Westernhästens grunder

R

roping-malin

Hej! Jag orkade inte sitta och leta igenom alla westerntrådar så jag gör en ny och frågar. :crazy:

- Vad är det första man lär en blivande westernhäst (som unghäst)?
- Vad skall den kunna innan man sitter upp i sadlen?
- Vad är viktigt att dom kan?
- Vad har man för bett/side pull?

Sedan är det en annan grej jag har funderat på... Inom många andra disepliner så om hästen är "okontrollerbar" så sätter man in ett skarpare bett... :eek: Hur gör man i western ridning??

Jag har inte jätte många kontakter inom western ridningen ännu så jag tänkte jag kunde fråga er här. :d

MVH Malin

Sv: Westernhästens grunder

Hej hej. Tyvärr så kan jag bara svara på en av dina frågor och den handlar om bettet. Det är inte westernsvar men det är av mitt eget tycke. Jag anser att man aldrig ska sätta in ett skarpare bett på hästen för att den är okontrolerbar. Testa ett nytt istället som fortfarande är "snällt". och en grej till.. jag tycker inte man ska sätta stångbett på hästen försen den är "kunnig" i alla gångarter, stångbett är endast ett sätt att visa vilken nivå man ligger på och det är ingen ide att rusa in i det för att då om man inte kan hantera det bettet själv så kan hästen komma "ur balans"/lära sig fel med det.

Att ledas i grimma
- Vad skall den kunna innan man sitter upp i sadlen?
acceptera sadel på ryggen, flyttas undan för tryck, stå stilla, bli ledd bl.a.
- Vad är viktigt att dom kan?
???
- Vad har man för bett/side pull?
Vissa har sidepull, andra bosal, andra har tränsbett (alltså vid inridning om det var det du menade)

Sedan är det en annan grej jag har funderat på... Inom många andra disepliner så om hästen är "okontrollerbar" så sätter man in ett skarpare bett... :eek: Hur gör man i western ridning??

Jag tycker inte att man i någon ridning bör sätta ett skarpare bett på en okontrollerbar häst. En häst ärbåde större och starkare än en människa och kan man inte kontrollera den så måste man börja om från början och absolut inte rida på den förrän den går att kontrollera från marken.

Hejsan,
Jag har själv två unghästar som jag förbereder för inridning just nu. Nu är dom bara ett år, så att sitta på dem dröjer ju ett tag, men det finns så mycket annat man kan jobba med och förbereda hästen för att ridas och fungera som en bra kamrat att ett eller två år går som ett jehu...

Jag vet ju inte hur gammal din häst är, men mina har jag lärt att gå i grimma och ledas, jag har visat dem i halter, showmanship, och trail at halter så alla rörelser och moment som ingår i där har vi övat flitigt på. Jag tycker det är en väldigt bra början att kunna göra allt på marken med sin häst som man vill göra när man sitter på den. På det sättet är ju mycket redan avklarat innan man sitter upp. Jag har även börjat att tömköra dem nu, det innebär ju även betträning (vanligt tränsbett) eftersom dem måste vänja sig vid träns, och att bli styrda. Vid tömkörning är bosal eller sidepull inget alternativ eftersom "styrningen" inte fungerar därför att man inte kan "dra" i tömmen och visa vägen. Vid inridning, tycker jag inte att man ska använda sig av bosal eller sidepull om man inte är väldigt duktig med dessa och vet hur de fungerar, annars är missförstånd mellan häst och ryttare väldigt lätt hänt.

Hoppas att detta gav dig några tips i alla fall. :)
och lycka till med inridningen

Det första man bör lära en häst är att gå undan för tryck. Går den inte undan för tryck är säkerhetsriskerna mycket större i hela hanteringen. Även att leda i grimma är ju att hästen går undan för tryck.
Sen bör man lära hästen att det är ok att människan tar på den, lyfter på benen och står bredvid utan att vara ett hot.

Innan man sitter upp på hästen kan det ju vara bra om den utvecklats från att gå undan för tryck till att förstå även att den ska gå framåt, vara sadelvan, vilja lyssna på vad människan ber om och tycka att det är ok att människan går bakom bogen. Ju mer man lär hästen från marken, desto mer kan den när man väl sitter upp. Och bara för att man sitter upp på hästen, så betyder inte det att den kan gå fram i alla gångarter automatiskt.

Vilket huvudlag man använder är ju individuellt, men börja alltid från det mjukaste, snällaste, enklaste.

Du har fått väldigt bra svar från några, men det är bara en sak som jag vill tillägga...

Ett bett blir bara så skarpt som ryttaren gör det till. Är man en lite orutinerad ryttare som inte har jättestor hästvana är alltid "skarpare" i sina händer och gör också att bettet blir skarpt, men att ta ett lite tjockare (träns)bett gör att hästen kan ta lite stöd i bettet även om ryttaren blir lite hård i handen, men även ett tjockare bett kan göra skada i hästens mun vid okunskap hos ryttaren.

Tack allihoppa!

Det är väldigt bra svar jag har fått, tycker jag =)

Det är inte min häst det handlar om utan det är saker jag har gått och grubblat på. Det där med bettet som känns som en av de största frågorna jag stälde. Många man ser som rider hoppning... jag undrar ibland om dom skulle kunna "skola om" sin häst till westernhäst med alla de skarpa betten dom använder för att få hästen att komma rakt på ett hinder. Jag kan rida min häst i grimma och ett grimskaft och den kommer ändå rakt på ett hinder! Och den hoppar det med ;)

Har en fråga till! :p
Idag när jag och mamma tog in hästanra så hoppade jag upp som vanilgt barbaka utan hjäm på min ponny. Och när vi red till stallet så möte vi min kusins mamma. Hon frågade vad försäkringen tycker om att rida utan hjälm... (den tycker nog inte så mycket :rofl: men jag hoppas ni fatta :crazy: ) Jag sa att man inte rider med hjälm i western och då sa hon att man inte gör det i dressyr heller men då antyde hon att det var på dom höga nivåerna... (Precis som om jag inte kunde rida!!) Bara därför red jag utan hjälm när vi tränade sedan också för att irritera :D

Men vad säger försäkringen??????:cool:

I western så får man ju inte tävla med hjälm om man är över 16 år(?) Jag brukar rida med hjälm när jag rider med sadel och så. Men aldrig från hagen... Visst olyckan kan lura bakom hörnet men då får den göra det! :banana:

Kramar Malin!

I western så får man ju inte tävla med hjälm om man är över 16 år(?)

Är det inte så att man får välja om man vill rida med hjälm eller hatt efter att man fyllt 16, innan dess är det obligatoriskt (utom på själva tävlingen på A- och B-tävling om man har målsmans underskrift på att man får bära hatt).

Har dock bara en urgammal regelbok från -99 så det kan hända att det ändrats:crazy:

*Ropar på tävlingsexperterna* :bump:

Du har helt rätt Gaia, är man under 16 år måste man bära hjälm, är man över 16 år får man välja om man vill ha hjälm eller hatt, men man måste inte ha hjälm då. Det är upp till ryttaren.

1: Vad är det första man lär en blivande westernhäst (som unghäst)?
2: Vad skall den kunna innan man sitter upp i sadlen?
3: Vad är viktigt att dom kan?
4: Vad har man för bett/side pull?

5: Inom många andra disepliner så om hästen är "okontrollerbar" så sätter man in ett skarpare bett... :eek: Hur gör man i western ridning??

1: Att ledas och att ha respekt för ledaren, den ska inte springa över dig!

2: Lyssna på grundläggande kommandon, framåt, stanna, svänga m.m. samt vara sadelvan

3: ?

4: - Vissa gillar sidepull, har man tränat att tömköra i grimma så blir det en mild övergång. Man får inte tävla i sidepull.
- Andra har bosal men då måste hästen kunna neckreining, alltså svängas av tygel på halsen.
- Ett bra tränsbett funkar också, det ska helst vara ganska smalt (även om det upplevs aningens aning skarpare) och två eller tredelat. Ett gummiklätt rekommenderas inte eftersom hästen ska uppleva det positivt, ett tjockt bett känns obekvämt.

5: Detta fenomenet är vanligt i hoppning... i western sätter man på ett skarpare bett ju känsligare och duktigare hästen blir för att den ska lyda minimala signaler!

Du har helt rätt Gaia, är man under 16 år måste man bära hjälm, är man över 16 år får man välja om man vill ha hjälm eller hatt, men man måste inte ha hjälm då. Det är upp till ryttaren.

Bara för att förtydliga det hela, det år du fyller 17 får du börja ha hatt, innan är det hjälm som gäller

Ring ditt försäkringsbolag och hör vad som gäller för din fritidsförsäkring. Jag har tecknat en extra fritidsförsäkring utöver mina "vanliga", just för att jag håller på med hästar.
Och ja, försäkringsbolaget är nog inte så förtjust i att man rider utan hjälm. Bolagen struntar i vilken nivå man är på.

Men som sagt, hör med ditt försäkringsbolag ang dina försäkringar och om du kan teckna nån extra för att täcka hästolyckorna bättre.

Haaaj Alla! :d

Vi ringde fakstist försäkringsbolaget och det fanns ingen regel att man var tvungen att bära hjälm...

Hur gör ni när ni rider hemma; Hjälm eller hatt? ;)

Kramar Malin!

Har alltid hjälm när jag rider hemma, men på tävlingar är det hatt som gäller :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 317
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar