Westernridning

R

Rodeokungen

ni som håller på med westernridning, rider ni lätt när ni travar och i fältsits under galopp?

Sv: Westernridning

Vad i hela friden har det för betydelse vad vi gör i trav och galopp?

Menar du är det huruvida man rider lätt eller sitter ner i traven som sammanfattar filosofin i en ridstil eller diciplin:crazy:

Om ni är intresserade av western sök er till en tävling eller westernklubb i närheten av platsen ni bor för att få reda på vad det handlar om.:idea:
Western liksom alla andra dicipliners filosofi och grunder står över en sådan sak som att rida lätt, stå i fältsits osv.:eek:

Monke:smirk:
Som inte är på så gott humör idag och inte har speciellt mycket fördragsamhet med novis frågor idag, sorry.:smirk:

ni som håller på med westernridning, rider ni lätt när ni travar och i fältsits under galopp?

Rider många gånger lätt i traven, framförallt vid uteritt, i galoppen sitter jag, det är svårare att stå i fältsits i en westernsadel!;) den är ju gjord för att sitta i lääänge...

För min egen bekvämlighet blir det lättridning i trav ute samt någon slags fältsits vid snabb galopp ute! På ridbana sitter jag ned för det mesta.

När jag rider i westernsadel rider jag lätt många gånger om jag ber om en ökad trav, annars sitter jag ner. I galoppen sitter jag alltid. Men det finns ju också ridgrenar inom på westerntävlingar där man rider med engelsk utrustning, och då rider man lätt i traven, sitter ner i galoppen, men står i fältsits i ökad galopp och när man hoppar.

Senast ändrad av en moderator:

Sen monke så behöver man ju inte svara på alla frågor, så tycker man en fråga är dum kan man ju lika gärna låta bli att svara.
Själv tycker jag inte att den frågan är dum, fick den många gånger från nybörjare som jag gav lektioner till i USA.

De finns inga dumma frågor, bara dumma svar... ;)

När man tävlar ska man sitta ner i alla gångarter (i alla ridgrenar) Men när man tränar hästen får jag göra vad man vill ;) Jag rider i alla fall lätt när jag värmer upp, då min häst får trampa på mer i traven, men när jag kommer till jobbet sitter jag ner. I galoppen sitter jag alltid ner förutom när jag rider ut och min häst får sträcka ut...

Precis ;)

Jag brukar rida lätt när jag ska trava fram hästen i början av ett pass, och när jag vill att han ska öka traven lite.

Fältsits blir det bara vid uteritter när vi galopperar snabbt, eller klättrar i backar. Tycker hornet blir i vägen liksom :p

Det är ju det som är grejen, då hade personen eller personerna tagit sig till någon som kunde lära dem, inte satt dom ute på nätet och frågade. Du har ju ingen aning om h*n vill lära sig western eller bara fråga hur vi gör av vilken anledning som helst:confused:

Monke;)

Måste man ha en anledning att fråga, kan man inte bara få vara nyfiken?

Jag rider lätt ibland men håller en lätt sits som oftast (står lite i stigbyglarna) när jag rider unga hästar. Står inte i fältsits men håller en lätt sits (se tidigare förklaring) även när jag galopperar unga hästar.:cool:

Monke: Anledningen till att jag frågar är att jag har tänkt köpa en westernsadel trots att jag inte rider western utan bara i skog o mark. Och eftersom jag är van vid engelsk sadel o ridsätt så ville jag veta hur folk sitter/rider i westernsadel. Du ska inte ha så låga tankar om folk, man måste inte ha dåliga avsikter även om frågorna är enligt dig "konstiga".

Hmmm... när jag tänker efter så sitter jag nog för det mesta... Alltså inte varken lättridning eller fältsits... Utan sitter ner i sadlen.

Om det inte är en väldigt ung häst jag har att göra med så upplever jag att jag hittar både balans och takt bättre i alla gångarter om jag sitter ner...

Möjligt att jag skulle agera annorlunda med en yngre häst... Det var länge sen jag hade något ungt under sadeln nu...

Jag sitter ner i alla gångarter, i alla fall när jag rider "min" häst, vilket det oftast är ;)

hej ! jag tävlar för high chaparral ( : . rider du med western ? :D

Det är ju det som är grejen, då hade personen eller personerna tagit sig till någon som kunde lära dem, inte satt dom ute på nätet och frågade. Du har ju ingen aning om h*n vill lära sig western eller bara fråga hur vi gör av vilken anledning som helst:confused:

Monke;)

Nyfikenhet på hur vi gör kan ju vara en början och då är det ju naturligt att fråga här, förhoppningsvis utan att få öronen avbitna....:angel:
Är du på dåligt humör kan du ju göra som jag gör då....låt bli att skriva.....;) Vi vill ju inte skrämma bort de som är nyfikna på vår sport..:crazy:

Och så mycket hjälp Rodeokungen har fått!!:confused:

Alla skriver hur dom gör, vilket är "sitter ner för det mesta" till "rider lätt i ökad trav". Sitter i "någon slags fältsists" i galoppen till "sitter ner ibland".
Jag rider lätt ibland men håller en lätt sits som oftast (står lite i stigbyglarna) när jag rider unga hästar. Står inte i fältsits men håller en lätt sits (se tidigare förklaring) även när jag galopperar unga hästar.
.
Jag sitter ner i alla gångarter, i alla fall när jag rider "min" häst, vilket det oftast är

Med andra ord ni alla ink Rodeokungen, du kan göra som du gjort innan, dvs. precis som du vill.:p Sadeln har ingen bestämmande rätt, var och en gör som den vill oavsett vad sadeln vill.:p

Monke:)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 609
Senast: Nepenthe
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kamomilla
·
Western Några frågor gällande westernridning som tävlingsform (från en som har noll koll...): Är det indelning i klasser med olika...
Svar
1
· Visningar
1 446
Senast: Ramona
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
443
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025