Westernridning med Islandshäst?

G

Geisli

Hej på er! Jag är nyfiken på om det finns någon/några här som rider Westernstuk på sin Islänning? Jag gillar nämligen mkt i den typen av ridning, framför allt att man arbetar med en avslappnad, låg och rundad form. Kan tro att många oroar sig över tölten när jag nämner detta, men min teori är att det skulle stärka, balansera och gymnastisera kroppen till gagn för hela kroppen... Är dock inte så insatt i Western, men jag är dragen däråt...

Har en 5 årig 5 gångare som är passaktig i alla gångarter när han är på det humöret. Kan dock gå väldigt vackert och rent i alla gångarter när han är på Det humöret. Har inga särskilda ambitioner med ridningen, mer än att få en så allsidig, stark och hälsosam häst som möjligt som ska hålla i typ 100 år. Hans talang för tölt känner jag mig rätt säker på vid det här laget, behöver bara finna en rolig gymnastik form som harmonierar med den han är. Han är inte av den allra mest högställda typen, är kort i ryggen, men har långa ben. Dessutom så lider han av knäskålsupphakning på båda bak, vilket gör att jag tror han behöver en så avslappnande ridform som möjligt, då han gärna spänner sig bak och inte vågar lita till sina bakben riktigt än.

Vad säger ni? Kan jag följa min inre lust att pröva Western med honom?? Då menar jag inte precis kofösning, utan dressyrformen Western...

Mvh Geislis matte

Sv: Westernridning med Islandshäst?

kanske det men varför inte rida dressyr på det sättet???

se upp så han inte blir framtung bara...lätt när det är en unghäst...min pojke e lika gammal...han är lågställd med hm...normallågnga ben men han kan lätt bli framtung om han får gå med nosen i backen. innan var han lite liiiiite övernyggd bak men nu har han vuxit ifatt mer och är ganska så exakt lika hög vid manken som vid korset.

min kille har MKT tölt hans pappa har 9,5 i tölt så man känner att det finns o ta av där. MEN jag rider inte mkt tölt än...har endast låtit han göra de när han orkat själv och mkt kosta sträckor. har du töltsatt din häst?
jag tänker genast hur länge har den varit inriden? kanske blir förrvirrande för honom om du plöstligt byter ridstil på en så ung häst när han presis vant sig vid islandsridningen?.

ett tips till dig. läs köra islandshäst tråden där den tjejen hade problem med passen...körning e kanske nåt för din häst. om han behöver söka sig neråt och få ryggmuskler och hitta traven.
om jag vore du skulle jag sattsa på att få till 3rena gånarter i första hand.

men jag tycker absolut inte att du ska ge upp dina westerndrömmar...jag gillar skarpt western jag me men försök anpassa dig till hsäten just nu tills han e redo för det lr köp en fjordning lr nåt och rid western=)

lycka till=)

Tack för svar! Har ridit honom nu i ett år, inte särskilt mkt, men ändå regelbundet och lagt grunden - men det är dags och ställa högre krav. Bara att välja vilken ridning jag gillar bäst... Lite sugen på kofösning är jag nog när jag tänker efter... ;-) Tölten vill jag inte "över-kräva" i detta läget, utan jag bara tar en check då och då för att påminna honom och mig att han har den. Töltar bäst gör han när jag rider barbacka, då väljer han den själv och utför den med mest energi. Rider annars med en bomlös sadel, då bomsadeln vi hade var för lång (45 cm)...och jag har omöjligt kunnat hitta en vid (130 grader) och kort nog till honom.

Framtung tycker jag är ett svårt begrepp. Framtung måste han ju bli om han inte vågar ta i med bakbenen, och jag vill ju inte dra upp halsen så han sänker ryggen, utan jag vill att han finner sin egen balans och bärighet genom och med lagom välvd överlinje och med undertramp bakifrån. All dressyr eftersträvar väl egentligen detta. Men på en häst som har en medel lågt/högt ansatt hals måste ju en grund träning utifrån hans egen kroppstyp vara den bästa. Dvs inte kräva hög form - vilken sänker ryggen - utan istället att lägga vikten bakåt oberoende om huvudet är högt eller lågt ifram? Ja, hur i helskotta gör man det??

Jag red lite western för en 15 år sedan, och blev impad av min amerikanska tränare jag red för då - därav denna inneboende längtan kan jag tro. Och så vill jag gärna busa igång min kille så han blir alert och rörlig i alla ledder, stannar snabbt och vågar använda sig av bakdelen. Western verkar mer lekfullt än den vanliga Islandshästdressyren....... Har eg inte (som sagt) börjat kräva något särskilt av honom än, så vad jag undrar är om det skulle kunna vara till gagn till vår utveckling totalt, om inte just för tölten, som jag inte oroar mig ett dugg för i dagsläget?

Säkert skitsvår fråga - kan ju faktiskt pröva att rida för en typisk Islandstränare först, å se sen vad jag finner mer eller mindre inspirativt - har ju blivit inspirerad av det förut - bara det att nu handlar det om min egen häst - så jag kan göra precis som jag vill! :-) För just nu är det nog min egen leklust och inspiration som driver/längtar. OCH hästens behov, givetvis. Men om inte jag leker med honom, så blir inte hans behov tillgodosedda heller... Krasst sett.

Ska absolut kolla in tråden om körning, kör mina andra hästar (shettisar) och Geisli är nästan helt inkörd, har bara inte haft något att spänna för honom än mer än lösa slanor.

Jag forsätter väl att svara mig själv ;-)... Hoppas någon känner sig fri att blanda sig i mitt resonerande...! :-)

Vad gäller knäskålsupphakning, rätt form och balans osv - så utesluter jag inte all övning från marken, som tömkörning, löslongering osv...bommar på marken och små hinder tror jag skulle göra susen på min kille. Men mitt lilla problem är att jag flyttat och inte längre har en padock att "leka" i. Men det problemet är till för att lösas så småningom. Just nu är det "nästa steg" inom ridningen jag funderar över - Ingen som prövat att tänka i Western banor mer än jag? *nyfiken*

(Ingen behöver föreslå att jag ska byta häst, för denna hästen älskar jag högst av allt och han motsvarar allt jag drömt om (inkl det faktum att han är Islandshäst) - honom hoppas jag få åldras tillsammans med - när han är 35 år är jag 62 år gammal! :love: )

Senast ändrad av en moderator:

Mår du och hästen bra av westernridning och tycker det är kul så tycker inte jag att det finns några som helst hinder för dig att satsa på det. Vad man har för ras tycker jag spelar mindre roll om man råkar hitta någon annan discuplin än vad hästen är "tillverkad" för som passar bättre. Så är det western du vill träna och du vill göra det med den häst du har så gör det, gå på magkänslan för vad som känns rätt.

Tack för ditt härliga svar! Det värmde mig i hjärtegropen... :-)

Vad gäller hakningarna är det viktigaste att ha hästen på lösdrift i kuperade hagar året om och inte stalla upp så han blir stående stilla. Därefter ett bra muskelstatus och tillräckligt med protein i fodret.

Vilken typ av ridning spelar mindre roll. Var däremot uppmärksam på att vissa tävlingsmoment i westernridningen är helt fel för islandshästen, att lufsa på framdelen med nosen i marken bygger ingen tölt direkt. Att däremot rida mest för vikt och lydnad passar en passig häst utmärkt eftersom drag i tygeln ligger bakom de flesta grisepassproblem ;)

Om du blandar westernprinciperna med mycket skolor (öppna är en bra väg till att träna ett bakben i taget) så fungerar det utmärkt för en femgångare utom just för tävlingsbruk då du behöver trycka ihop hästen mer.

Men se upp för westernsadlarna med stel bom de är sällan lämpliga på en så kort känslig rygg även om du hittar en i rätt storlek. Du riskerar spänningar och mer pass... Bättre i så fall med en bomlös med westernstuk om du vill se lite cowboy-ig ut :D

Och du ska INTE avlasta bakbenen. Han behöver tvärtom stärka bakkärran för att slippa hakningarna. De kan växa bort med ständig utegång och bra muskling - ut och klättra med er :idea:

Tack för ditt svar! Ska försöka se över det där med lösdriften, tyvärr har vi platta hagar i stallet där jag hyr in oss, å pålle står inne mellan 17-9 om vintern! Har en stor kuperad hage som jag får låna här i närheten, men då är det tak och kompisar som ska till. Ingen i närheten driver den typ av lösdrift, trots tätt med islandshästar...

Western för mig är mkt stryrka i bakdelen, med bakdelen djupt under sig, om än med näsan i en avslappnad och låg form. OM man rider rätt alltså!! Men det var ju själva poängen det se... ;-)

Har funderat just det där med bommen på Westernsadeln, och insett att det i så fall får bli en bomlös - och som du säger, så är det säkert viktigt för passighetens skull att inte lägga en stel bladsadel som oftast är förhållandevis långa. T ex så ska ju bladen ligga an redan uppe PÅ bogen..! :-o

Nä, jag ska inte avlasta bakdelen utan stärka den - och lära honom att få upp förtroende för sina bakben så han vågar ta i och ta för sig med dem - det är det jag menar med att han behöver en avslappnande ridform - rent psykiskt egentligen, men med stabil och kontrollerad styrketräning för bakkärran.

Klättring, öppna, skrittar låånga turer osv - yes, vi försöker! Han är faktiskt mkt bättre med hakningarna nu än för ett år sedan, då hakade det sig när han sprang i hagen så han nästan tappade baken i backen! Nu har jag inte sett något sådant, däremot så lägger han inte samma kraft i steget som för två år sedan (har studerat infilmningar av honom) - han verkar inte lita på sina bakben - vilket han haft mkt goda skäl till! :-(

Har bl a gett honom maximalt med linfröpellets (0,3 hg) under vintern, vilket jag hoppas hjälpt honom - Protein och omega3. Även B-vit ska vara bra, så han har fått foderjäst också.

Se bara till att du får ut pållen på lösdrift så han aldrig står i box så gör du ju allt du kan för honom och det kommer bli jättebra :bow:

Fattar inte att inga islandshästmänniskor i din trakt har för hästarna vettig hästhållning? 16 timmar per dygn stillastående är snarast nedbrytande även om man inte har hakningsproblem. Det är ju svårt för ryttaren att på ett ridpass kompensera för 16 timmars inaktivitet.. Det kontinuerliga strövandet är så mkt viktigare!

Kan du inte gå ihop med några annan likasinnade och fixa ett vindskydd i lånehagen :idea:

Lånehagens varande längre än ett år framöver är lite ovisst, då gården antagligen ska säljas. Nu är vi första spekulanter, men det är mkt som ska gå i lås för att vi ska kunna ta över den. Skulle vi bli ägare, så startar vi en lösdrift! :-)

Alternativet jag har i dagsläget är egentligen att använda vindskyddet (3,5 väggar och stort nog för 3-4 hästar) som står i en av de tämligen platta (finns en bergknalle att klättra lite i) nuvarande vinterhagarna. Geisli skulle kunna bli "rumskompis" med vår 1 åriga ardennervalack som vi hämtar i helgen. De andra mattarna i stallet (arab + fjording) är inga vänner av lösdrift, så vi får nog inga fler med på idén från vårt eget stall, tyvärr. URK, bara TVÅ är ingen rolig lösning, särskilt som jag vill att ardennern ska få lite flockliv under uppväxten (ala Island ;-). Har förvisso två egna hästar till, shettisar, men minin är en jäkel på att terrorisera större hästar...och den andra är 31 år gammal och jag inbillar mig att hon behöver få stå inne lite mer dragfritt. Hon däremot har gått på lösdrift större delen av sitt liv...

Med en hel del övertalning kanske jag kan få de andra att gå med på att låta sina hästar gå med våra om dagarna åtminstone, men det är är ovisst, då marken är gammal åkermark och trampas lätt upp - vilket vi försöker undvika (till inget större resultat egentligen, lerigt blir det!), men då flyttar jag hellre hela flocken om dagarna, och byter hage oftare för att minska markslitaget. Men det är Jag det.

I fjol lät jag Geisli går kvar ute t o m oktober i lånehagen (med 31 åriga shettisen). Hagen är oerhört skyddad och har ett stort bergsmassiv i väster (bor på västkusten där det nästan alltid blåser från väst) samt består av i stora delar granskog och ligger i en tämligen smal dalgång med berg även i norr och i söder. I princip så är den idealisk för "vilda" förhållanden, men blir väldigt blöt på vintern bitvis.

Ja, nu har jag utgjutit värsta detaljredovisningen, men det är vad jag har och skulle gärna se ytterligare reflektion om vad som är minst dåligt av några halvkassa alternativ... ;-) På sikt (1-3 år) så är det egen gård som gäller och planen är lösdrift med ev ett par inackorderingar.

Fråga om Western har övergått att handla om hästhållning...hehe! (egentligen utifrån att finna en lämplig tränings- och livsform åt en Islandshäst med knäskålsupphakningar, för den läsare som undrar hur i tusan jag kan röra ihop det så! ;-)

Jag tycker dina idéer är helt rätt. Apropå western så är den låga formen utmärkt att lära en lågställd 5-gångare att tölta i utan spänningar. Tölten blir flack men mjuk och taktsäker. Gradvis kan du sedan försöka föra över mer och mer av tyngden på bakbenen med ökad samling genom sätesridning och ompletterande förhållning. Har du inga större ambitioner för tölttävling ar så kan du ju strunta i lyften och acceptera en flack tölt. Din häst känner sig kanske säkrare så eftersom han inte litar till bakbenen. Jag rider alltid in mina islänningar enligt westernstilen, både hanteringsmässigt, signaler och de långa tyglarna. Jag håller den låga formen och försöker få dem att hitta tölten i den för att seddan gradvis föra över tyngden bakåt. Tycker det är rätt väg att gå för alla unghästar. Att tölten till en början är flack, struntar jag i. Huvudsaken är att hästen bär sig själv och att jag bibehåller känslighet för säte, hand och skänkel. Det får ta den tid det tar. Jag går hellre en lång väg och får det resultat jag vill ha än att söka mig till snabbare metoder som på sikt egentligen bara skapar motstånd och problem. På sikt lönar det sig.

Klättra mycket och ge mycket B-vitamin, särskilt höst och vinter och vid pälsfällning. Tycker du skall lära dig stretcha din häst och göra det dagligen. Ta gärna kontalt med tex en equiterapeut som kan visa dig de bästa stretchingövningarna just för knäledsupphakning. Om det kvarstår så går det att snitta den aktuella senan och det är en ganska enkel operation som brukar ge bra resultat. Dock är det alltid trevligare om man kan komma fram en annan väg.

Håller med Tim. Kuperad lösdrift så hästen rör sig mycket hela tiden. Låt gärna vatten och hö vara långt ifrån varandra så de måste vandra mellan mat och vatten. Då ökar man på motionen.

Jag har bara provat lite trail med min islandshäst.. så jag har inget vettigt att säga om de andra grenarna men trailen fungerade han alldeles utmärkt i iaf!
Lycka till. Det där fixar du säkert! =)

Tack för ditt svar! Du förstår precis hur jag tänker. Tölten strävar jag efter att ge honom så stor frihet som möjligt i, och han töltar (när han är på tölthumör) gärna på lång tygel. Formen är då inte så hög, men fri och självvald. Lyft bryr jag mig inte om, utan bara han har en god energi utan onödiga spänningar! Hellre mjuk och bekväm och inte så ansträngande för hästen. Det är ju för vårt eget nöje som vi töltar! ;-) En vacker dag kanske det är intressant att "stila sig" inför åskådare, men bara om det kommer på naturlig väg genom vårt positiva samarbete. ;-)

Bilden under mitt "Namn" t v visar hur en (- I mina ögon!) riktigt vacker och avspänd hållning ser ut på min häst i frihet - han är inte precis lågställd i typen men ej heller högställd. Eller vad ska man kalla hans "ställdhet"?? *nyfiken på hur andra ser på honom* Jag ser honom som harmonisk, och det är det jag strävar efter att bevara - Trots Ridning! Kan han bära mig som han bär sig själv, så har jag nått mitt mål - att inte förstöra min häst. Sen vill jag ju gärna bidra att han sätter musklerna på de rätta ställena så han har lättare för att bära mig...såklart. :-)

Stretching är ett intressant alternativ, kan gott fördjupa mig i ämnet!

Hej!

Jag har varit westerninspirerad i många år, men är inte alls lika duktig som de som svarat ovan, vilka gett mkt goda svar. Men jag tänkte iaf bidra med en bild på mig och min lilla westernhäst. Han är riden i ett år precis som din, förutom att han är 9år gammal o har ett rätt illa förflutet :smirk: o han kan inte passa o tölten känns rätt avlägsen även om jag med träning nog skall kunna få några steg. Vi har inte som mål att göra rollbacks, slidestops o sidepass, utan att helt enkelt ha harmoniskt arbete på fri tygel, o en trygghet i varandra. Vi använder oss inte av westernsadel o inte heller av speciella westernträns eller andra "accesoarer". Vi har bara en praktisk westernfilt, en gammal dressyrsadel (snart utbytt mot bomlös) o en grimma.

Westernridning o islänningar går utmärkt ihop, iaf på skogsmullenivå, vilken är den enda nivå jag prövat :D

slalom1.jpg

Tack för svar och bild! Ser verkligen helmysigt ut och känslan Western får jag utan alla de "korrekta" assesoarerna! Han ser ut och lyssna och koncentrera sig och du verkar ha honon "helt i din hand" MED lång tyglar. Helt klart inspirerande... Ska försöka fixa en bild på oss i vår "western" mundering, som inte alls är western överhuvudtaget - utan helt egentillverkat, för att passa mig och hästen (och plånboken). ;-)

Tack för svar, ska spana in vad Trail innebär - är tämligen novis när allt kommer omkring! :-)

Jag rider lite western med alla mina pållar och det funkar bra...
x1pjbHKbIboNKzmf0zYk1ljiL5PAfKwsKa1hp5uUejg10zilUtK_F6zxTEYIWTYcn6mfeAA-831H5tO15kVKa_-JtOAErb_U6D76Uk5d5ZCVx7RmWwJLx6wtcAr0IHhgHajkQ7QbZQQ59FJ3JUegPpDbg

Det är väl klart att du ska rida western!! :banana:

Var däremot uppmärksam på att vissa tävlingsmoment i westernridningen är helt fel för islandshästen, att lufsa på framdelen med nosen i marken bygger ingen tölt direkt.

Finns inga westerngrenar som är fel för en islänning. Domarna ska alltid anpassa medömningen efter ras och förutsättningar så bara för att man rider western behöver man inte ha en låg form. Sen så ska en westernhäst absolut inte "lufsa på frambenen med näsan i backen" Det kanske ser så ut men en westernhäst måste ha en jäkla bakbensaktivitet annars kan dom ju knappast stoppa bra. Bogarna måste vara "uppe" och väldigt rörliga för att dom ska kunna spinna oxå.

Om du blandar westernprinciperna med mycket skolor (öppna är en bra väg till att träna ett bakben i taget)

Jag tränar western(som ni kanske har förstått ;) ) och vi tränar jättemycke slutor! Man måste ha en väldigt smidig och följsam häst när man rider western.

Sammanfattningen blir: Western passar alla raser! Alla är välkommna i westerngänget!!

MVH Frida

Liknande trådar

Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 781
Senast: BMW530D
·
Ridning Någon fler här som har en (passaktig) islandshäst och tar inspiration i ridningen från AR/KR/whatever you want to call it? Ni som har...
Svar
15
· Visningar
1 613
Senast: cristobal
·
S
Islandshäst ...eller är det så att folk har svårare för att läsa islandshästens signaler pga att de uttrycker sig lugnare och/eller annorlunda...
Svar
13
· Visningar
1 845
Senast: sambaengi
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 179
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar