Westernsadel med skålad bom?

alazzi

Trådstartare
Är det någon modell som ni vet är mer skålad än andra? Jag har provat och tittat noga nu på min hästs rygg eftersom hans gamla sadel har blivit för trång.

Någon som kan tipsa?

Sv: Westernsadel med skålad bom?

Ja jag vet en! Det var en snygg premiersadel, reining full qh bom (här annonserad på bukefalos för ett tag sen) Var själv intresserad av den först men inte sen när jag fick höra att den var just skålad....(min häst är ganska rak) Leta efter den vetja!! kostade runt 10 000:- Lycka till

har varit inne på hov och tass hemsida och där finns det några modeller som kan passa. Åtminstone när man läser beskrivningarna på vissa modeller.

jag har en som är skålad, en crates ladies reiner (fq bom)

alazzi skrev:
Är det någon modell som ni vet är mer skålad än andra? Jag har provat och tittat noga nu på min hästs rygg eftersom hans gamla sadel har blivit för trång.

Någon som kan tipsa?
Skålade (svängda) bommar finns lite här och där. Flera av Double C:s modeller har svängd bom, t ex Nevada Fancy (attans häst som växte ur den). Scandinavian Western är generalagent i Sverige och sadlarna säljs av flera firmor här. Jag tror att vissa av Premiers modeller har svängd bom också. Är det inte enklast att du pratar med någon/några sadelförsäljare om tips?

Svängda bommar? Svängda hur då? Och skålade? Förklara. Jag förstår inte hur ni menar. Är det skillnad på en skålad och en svängd bom, och var är dom skålade och svängda? Är de nåt man ser eller står det i nån katalog?

Ni som pratar om skålad och svängd bom, kan ni inte förklara vad det är? Jag vill veta!

Lugn och fin nu. Vi kanske inte har varit inne på den här tråden sedan du lade ut frågan.

Du kanske har lagt märke till att hästryggar ser olika ut - vissa är raka medan andra är mer eller mindre svankryggiga? Därför finns det sadlar med bommar som är tänkta till olika hästryggar. Vissa sadlar har raka bommar, andra har mer eller mindre svängda/skålade (man menar samma sak med orden). Precis som det finns olika vidd och längd på bommar.

En häst som är svankryggig eller har en något svängd rygg eller är något överbyggd bak bör inte ha en sadel med rak bom eftersom sadeln inte kommer att ligga an mot ryggen hela vägen --> punktbelastning, glipor vilket medför ojämn fördelning av ryttarens vikt. Häst med rak rygg bör inte ha en sadel med svängd bom eftersom den kommer att ligga an för mycket på vissa ställen och släppa ryggen för tidigt i bakänden.

Man kan se skillnad på bommarnas form om man får se nakna bommar, vilket man sällan får. Det syns inte på själva sadeln. Ibland står det i säljarens information om sadeln, ibland inte. Det bästa är därför att beskriva/visa sin häst och få förslag på tänkbara sadlar utifrån det. Sedan är det bara att prova sig fram...

Men om det inte står nånstans, hur vet de som säger här att en bom är skålad, en annan bom är svängd, att det är så???? Och hur provar man en sadel om man inte kan se hur den passar på hästen????? prova och se?? Är det skillnad på en svängd och en skålad bom?

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
486
Senast: iNHALE
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
953
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka