westernridning på Islandshäst

F

faxa

Hej!
Undrar om här finns några buke som rider western på sina islandshästar, anv western som alternativ i sin ridning, på skoj eller på högre nivå.
Min fråga är vilken storlek ni använder av sadel till islandshästarna och vilken storlek på träns/bett som passar?

Om ni tävlar vad rider ni för grenar?

Har fått lite smak på denna variant av ridning och vill gärna testa för att lära mig mer.

Sv: westernridning på Islandshäst

Nu har jag ingen äkta islandshäst, utan hälften isis, hälften fjording. Han är perfekt till ranch trail, men jag tävlar inte. En stabil och smidig kille.
Jag har för tillfället ingen sadel, väntar på att få hem den vi provade ut för någon månad sen. Den är inte färdigbyggd än :p Minns inte bomstorlek tyvärr.. Är så dålig på att minnas sånt.
Ponny hatar bett, så jag rider på bosal eller sidepull varierar lite ibland. Ibland testar jag lite med ett stångbett av billig modell som han accepterar, och ibland rider jag med körtränset. Ibland glömmer jag tränsa...

Jag tänker lite såhär, man kan ha alla hästraser till (nästan) alla inriktningar, bara man är öppen och vill prova nya saker. För hästarnas del tror jag inte det har så stor betydelse, bara de har roligt. Så varför skulle det inte gå att rida western på en islänning?

toodelidoo. Jag red western på min isis höhö på ett horsemanshipläger i sommras. Oj jösses vilken förändring! Om jag bara hade mer kunskap (jag får väl åka på ett till läger helt enkelt) hade jag ridit western helt och hållet <3

Jag är 100% självlärd :p Har varit på två ridlektioner med lektionshäst hos Peo Ejderhall elelr vad han nu har för efternamn. Det var kul. Sen har jag haft min egen på en lektion för en lokal tränare. Det var astrist. Tränaren tyckte varken om mig, min häst, eller mina åsikter.. Så jag tar saken i egna händer och väntar på nästa tillfälle! Tror jag ska rida iväg och ta en dressyrlektion nån gång, bara på skoj. Men de där förbannade volterna.. Finns inget tråkigare än att rida runt runt runt runt runt.. Huuga!

Det finns en hel del bra böcker man kan snoka runt i, man lär sig alltid något.
Rolf Carlsson har skrivit en, som jag använde en del i början. Givetvis har jag glömt namnet.. Men den var bra i alla fall :p

Nu har jag ingen äkta islandshäst, utan hälften isis, hälften fjording. Han är perfekt till ranch trail, men jag tävlar inte. En stabil och smidig kille.
Jag har för tillfället ingen sadel, väntar på att få hem den vi provade ut för någon månad sen. Den är inte färdigbyggd än :p Minns inte bomstorlek tyvärr.. Är så dålig på att minnas sånt.
Ponny hatar bett, så jag rider på bosal eller sidepull varierar lite ibland. Ibland testar jag lite med ett stångbett av billig modell som han accepterar, och ibland rider jag med körtränset. Ibland glömmer jag tränsa...

Jag tänker lite såhär, man kan ha alla hästraser till (nästan) alla inriktningar, bara man är öppen och vill prova nya saker. För hästarnas del tror jag inte det har så stor betydelse, bara de har roligt. Så varför skulle det inte gå att rida western på en islänning?

Häftigt korsning! Du får gärna skriva storlek på din sadel, när du fått hem den.
Hur stor är din häst?
Vem tränar du för?

Jag har sett några clinics med J M**re som jag verkligen gillar, kollat in hans videos och gillar hans teorier skarpt. Tycker det funkar utmärkt på en isis med markarbetet, har inte kommit så långt som till ridningen själ ännu.
Tittade på en trail träning med min vän (you know who you are:banana:) och det var bara så häftigt! Det skulle jag vilja göra med min isis. Det tror jag passar kanon. Finns ju brukstävlingar (på hobbynivå) inom isis världen som är asroliga, men jag gillar konceptet "western" om jag får uttrycka mig så.

Fler får gärna skriva om ni har islandshästar som går western. Intressant också och få höra varför ni valt att byta ridgren?

Han är 138 cm hög och rätt så rejäl i kroppen.
Jag tränar inte för någon, alla tränare tycks ha dille på volter och finns det något tråkigare än att rida runt i cirklar i en timme?! När jag hittat en tränare med lite fantasi ska jag börja igen. Jag lullar runt hemma i skogen, det ger oss mycket mer.
Ranch trail är jag inne på, inte tävla men leka med hemma. Det passar oss bra. Vi tävlar lite bruksridning, konceptet är ungefär det samma.
Jag började med western, helt enklet för att ponny hade en westernsadel när han kom för snart 6 år sen och skulle ridas in. Innan det var jag dressyrryttare. När han kom slängde jag allt åt sidan och blev minimalist :p

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 613
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 346
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 347
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar