Westernsadeln som ger mkt bogfrihet??!! Tips!

Isabelle L

Trådstartare
Jag letar efter en westernsadeln som ger mycket bogfrihet utan att hela sadeln blir för bred. Min quarter har ju varit skadad ett år och det gör att det är väldigt stor skillnad på ryggens bredd och hans bogblads bredd.
Vill hitta en sadeln som är ordentliget utsvängd i fram så att bogbladen får plats.

Snälla, tips mig om dessa sadlar :laugh:

Ni får även gärna berätta om dom sadlarna som inte har så mycket bogfrihet så att jag vet vilka jag ska undvika....

Jag kommer ju med största sannolikhet få byta sadel om ett tag men vill ha en fungerande sadel redan nu.

Sv: Westernsadeln som ger mkt bogfrihet??!! Tips!

Jag har en arab-bom (crates) på min breda dam eftersom den är lite extra bred fram då den är lite mer svängd. Skiljer ½" från en FQH i samma märke tror jag. Men den är ju då alltså något svängd i bommen också men det finns väl olika varianter på detta..

Lycka till!

Jag har köpt en Crates Supreme Reiner som är FHQB Wide. Är supernöjd och det är min häst med. Bommen är ordentligt "bananformad".

Lycka till!

PS Jag köpte min själv från USA och det blev många tusenlappar billigare...DS

Jag har köpt en Crates Supreme Reiner som är FHQB Wide. Är supernöjd och det är min häst med. Bommen är ordentligt "bananformad".

Lycka till!

Pm:a gärna från vilken sida du köpte den ifrån :bow:

Hur blev det med tull och sådant då??

tack för tips! har haft en crates på honom men den var rätt smal fram och väldigt rak i bommen men det är väl olika mellan modellerna :)

Lycka till!

>Jag är jätte intresserad av att höra hur/var man beställer från usa på bästa sätt!

Om det är så att han blivit muskel fattig bakom bogbladen/tunn kring manken, tror jag att den största utmaningen blir attt padda rätt! allt klämmer om det inte finns något som bär upp sadeln

Ja, det tror jag oxå. Och förhoppningsvis så kommer han att bredda på sig rätt mkt nu när jag har bröjat rida honom. Har redan märkt stor skillnad på ryggen men han kommer nog alltid behöva en sadel med bra bogfrihet eftersom han är rätt stor framtill. :laugh: Ska åka iväg till tränaren nu i sep och kolla om han kan hjälpa mig med sadel oxå :laugh:

Låter bra! Rid honom barbacka och träna honom från backen så mycket du kan fram tills dess! Den enda sadel jag provat än så länge som är utsvängd är TBW s show sadel. Den var dock inte nog vid för min häst och det är nog ingen super kvalite sadel. Lycka till!

Jag har en TBW Equishowsadel och den är verkligen utsvängd fram och ger mycket plats för bogarna.

Tyvärr passar den inte min häst längre då han blivit spikrak i ryggen.
Men kvalitén på denna är bra, mjukt och smidigt läder :)
Superskön att rida i och jag hade aldrig tänkt att sälja den om
den hade passat.

jag har en crates ladies reiner fqb till min nordsvenska dam... första sadeln som passat henne riktigt bra, mkt bra bogfrihet!!!

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 482
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 456
Senast: Wingates
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 162
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
1 018
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka