjd. ska dit med mina hästar i sommar :bump:

Jag har tyvärr inte lika positiv erfarenhet av honom... Köpte en sadel där i höstas och provred den där, funkade väl hyffsat eftersom det var den 3:e westernsadeln jag någonsin satt i. Kom hem och började rida med sadeln och hästen protesterade mer och mer. Lät min tränare titta på den nästa gång vi sågs och sadeln bryggade kraftigt på ryggen! Så lita inte på honom för mycket, bara ett råd.

/ Milschen

pratr vi om samma?
gick inte han igenom hur man skulle klämma osv? vi fick vara med och klämma på flera olika sadlar, fastän vi redan bestämt oss vilken vi skulle ha för att "få se skillnad"..

Du har fått många fina råd, jag har själv en import sadeln från USA från John Fallis
till min frieser & rider som funktonshindrad & den e mkt bra balans i den !

Så ta en titt på marknanden i USA oxså ! :)

21juli1small.jpg

Jag är helt övertygad om detta då det inte inte finns så många som passar in på den beskrivningen. Han provade bara en sadel, kollade från alla vinklar och kände. Visade mig ingenting trots att jag förklarade att jag var novis inom detta. Antar att han inte visade mig eftersom sadeln inte passade hästen och han inte hade någon som gjorde det. Jag har nämligen en häst med ett väldigt svårt sadelläge. Han ville sälja en sadel och tyvärr lyckades han...

Tack för svaret:bow: undrar bara... En flankgjord, när ska den användas? har hört någon om att den behövs vid slidestop? Inte för att jag kommer göra slidestop, hoppas jag :angel:, men är alltid kul att veta. :)

Jag har tittat runt lite på sidor från USA också, men det är så himla svårt att veta vad man ska leta efter :crazy:

Din sadel var iallafall riktigt snygg! Vilken modell är det? Alltså, tex trail, pleasure osv.

ok.. för vi var också helt borta i vad han skulle ha. uppfödaren rekomenderade sadeln ägaren redan hade, vilken var aldeles för smal (gled som en tvål). iof har den hästen ingen extrem rygg förutom att han är väldigt "bullig" vid manken.. men med över 100sadlar tycker man ju att någon ska passa även en "problemhäst"...

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 021
Senast: Lycan
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 483
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar