Westerns motsvarighet till dressyr?

Y

YrIPannan

Hej!

Vilket är westernryttarnas motsvarighet till dressyr?
Har ju hört om lite grenar som reining, trail, pleasure.
Är någon av dessa grenar westerns motsvarighet till dressyr? :confused:

/YrIPannan

Sv: Westerns motsvarighet till dressyr?

Pleasure & reining skulle jag tro! :D

"Reining
Westernridningens kanske mest spektakulära gren. Deltagarna skall rida ett angivet mönster, och kunna ha full kontroll över hästens alla rörelser. Hästen skall villigt låta sig ridas, med mycket litet eller inget synbart motstånd och skall helt kontrolleras av ryttaren. Varje egen rörelse från hästens sida, skall betraktas som brist på, eller tillfälligt förlust av kontroll och därför ges poängavdrag i förhållande till graden av avvikelse. Premieras skall mjukhet, finess, snabbhet och bestämdhet i utförandet av de olika rörelserna, med bibehållande av kontrollerad fart."

"Western Pleasure
Hästens gångarter och form I Western Pleasure rider alla deltagare inne på banan samtidigt. Man rider längs fyrkantsspåret i de olika gångarterna. Domaren bedömer hästens form, mjukhet och gångart. C:a 80% av bedömningen ligger på hästen i denna diciplin, resterande på ryttarens sits, hållning och förmåga att kommunicera med sin häst.
Hästen skall gå i en form där halsen är nära nog rak och med huvudet framför lodplanet. Går hästen med öronen under manken i fler än fem steg i följd skall ekipaget diskvaliceras.
Hästens huvud skall hållas still och med endast lätt eller ingen kontakt med hästens mun. Det är vanligt i Pleasure att ryttaren rider med löst hängande tyglar. Man skall få intrycket att hästen är ett nöje (a pleasure) att rida."

Varför måste det finnas en motsvarighet? Det finns hoppning, dressyr, fälttävlan, bruksridning, pleasure, horsemanship, reining, trail, barrel race, galopp, roping, fyrgång, femgång, western riding m.m. Varför måste de jämföras med varandra?

All ridning kräver dressyr. Annars kallas det väl "åka häst"

Jag tror att TS menar motsvarigheten till tävlingsgrenen dressyr (förstår inte attityden i ett par av svaren, hur var detta en dum fråga från någon som vill veta mer om western?). I dressyr bedöms ju ridvägar, gångarter, samspel, hästens form och ryttarens sits. Så jag tycker inte att man kan svara "alla grenar", förstår inte likheten mellan dressyr och barrel race ex, där är det ju snabbast tid som gäller, vilket det knappast gör i dressyr:rofl:

Jag tycker att de westerngrenar som ligger närmast den klassiska dressyren är western riding, pleasure och reining, de har liknande bedömningspunkter som dressyren.

Det är väl ingen som tyckt det var en dum fråga? Det jag tycker är att det är dumt att jämföra de olika grenarna med varandra, eftersom de är så olika. Dressyr är en sak, hoppning är en sak, reining är en sak, western riding´är en sak, barrel race är en sak osv. (Om det är mitt inlägg du menar när du inte ser likheten mellan dressyr och barrelrace så har du totalt missuppfattat vad jag menar) Det är väl ingen som frågar efter vad som är engelskridningens motsvarighet till reining? Om man vänder på frågan så märker man hur konstigt det blir. Frågan i sig är det inget fel på, utan det som blir dumt är när man svarar att det faktiskt finns en motsvarighet till dressyr i westernridning. De grenar jag tycker man kan ställa bredvid varandra och jämföra är trail och bruksridning. Där kan man tala om att det finns likheter och motsvarigheter!

Bakom varje gren ligger det massor av dressyrarbete. Det är ingen skillnad annat än att man riktar in sig mot varje grens särskilda moment. Alla grenar kräver kontroll. Även de som jobbar med boskap lägger rejält med tid för dressyr i botten.

Där håller jag med Ginne. Finns liksom ingen motsvarighet direkt för liksom vi lägger massor av tid för utbildning/dressyrarbete i western gör även de som rider hoppning, dressyr och fälttävlan. Sen riktar man in sig på det man vill tävla i.

Ja, då har jag totalt missuppfattat frågan, jag trodde att TS undrade vilka grenar inom westernridningen som motsvarade engelskridningens dressyr, d.v.s. vilka grenar som har liknande bedömningspunkter.

Vi får väl se om TS dyker upp i tråden, så kanske han/hon kan förklara vad som menades:)

Håller med dig, WR är blandet svåraste när du ska ha flera klockrena byten i serpentinrörelser, på stång o på en hand. I dressyren rider man ju på tvåhänder, även i kyren, nu för tiden.

Faktum är att westerndresarge finns, men inte som tävlingsgren i Sverige.

mankan ju tänka ridningen som ett träd där allting börjar med stammen och sedan grenar det ut sig allting börjar ju med lydnad och de som tävlar hög dressyr gör igentligen samma saker som vi det är inte många dressyr ryttare på elit nivå som håller hästen i munnen utan den ska gå där precis som en western häst.

mankan ju tänka ridningen som ett träd där allting börjar med stammen och sedan grenar det ut sig allting börjar ju med lydnad och de som tävlar hög dressyr gör igentligen samma saker som vi det är inte många dressyr ryttare på elit nivå som håller hästen i munnen utan den ska gå där precis som en western häst.

Fast precis som en westernhäst ska ju inte en dressyrhäst gå! Jag tycker att man blandar ihop korten lite när man tänker att dressyr och western är "samma sak". Att "dressera" en häst är inte samma sak som tävlingsgrenen dressyr. Jag menar, all ridning har på ett sätt samma mål: att hästen ska bära upp ryttaren och sin egen kropp på ett bra och effektivt sätt. För att få hästen till det rider man den i form, och det är grunden till all ridning, oavsett disciplin. Sedan finns det olika grenar att tävla i som har olika ursprung i olika användningsområden.

Har inget med tråden att göra. Vad har din ridning för inriktning? Vad grundar du dina erfarenheter på? nyfiken bara, man kan ju alltid lära sig något nytt. Det vär länge sedan jag var så ung att jag kunde allt. Jag håller forfarande på WR.

Hej!
Jag skulle säga Western Horsemanship. Det är den klassen som "liknar" dressyren mest i utövande.
I ett WH mönster kan man få visa upp alla olika typer av moment, som du också får visa inom dressyren. Exempelvis, skänkelvikning, byten, förvänd galopp, öppna, sluta mm. Givetvis beror det också på vilken nivå man rider på. Rider man D-nivå är det oftast inte förvänd galopp mm, men rider du B-nivå eller AQHA-open,senior klasser kan det vara rätt svåra mönster. Ryttarens sits, planering av ridväg, hållning och guidande av hästen är A och O i denna klass. Bedömningen ligger i fokus på ett samspelt ekipage där hästen går i form där ryttaren har en lätt kontakt med hästens mun. Vad gäller svårighetsgrad så är denna klass inte så lätt pga att du måste ha en mycket bra grundridning och mycket sitsträning. I exempelvis Reining ligger inte fokus på ryttarens sits utan där är det hästen som bedöms, alltså " hur villigt låter den sig ledas" av ryttaren. Vilket faktiskt innebär att du nästan kan sitta som en "kratta" bara hästen gör sina moment så bra som möjligt.
Utbildningsmässigt däremot ligger nog dressyrhästen och Reininghästen ganska likt, skillnaden är att dom skall göra olika saker bara. Den ena med stöd ibettet, mycket tramp och hög form. Den andra i ganska låg form, med bra fart och på lösa tyglar :laugh:

Har inget med tråden att göra. Vad har din ridning för inriktning? Vad grundar du dina erfarenheter på? nyfiken bara, man kan ju alltid lära sig något nytt. Det vär länge sedan jag var så ung att jag kunde allt. Jag håller forfarande på WR.

Längsen jag var så ung med ;) Jag grundar mig på både engelskt och western. Har erfarenhet som sträcker sig 40 år bakåt... Och jag håller fortfarande på att man varken behöver eller bör jämföra två grenar på det sättet som TS vill! (För ca 10-15 år sen hade jag tänkt som TS, men inte numera)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 094
Senast: Fiorano
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 019
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur