Westernsadel och distans

Daimie

Trådstartare
Jag kunde lagt den på distansforumet också men det fick bli här. Jag tränar lite western men tävlar hellre distans eftersom mina nerver på tävlingsbanan är helt kassa. I distansen kan man vara lite anonym. Ialla fall så har jag köpt och sålt sadlar frö glatta livet för ingenting passar och då har jag även provat bomlöst. Hade en Big horn arabian light men den var tyvärr för smal för min arabkorsning. Nu har jag fått lite öga för Simcosadlarna. Vad tror ni om att tävla lite lätta klasser med westernsadel? Blir det för tungt för hästen(väger själv ganska mycket)? Kan hon sträcka ut i ökad trav och framför allt kan jag hänga med då eller hindrar sadeln mina rörelser? Tacksam för lite hjälp!

Sv: Westernsadel och distans

För att underlätta för hästen så är det viktiga hur bra sadeln ligger inte hur mycket den väger.

kenneth skrev:
För att underlätta för hästen så är det viktiga hur bra sadeln ligger inte hur mycket den väger.

Självklart är det så. Men det finns ju sadlar som är anpassade för olika discipliner också, eller hur?:)

Ingen som har några kloka åsikter eller erfarenheter att utbyta med mig?

Rent spontant skulle jag vilja säga att en väl tillpassad ranchsadel borde vara idealisk. De är ju gjorda för att både häst och ryttare skall kunna arbeta hela dagar i sträck.

En väl anpassad ranchsadel fördelar ryttarens vikt över hela ryggen så det i en förlängning blir lättare för hästen att bära ryttarens vikt.

Den extravikt sadeln innebär, borde således kompenseras av att hästen bär vikten med en större del av ryggen.

Problemet i detta fallet skulle i så fall vara att hitta en sadel som faktiskt ligger optimalt på hästen.

Det är ett väldigt stort problem att hitta sadlar överhuvudtaget till min lilla dam. Jag har som sagt sett två trevliga simcosadlar begagnade på nätet, en hette typ simco sport horse men den andra modellen vet jag inte så mycket om än. Någon som vet om Simco (arabsadlar) är bredare än Big Horn? Dessutom behöver hon en något svängd sadel då hon inte är rak över ryggen.

Jo jag vet hur svårt det kan vara att hitta en passande sadel :crazy:

Jag har själv en varmblodskorsning som är lite speciellt byggd. Normal bred men lite svängd rygg, och med en bogbredd á la ardenner...

Tillsammans med min syster som just nu har hand om henne så hittade vi en sadel som ligger bra... men fortfarande inte optimalt...

Så i det här fallet har jag inte något speciellt råd om något märke.. Det blir nog till att prova, prova, prova....

Om du själv väger lite mer så tror jag att en w-sadel skulle kunna vara bra just för att den fördelar din vikt på en större yta. Visst väger de lite mer, men man behöver ju inte ta de allra otympligaste.

Min familj har två arabston, på båda två har Crates-sadlar visat sig passa bäst. Tyvärr så kostar de mer än vad många kan tänka sig att betala, men det går ju att hålla utkik efter begagnade.

/Ida

Crates-sadlarna är verkligen kanonfina men tyvärr så är inte ekonomin den bästa då jag är en fattig student. Andrahandsvärdet verkar också vara väldigt högt efter vad jag har sett på annonsidorna.

Jo det är ju det som är haken med dem :crazy: Båda våra är köpta begagnade, men de kostade ändå mer än vad många nya sadlar kostar. Men det var de sadlarna som passade, så då fick det bli så.

/Ida

Var har du lagt annonsen på din Karl? Har du fått några svar? Så jobbigt att inget passar mer än några månader!!:devil:

:( jag har lagt den på buke. jodå den funkar väl men jag har inte känt mig riktigt hundra på den från början. Har lagt ut den för att se om det finns något intresse annars får den stanna

Liknande trådar

Distans Hej. Har precis blivit ägare till en fin arab. Jag själv har aldrig tävlat innan då jag känner att jag inte haft nerver för det. Men har...
Svar
4
· Visningar
1 700
Senast: TIzzANO
·
Western Hej! Jag rider för visso inte western, utan distans, men tänkte att ni här kan hjälpa mig lite kanske? :) jag har nyligen tagit upp...
Svar
4
· Visningar
1 504
Senast: Samba
·
D
Western Hallo. Ska köpa westernsadel :D till min arabkorsning antingen i höst elr vår. Jag undrar vad tycker ni man ska ha för 'inriktning'...
Svar
2
· Visningar
902
Senast: evalill
·
Utrustning Jag köpte i slutet av maj en bomlös sadel. Innan den har jag ridit i ca två år i en Big Horn Arabian Light (westernsadel). När jag köpte...
Svar
5
· Visningar
925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar