Westernridning för en nybörjare, hjälp mig!

D

Dess

Hej! jag är 21 år och har ett stort intresse av hästar men har inte haft möjligheten att gå på ridskola. Mina hästvanor i stora drag är att jag varit i ett år hos min pojkväns farbror och ridit en travhäst. Där lärde jag mig väldigt mycket om hästhållning men inte några ridskoletermer osv. Jag har i många år nu velat börja western ridskola men hittar ingen som är nära Växjö. hur ska jag gå tillväga jag studerar och har en mager inkomst! dock går jag efter filosofin allt går om man vill! jag hade gärna haft en egen häst eller foder häst och tränat den men med få kunskaper är det svårt! har ni tips och ideér så hjälp mig!

Sv: Westernridning för en nybörjare, hjälp mig!

Inom just western som inte är så stort, så är det ganska tufft utan egen häst tyvärr :/. Men en idé är ju att försöka hitta en medryttarwesternhäst, då kan du ju bli medlem i närmaste westernklubb och hålla kik efter olika aktiviteter som du kanske kan vara med med medryttarhästen på. För att lära sig mer om western och komma in lite mer i sporten rekomenderar jag dig att ta reda på om det är några tävlingar runt om där du bor som du kan åka och kika på. www.wras.se

Ja, jag har varit inne och läst ganska mycket och varit de senaste åren på western weekend på chappen och det är väl där mitt intresse för western verkligen började! men det jag tänker på då är jag studerar på universitet och har ganska mycket självständigt arbete så har möjligheten att planera mina tider lite hur jag vill. Sen har jag hittat ett stall som erbjuder ut och in släpp men med att man hjälper till p helgerna osv, så skulle jag inte hinna alltid själv så löser det sig. Det jag tänker på är jag har 9000 in varje månad och en hyra på 3500 så jag har ungefär 3000-4500 till hästen. klarar jag att "försörja hästen" jag kommer inte få hjälp av mamma och pappa dock har dem sagt att dem hjälper mig med kostnaderna om det någon gång krisar sig vid eventuell vetrinärbesök osv. Jag vill inte ta vatten över huvudet! tiden har jag men pengarna är det knapert med. jag har aldrig haft häst innan så jag vet inte vad allt kommer kosta bara de fasta kostnaderna som stallhyra och köpet av hästen utrustning. jag behöver nödvändigtvis inte köpa häst men har svårt att hitta medryttarhästar som har denna inriktning. vad tror ni? tack för svaret _FIA_

okej kul att du varit iväg och blivit sugen :) . Det där med kostnad för häst är jag alldeles för dålig på, så hoppas att någon annan svarar. Du kan även prova att skriva i någon annan forumdel, där du får mer svar kring hästhållningskostnad, det har ju inget med just western att göra egentligen. Det enda jag hört någon gång är att det är svårt att ha råd med häst om man har studiebidrag, dom flesta har då jobbat på sidan av också.

Kostnader för att ha häst finns det miljoner trådar om! Om man har råd eller inte beror HELT på de unika omständigheterna skulle jag säga... stallhyra, foder, spån, om hästen håller sig frisk eller är en olyckskråka, hurdana hovar den har osv. Sen kostar ju hästen lite att köpa också, även om det är en engångskostnad. Sadel följer sällan med och det är också en ganska dyr historia om man vill ha en westernsadel av någorlunda kvalitet. Jag var utan egen häst hela min studietid (hade varken haft råd eller tid), men hade medryttarhästar och passade på att åka och titta på tävlingar, kurser osv istället.

Mitt tips är att fortsätta leta efter medryttarhäst eller möjligen halvfodervärd. Kronobergs Western Klubb har sitt säte i Växjö, kontakta dem om aktiviteter etc som du kan vara med på, ofta är det lättare att hitta medryttarhäst via kontakter än att leta annonser. Under tiden du letar finns det säkert tävlingar, clinics osv som du kan vara med på som fotfolk, funktionär mm. Det är ett bra sätt att komma in i svängen och lära sig. Lycka till!

lite tillägg förresten... på 9000 i månaden så är det inte realistiskt att tänka att man har 3000 - 4500 över till hästen. Efter att hyran är betald ska du ju även ha mat, kurslitteratur, transportmedel, förbrukningsvaror etc, telefon och vill säkert gå på fest ibland.

Mina hästar har visserligen inte kostat så mycket per häst och månad - men det beror mycket på stallhyra och att jag köpt det mesta begagnat, på rea och bara köper vad jag verkligen behöver. Jag har heller inte åkt på speciellt många träningar och kurser.

tack för det svaret! jo jag har klarat mig hittills med att spara de i månaden så det tror jag nog inte är några problem. :) men det su skriver är klart värt att tänka på! ne annonser är jätte svårt tycker jag och speciellt att hitta hästar med den inriktningen som någon vill ha medryttare till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
897
Senast: Andromedae
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 804
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 754
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden