westernsadel

Kalinka

Trådstartare
Kan inte nåt om westernsadeln, så passar på att fråga lite här iaf.

Dotterns häst ska ha westernsadel, dottern knappa 165 cm och ponnyn knappa 140.
Hästens rygg är lite svängd och blir ju rakare (inte spikrak) vid korrekt arbete. Dottern kan inte hålla i, i rätt form hela tiden, hon jobbar på det och det blir bättre o bättre. Har manke men är rel platt längre bak på ryggen. Väl ingen jättelång rygg heller för den delen...

Vad för sadel/märke skulle kunna fungera? Och är det speciella "barn" sadlar? Tänker just på ungens ben som inte ska bli för korta. :angel:

Sv: westernsadel

Välkommen till sadelletardjungeln!! Här är vi många som simmar...:cool:

Har inte så jättemycket hjälp att ge, det finns aldrig några givna svar i denna djungel tyvärr....
Det jag kan bidra med är att jag själv är 162 lång och i "jockeysize", och har inga större problem med de flesta stigläder.. prova, se om de ev. går att korta mer.. lite standard är 15-16" i sits storlek, så jag siktar på 15", har en på 15,5 som funkar fint.. Det jag märkt att man bör tänka på som liten ryttare är att om även rupan är liten så kan sätet bli för brett... Har själv haft en sadel där höften "klickade" och jag inte kunde kontrollera mina ben... ingen trevlig upplevelse.. :crazy:
så kika isf. efter en sadel som inte är helt platt i sitsen, utan hellre lite uppbygt.... Dvs mindre "close contact"...;)

sen är det bara ut och leta, ta hjälpp av närmasta kunnig westernryttare när ni ska prova en sadel. Så kan ni få hjälp och förhoppningsvis massa tips samt knyta kontakter på en gång!!:idea:

lycka till!!

Sv: westernsadel

Kan inte nåt om westernsadeln, så passar på att fråga lite här iaf.

Dotterns häst ska ha westernsadel, dottern knappa 165 cm och ponnyn knappa 140.
Hästens rygg är lite svängd och blir ju rakare (inte spikrak) vid korrekt arbete. Dottern kan inte hålla i, i rätt form hela tiden, hon jobbar på det och det blir bättre o bättre. Har manke men är rel platt längre bak på ryggen. Väl ingen jättelång rygg heller för den delen...

Vad för sadel/märke skulle kunna fungera? Och är det speciella "barn" sadlar? Tänker just på ungens ben som inte ska bli för korta. :angel:

Har hittat jätte bra service och hjälp i USA. De har även satt ihop en SUPER sida om allt en "lekman" behöver veta om western sadlar. Skickar PM =)

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 236
Utrustning Behöver tips på sadel till min ridtravare med ganska rak rygg som sluttar lite uppåt mot korset, är rund för att va smäcker och har lite...
Svar
9
· Visningar
1 143
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag är helt fast i djungeln av sadlar och behöver lite hjälp. Vår lilla b-ponny har svängd rygg och mycket manke, något som jag...
Svar
1
· Visningar
1 138
Utrustning Jag håller på och rider in min häst och funderar över sadlar. Hästen : Liten och ganska kort manke Rund bred rygg Svagt böjd rygg som...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod