Westernryttare med Abettas sadlar!

M

minternet

Vad är er erfarenhet?
Jag har en som känns sned och den har dessutom rostat i beslagen efter bara 1,5 månads användning!!! (25 ridturer)

Vore intressant att höra om jag har ett unikt exemplar eller om det är "vanligt" på dessa sadlar?

Snälla skriv och berätta!

//M

Sv: Westernryttare med Abettas sadlar!

Du har köpt en billig skitsadel. Köp en riktig westernsadel så kan den gå i arv till dina barnbarn.

Men gud vilket onödigt svar! :mad:

Nu är det så här att hästen har provat MASSOR av sadlar och detta är den enda som passar eftersom jag min stora tönt vill rida western på min fjording!!!! Hemska tanke!!! :eek:

Det är väl självklart att jag hellre hade köpt en begagnad "BRA" sadel än denna men när en erkänt duktig westernsadelutprovare ger upp och rekommenderar denna sadel som enda alternativ så får jag ju lov att ta den eller hur?

Jag ska inte ens tävla utan jag gillar tanken bakom westernridning så denna sadel fick lov att duga då, jag har inget val...eller... :confused:

Men du kanske kan ordna det här?

Det hadlar INTE om pengar i det här fallet :smirk:

// M

Har du ingen möjlighet att reklammera?

Om den är sned, ska du omöjligt kunna klandras efter enbart 1.5 månad... Även om du stått och ridit i enbart en stigbygeln ska den inte bli sned på så kort tid!

Vad gäller rosten är det tyvärr så när det fuskas med material...

Det enda tipset jag annars kan ge är att du kollar efter Deuber alt. Cirkle L, det är dom sadlar jag vet med rejält breda bommar... Men det är tyvärr inte så många som sälger dom beg, ifall du inte vill köpa nytt igen...

Det är inga som helst problem att hitta westernsadlar till fjording. Om du tittar på dom märkena med kvalitet så finns det massor att välja mellan. Crates tex har många modeller som sitter underbart på fjordingar och andra kallblodsraser.

Jahaaaaa???
Det låter jättekonstigt i mina öron eftersom ALLA med kallblod verkar ha så svårt att hitta passande sadlar? :confused:

Jag får lov att kolla det helt enkelt.

// M

När det gäller fjording/kallblod så är det inte alltid bredden som det hänger på utan det är att bommen behöver vara "vinklad" utåt, dessa hästar är ju mer platta än andra.

Klart att den sak reklameras!!
Ville bara veta om fler hade haft probelm med just detta märke.

// M

*Hukar mig för struphugg*

Så du anser inte att Deuber och liknande är kvalitetssadlar?

Kallblodet i stallet har en Abetta. Den köptes förra sommaren och används ca 5-6 gånger/vecka och är varken sned eller rostig. Den förvaras i uppvärmd sadelkammare.
Försök att reklamera.

Är dessa märken som du nämner också sådana som kan passa på fjording....?

Kenneth:
Jag har kontaktat ett ställe som hade Crates och meddelat att jag vill komma och prova sadlar....
De var tveksamma till att något skulle passa på längden...han har antagligen för kort rygg.

...Den som hjälpte mig med sadelprovningen innan kan ju inte vara helt okänd, h*n säljer grejor via Internet och har en känd hemsida....

// M

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ingen erfarenhet av Abettas sadlar men jag tänkte dela med mig av ett tips,
Dakota har en sadel som ligger mkt bra på fjordingar och tinker. det är en barrelrace sadel och heter helt enkelt Dakota Barrel.
Jag hade en sån men den passade inte min quarter men tjejen som jag köpte den av hade haft ett jätte problem med att hitta en sadel till sin fjording och sa att denna va den enda som passade, jag sålde den även till en tjej med en tinker och den passade perfekt!

Tycker det kan vara bra om du ändå inte ska tävla utan bara rida lite på skoj...värt att testa!
Lycka till!:bump:

Hejsan,

Jag har en gammal simco som passat helt ok på bla. fjordingkorsningar, haflingrar osv. inte fått chansen att testa på e nordsvensk än dock :) :love:

Det där med att hitta sadlar som passar är allt som oftast ett problem - oavsett hästras och oavsett om sadeln är (citat) "en billig skitsadel" eller en svindyr designsadel. Vi har även en Double C sadel på fjordingen i stallet som sitter alldeles utmärkt..:D

kolla din sadel ordentligt, är den sned och har en fast bom (har ingen koll på Abettasadlar...) SKA den OMÖJLIGT ha blivit sned av bara 1,5 mån. användning.. Det är isf. ett fabrikationsfel i bommen och skall tas i retur av vilket seriöst företag som helst. :devil:

Angående rosten, testa cocacola eller ketchup :) putsa bort den, och försök hålla sadeln från så mkt fukt som möjligt, det finns "fuktätare" tex. div textilier, testa att göra ett sadelfodral eller liknande, kanske hjälper :):bump:

När priset för sadeln underskrider vad sadeln BORDE kostat i tillverkning så har det fuskats med material och teknik.. Det är hästvärlden av idag, inte ens grimmor håller ju. :eek:

Jag har pratat med den som sålde sadeln till mig nu.
de rostiga beslagen var inga problem de skulle bytas omedelbart.

Angående snedheten sa personen i fråga att: " Det är faktiskt nästan omöjligt att den skulle vara sned för den är "helgjuten" och då skulle en massa andra sadlar i det märket också vara sneda"

Hmmm jag försöker ju säga att det INTE är bommen som känns sned utan det är sitsen som ÄR sned, jag åkte förbi en vanlig sadelmakare och bad henne kolla på den och h*n tyckte direkt att den såg sned ut (jag sa inte ens vad det var jag villeutan frågade vad hon tyckte om sadeln bara.) Svaret från säljaren blev bara igen att det var nästan omöjligt ändå.

Säljaren säger h*n kan skicka iväg den för uppmätning men att om den inte är sned så får jag betala frakten själv! Alltså inte intresserad av att få veta om denne säljer "skitgrejor".

Var gör de sådana där uppmätningar?

// M
Som rider i vanlig "tråkig" engelsk sadel just nu...

Uppdatering....
Enligt säljaren var sadeln inte sned men eftersom h*n tyckte det var tråkigt att jag inte var nöjd så gick köpet tillbaka! Jättebra!!

Slutet gott allting gott, det är väl jag som är sned helt enkelt...? (hi hi) ;)

Har köpt "riktig" läderwesternsadel nu och den känns INTE sned... :smirk:

// M

Simco!!!!
Deras trailmodell med skuren "skirt" funkade kanonbra på min fjorda med obefintlig manke!
pma mig så ska vi prata mer om fjordingar och sadelhelveten!

Uppdatering....
Enligt säljaren var sadeln inte sned men eftersom h*n tyckte det var tråkigt att jag inte var nöjd så gick köpet tillbaka! Jättebra!!

Slutet gott allting gott, det är väl jag som är sned helt enkelt...? (hi hi) ;)

Har köpt "riktig" läderwesternsadel nu och den känns INTE sned... :smirk:

// M

Skönt att det löste sig för dig! :) Jag tappade bort den här tråden upptäckte jag precis.. Skönt när folk e lite serviceminded :banana:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 390
Senast: cassiopeja
·
Relationer Min familj har under leva min levnadstid varit bästa vänner med en annan familj. Den andra familjens barn blev som mina syskon och vi...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 023
Gravid - 1år Jag skulle behöva lite hjälp... Eller, få prata med någon som har liknande erfarenheter... Jag väntar mitt första barn om ca en vecka...
2
Svar
32
· Visningar
4 033
Senast: Skylift
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 193
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar