Westernridning och OS?

T

Tintomara

En fråga från mig som inte är insatt - finns det några diskussioner om att ta in westernridningen i OS?
Själv tycker jag att det skulle vara otroligt kul att se, har även hört detta från icke-ryttare.

Sv: Westernridning och OS?

Rätta mig om jag har fel, men jag TROR att någon form av western ridning (troligen då reining), har varit med på OS som uppvisningsgren. Minns jag inte helt fel så var det i Sydney, men som sagt rätta mig om jag har fel.

Tycker oxå det skulle vara roligt, men om man känner westernvärlden rätt så skulle det nog bara var reining som skulle bli aktuellt - och det visar ju inte direkt en helhetsbild av vad westernridning är :crazy:

Jo, det var prat om att Reiningen skulle bli en OS gren men det blev tyvärr inte så. Det pratas ju istället om att ta bort en del av hästgrenarna, läs fälttävlan, eftersom det är så dyrt att arrangera den grenen.

Det finns ju så många sporter som vill in i OS gemenskapen så det är nog svårt att få in ytterligare en hästgren i OS.

Hade folk vart lättklädda (som i beachvolley) så hade det nog tyvärr varit lättare att få komma in. Ridsporten är ganska svår som publiksport eftersom man behöver kunskper för att hänga med i domarens bedömningar.

OK.

Hm. Jag tror ju dock iofs att en westerngren skulle vara positiv för tittarsiffrorna då det väl ofta anses lite "häftigare" att titta på. (?)

Det hela med bedömningar vete katten dock, det finns ju flera grenar som är kluriga att förstå då, som brottning, annan kampsport och konståkning inklusive isdans för att nämna de jag kommer på direkt. Där är det nog mest lite tydligare förklaringar som behövs.

Reining is the newest discipline, and the only western discipline, to be added to the competition and is making serious headway to be included as an Olympic sport.

från NRHAs hemsida.
I USA har man lagt till Reining till de tävlingar som ungdomar har, för att vaska fram nya OS-stjärnor. Tanken är att reining ev ska ingå i OS 2012, men inte definitivt beslut fattat.

Reining är den enda gren som diskuteras, inga andra grenar aktuella.

Reining och 2012 har jag också hört talas om tidigare, men då jag inte hört något om det på länge antog jag att det inte blev så.

Kul att höra att det fortfarande verkar vara aktuellt!

Vad gäller bedömning, det kan ju inte vara svårare att fatta/tråkigare att titta på än exempelvis finnjolle och dylikt :cool:

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 620
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
60 61 62
Svar
1 227
· Visningar
88 541
Senast: lizan
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter De vann EM-guld med Sverige 2023 och är ett av ekipagen som finns med i OS-diskussionerna. Till helgen gör stjärnduon första...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 093
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10