westernponnyer

G

GD1

Tycker att man så sällan ser ponnyer på westerntävlingar, kanske någon gång i någon trailklass - jag undrar varför?? :confused:

Sv: westernponnyer

Nu ska jag säga nått dumt och de är att frågar man hur stora de flesta hästar är tex. quarter så är många d-ponnysar.
Men nä de är väl inte så mkt barn som rider western ännu som man ser på större tävlingar tex. Men de fanns ju några på High Chapparall.
Jag tycker att svergige ha för mkt små quarterhästar. allafall reininghästar. och kosse hästar. Men de blir folk jätte sura om man säger. Men när jag bodde i USA så red dom inte quartrar på 146cm.
Men dom är lättare och köpa hit för dom är billigare men mkt bra stam. Så säger dom i USA. Har mkt kontakter i både CA och Texas. dom små q går till barnen.
Duckar för alla beska komentarer nu:bow:.

Var det meningen att den frågan skulle vara riktad till mig ?

Har storleken nån betydelse? :crazy:

Ja de beror vad man pratar om (nefy dig!!) ne de har det nog inte men de kan varasvårt att nå upp till grinden på trailbanan el regnrocken om man har en väldigt liten häst. ;) Ähh skärp dig nu Gordon de va inte äns roligt.:D

Min ena lilla plutt är också liten ca 148 i mankhöjd.
Men han känns lika stor att rida som mina andra på 152 och 165 :)
Trodde att han skulle bli för liten ett tag :cry: Men det ser inte ens konstigt ut när jag rider honom. Bara när jag står brevid :angel:
Jag är 169 och här kommer en bild på oss ;)

Bild060-2.jpg
[/IMG]

:banana: kul, v har många fina ponnys i Sverige som går westernklasser jättefint m toppenresultat. Tycker det är kul när ägarna inte behöver sälja den pga ponnyns storlek (a,b,c,d kategorin o ryttarens ålder) utan kan rida de länge.:rofl:

Våra har mankhöjder på 145-150 ,för mig som e 166cm tycker jag d e perfekt höjd. Och inte känns dom som ponnyer heller fastän dom e "små". Jag kanske har fel men jag tror kanske att dom upplevs som smidigare tex i kosseklasser när dom e mindre. Stigbygeln ska inte va högre upp då blir d att ta hjälp av pallen:rofl:
Men d e klart ibland verkar kossorna va samma storlek hihi

Nu ska jag säga nått dumt och de är att frågar man hur stora de flesta hästar är tex. quarter så är många d-ponnysar.
Men nä de är väl inte så mkt barn som rider western ännu som man ser på större tävlingar tex. Men de fanns ju några på High Chapparall.
Jag tycker att svergige ha för mkt små quarterhästar. allafall reininghästar. och kosse hästar. Men de blir folk jätte sura om man säger. Men när jag bodde i USA så red dom inte quartrar på 146cm.
Men dom är lättare och köpa hit för dom är billigare men mkt bra stam. Så säger dom i USA. Har mkt kontakter i både CA och Texas. dom små q går till barnen.

Det beror nog på vem du frågar i USA...Har sett åt bägge hållen...:cool:

När jag tävlade så red jag på d-ponny (new forest - arab) och inte bara i trail :)

Ja det känns faktiskt rätt tryggt från ryggen när jag sitter på Trigger bland kossorna. Då är han ändå "bara" 157...
Men då måste jag ändå ha pall! :rofl:
Ponnyn jag håller på att kanske ska köpa till min dotter, är en ca 130 welsch o nuvarande ägarinnan tävlar honom med de stora hästarna. Lite kul när hon vinner el kommer bland de 3 bästa bland alla stora hästar! :love:

Nej jag har inget imot att dom har d-ponny höjd min är 148cm. jag har ju gått från fullblod på 164cm till criollo på 148cm. känns bra. Men min quarter är 156cm, ranchhäst.

Smart Chic Olena ,Reminic ,Peptoboonsmal ,Genuine Doc ,Doc Bar
mfl.mfl.
Dom är kunniga dina kontakter du.:rofl:

Nä , jag tror iallafall inte att mindre quarters "kasseras" i USA.:crazy:
D e väl inte storleken d beror på ,utan om den e duktig sitter väl inte i hur hög den e:confused:
Öppna en trail grind kan va svårt från en hög häst oxå . Grindarna har väl säkert en standard höjd.
Ah smaken e som baken ,jag fortsätter med mina "små" quartrar o paint iallafall ;)

Senast ändrad:

*kl*
kontakterna i usa måste vara Ranchers isf.. dom vill ha lite högre har jag upptäckt.. *fniss* fast å andra sidan är "min" rancher där borta lång som en flaggstång så han är väl lite färgad av det i sin information ibland.. :rofl:
ja jag vet inte.. men nog sjutton finns det låga qh med.. och dom föredrar jag. över 150 är dom för stora.. eller rättare sagt över 150 är jag för liten. ;)

Har skådat på Youtube lite och finner att väldigt många Cowboys (i tävling som i arbete) banne mig är långa som basketspelare...:eek:...eller så är hästarna mindre än 140...:cool:.

...kolla sista ryttaren när han kliver av...;)...http://www.youtube.com/watch?v=RQEwRK9SQOw

Och vill man ha lite inspiration ska man banne mig glo lite på Youtube...läckra hästar, läckra shower och prestationer (om man kikar på tränarfilmer, NRHA och AQHA tävlingarna o.s.v.)...och fina killar;)

Fast jag höll på att garva ihjäl mig när jag såg en pleasuretävling...killar passar inte i den grenen i mitt tycke...:angel:
http://www.youtube.com/watch?v=KqepiRHk6cI

Senast ändrad:

*flinar* Riktiga män rider antingen kosseklasser eller reining. Punkt... eller hur var det nu? ;)

Mjo, "min" grabbhalva är 195 cm tjurskallighet... jag skulle behöva stege för att kunna klättra upp på hans hästar. På riktigt.

3P med "Skip" och jag skämtade en gång, för 3P är ju rejält jävla lång och Skip är en liten pluttirutt. "Äh, vaddådå för liten - Han är ju hingst" (sagt väldigt skämtsamt *poängtera*) 3P ser ut som om han skulle behöva rullskridskor ibland ^^ Men dom är så goa ihop.

fast,... helt ärligt.. Killar i pleasure ser.. eh.. ofta lite löjligt ut :D

Liknande trådar

Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
816
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 735
Senast: Häst_
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 617
Senast: Nepenthe
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Oseriös avel 2023