Westernridning

Sv: Westernridning

Tack Monke för att du har klargjort detta på ett tydligt sätt. Du verkar inte vara på bättre humör idag heller, något tråkigt som har hänt? Kram Rodeo:love:

För mig handlar det inte om vad det är för sadel, utan vad hästen (ellre jag) behöver, så JA; jag använder lättridning och lätt sits (den förut kallade fältsitsen) även med westernsadel. Och bara för att jag står upp i galopp ibland, betyder det inte att jag ligger över hästens nacke. Nej, lätt sits för mig är en stabil lätt sits med bara så pass lite lyft att bara en hand får plats mellan rumpan och sadeln. Meningen är ju att jag inte ska störa hästen.

Så rodeokungen; ja, du kan köpa en westernsadel och rida på "som vanligt" i den. Dock kan känslan ändras lite. Men testa!

Vadå jag???? skulle jag inte vara på bra humör, skojar du, jag är på ett strålande humör:banana:

Jag har ju till och med läst "din" tråd igen och dessutom så noga att jag kunnat sammanfatta den så att du nu vet hur du skall göra i fortsättningen. :D
Om inte det är bra så vet inte jag :idea:

Tack för love smileyn, nu blev jag på ännu bättre humör!
Vi ses på HC i morgon eller:angel:

Monke;)

De va många svar RK fick. Kan få ett av mi osså. Rider man western så e d meningen att man ska ha det bekvämt o skönt . Cowboys red långa sträckor o därför behövde domen skön sadel och en sparsam gångart på pållen , typ jogg o lope. ( långsam trav o långsam galopp. energisparande) I westernridning har man ungefär lika långa läder som vid dressyr, vilket försvårar lättridningen avsevärt, även e risken mycket stor att man fastnar i hornet med jackan, inte bra. Men många ryttare som har klassisk ridning i ryggen blandar hej vilt till tycke o smak, men som sagt de e upp till var o en. Tom avsittningen är annorlunda i Westen jämfört med klassisk, försäkerheten. Uppsitningen osså . Nu har du fått reda på redigt mye. Kram kram

Jag har en liten jättesnabb quarter :)
Så när vi är ute i skogen och bara har roligt så kan det gå ruskigt snabbt. Då rider jag alltid lätt eller står i fältsits ;)
Känns som om jag har bättre kontroll då :D

När man tävlar i ridklasserna (wr, wh, vh, wp, tr mfl) rider man inte lätt och står heller inte i fältsits utan sitter alltid ner.

När jag rider ut/tränar rider jag lätt och står i snabb galopp fältsits; det är bekvämast så:-)

//Gilly

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 609
Senast: Nepenthe
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kamomilla
·
Western Några frågor gällande westernridning som tävlingsform (från en som har noll koll...): Är det indelning i klasser med olika...
Svar
1
· Visningar
1 446
Senast: Ramona
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
443
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025