Westernsadel

Pinkilly

Trådstartare
Har funderingar på att köpa westernsadel. Jag skulle vara jätteglad om ni ville hjälpa mig lite om hur man tänker med western sadlar. Jag har förstått att det finns massa olika sorter för vilken sorts westernridning man utför, eller typ för olika tävlingar.

Vilken sort tycker ni passar om man vill lära sig rida western och är intresserad av själva "dressyr-western-ridningen", inte sånt där när man driver kor eller racar runt tunnor.. ursäkta mig om jag säger fel, kan inte så mkt :o

Sen undrar jag oxå hur det mäts i sits storleken och finns det olika bomvidder som vanliga sadlar??

Tacksam för all info och självklart ser jag till att få hjälp med att se om någon ev. sadel passar eller ej men det är bra att veta lite iaf.

Kanske finns ngn bok om westernsadlar??

Tacksam för all hjälp!!:banana:

Sv: Westernsadel

Du kan välja vilken modell som helst egentligen. Jag själv väljer inte en utpräglad ropingsadel för jag tycker hornet är ivägen. Vissa vill kanske inte ha en utpräglad reiningsadel då du kan komma mer i bakvikt i den. Leta efter trail, show eller allround, kanske?

Siststorleken mäts mellan hornet och bakvalvet och man brukar kunna ha åtminstone en tum mindre än i en engelsk sadel.

Bommar finns i många olika vidder och utformningar, så det vill till att man provar och provar innan man hittar den rätta! Det är inte så enkelt att om en sadeln i ett visst märke med en viss bomvidd passar så passar alla sadlar i samma bomvidd. Det skiljer en del mellan olika märken.

Här kommer en bild på henne, den bästa jag hade just nu. Hon har ganska hög manke och har vid bom i engelska sadlar. Tar gärna emot tips på vad som skulle kunna passa.

Funderar även på syntetsadlar, vad tycker ni om dessa?
Om man har en häst som drar vid bom, vad kallas motsvarigheten/erna inom western.

NH-uppsittning2-5.jpg

Jag tycker att syntetsadlar är helt ok. De blir inte så tunga som en ren lädersadel och priset blir betydligt trevligare också. Lättskött material dessutom.

Bomvidden på westernsadlar kallas semi-quarter, quarter horse, full quarter, x-full quarter där semi är smalast. Men som sagt så skiljer det på olika sadlar så man kan inte säga generellt att t.ex. quarterbom funkar på din häst, prova och åter prova!

Vad tror ni om den här sadeln?? Den heter ZEB

En sadel i allround modell. Hela sadeln är i tålig syntet och mycket lätt att hålla ren. Sadeln har en glasfiberbom som dessutom ger den en låg vikt.

15", 16"

Jag fick fråga efter bomvidden och fick som svar att det var vid quarterbom.

Den kostar 2300kr... jag vill inte bli dumförklarad nu men tror ni att det är en skit sadel? Jag vill ha en syntet för jag vill ha en lättare sadel och de tenterar ju att vara billigare också men denna var så himla billig. Jag skulle kunna köpa den och se om den passar och gör den inte det så får jag sälja den igen...

Nån som har den?

Hejsan! Jag har också tittat lite på ZEB. Om jag inte har fel så har hon jag rider hos en sådan sadel till sina hästar och jag tycker att den är jätteskön och bra :) Lite stel så man behöver mjuka upp lädren lite men annars toppen:)

Jag tvivlar på att sadeln har en glasfiberbom eftersom det inte finns sådana. Det måste ändå vara en plastbom du menar. Det finns ingen möjlighet att dom monterar in en glasfiberklädd träbom i en sadel som kostar 2300:- Bommen själv kostar ju det. En syntetsadel är ok om man förstår att det är en syntetsadel man köpt och inte en westernsadel. En syntetsadel av hyfsad kvalitet ligger på mellan 5-7.000:-.

Nu har det inte blivit någon w-sadel för jag ångrade mig men det som jag skrev om sadeln stod där den kunde köpas så det stod nog glasfiberbom annars hade jag aldrig skrivit det, kanske dom som hade skrivit fel i så fall.

Här på Buke finns så många som har kunskap om sadlar så det räcker med att du laddar upp ett foto av hästen så får du trovärdiga svar om vilken sadel som passar på din häst.

Hahaha vaddå vaknat upp på fel sida... eller det kanske har varit sen födseln... uppskattar inte sånt tack. Jag är inte dum.

För övrigt så är tråden väldigt inaktuell...

Har oxå en fråga om vilka märken som har en sadel som passar min häst? Hon har x-vid stübben sadel nu (33,5) Kanske kan x full quarter bom vara något? Är något överbyggd, breeeed och inte allt för rak rygg. Jag själv vill ha en sadel som har center seat, 7/8 dropped med något framåtvinklat horn med läder säte. Vill inte heller ha en ljus sadel, vill köpa en BRA begagnad sadel inte över 9000kr.
Någon som har bra tips till mig?!

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 575
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 923
Senast: Roheryn
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Western Hej Jag har en westernsadel som jag fick med när jag köpte förra hästen, för ca 10 år sedan. Jag hade nu tänkt sälja den men jag vet...
Svar
11
· Visningar
2 509
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka