westernsadel på islänning?

S

Smilla

funderar på att prova en wsternsadel på min islandshäst som saknar bogar o manke.
nån som provat?
funkar det även att tölta med den?:bump:

Sv: westernsadel på islänning?

Ett märke som verkar poppis bland islandshästryttare är Montesegur.

Det är helt okej att ha westernsadel på en islandshäst. Jag red min islänning med westernsadeln ett tag innan den lämnades på försäljning. Det bästa är en sadel som är rundskuren och som är ganska liten, det är inte bra att sätta på en stor, lång westernsadel på en häst med kort rygg. Då riskerkar man att den får muskelsmärtor i länden och gångartsproblem. Fast det gäller ju också islandssadlar. Många av dom är för långa och hästarna far illa av det :/

Men jag skulle rekommendera att köpa en syntetsadel (western) från Börjes. Tror den kostar 4000 kr. Den är rundskuren och om du köper en med "liten tum" så kanske det kan passa. Men det bästa är såklart att ha en sadelprovare som kollar om den passar hästen.

I övrigt tycker jag det är jättebra att rida western på islandshästar. Man sitter ju i regel så bra i sadeln och hästen har oftast mjuka gångarter. Jag tycker det är en bra kombination :D

ja,är väldigt sugen på att prova det.
rider nu med supersnygga star trek comfort bomlös som är tvåfärgad,men tycker att den glider o dessutom sjunker den när man suttit upp så att jag måste spänna sadelgjorden,o problemet är att det är en jättekort dressyrgjord så jag når inte ner.
dessutom är den svår att komma upp i eftersom den gärna glider runt.

Liknande trådar

Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
693
Senast: Roheryn
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 179
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 867
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix