Westernhästar rids på framdelen

Sv: Westernhästar rids på framdelen

Nä det har du rätt i...men kroppen känns ibland som säkert hos en pigg 90åring:rofl:

Tack för intressant läsning...förstår vad du menar...
Nu vet jag inte hur länge du bott i Sverige, men övning ger färdighet, heter det ju...
Precis som i min ridning:D

Tänk att jag själv inte såg det där m att sadeln ligger längre fram än vad den brukar göra...intressant, då jag hade satt den FÖR långt fram i början av lektionen, fick hoppa av o rätta till...men slarvade säkert med att känna, som jag brukar (2fingrar bakom bogbladet) men skall absolut mäta som du sa, för att se hur långt hon har mellan sina rörelser. Enl en sk expert på sadlar, så har hon en "lite problematisk" bog, långt bak...vet ej om detta rättar till sig då hon "vuxit" färdigt...
Vet att sadeln sitter som sagt för långt fram just här, men många blir oxå förvillade av att fronten på sadeln är ovanligt lång, likaså tycker jag att shirten är, visserligen är den böjd upp så att inte den skall "skava"...
Trång? Tror jag inte att den är...jag kan inte det där m sadlar, så när hon skulle ha en ny förra året, anlitade jag en som hade tomma bommar...vi provade o provade...och det slutade m en XfullQbom...har försökt o mäta, men tog nog inte mått från rätta ställen...fick gulletbredden till 10":D
Så här ser den ut på henne utan pad:http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/Raizaryggsadel006.jpg
Att jag red just på bilderna utan stigbyglar, hade säkert att göra m att hon var så lat den dagen, ville ha bättre kontakt...
Dock red jag mest m stigbyglar...
Ja, ang sittsen, ja den får jag tänka på från o till o här sitter jag nog väl mkt på "musen"...men enl tränaren har jag fått betydligt bättre...undra hur det har sett ut innan då:rofl:
Hittade en bild till:http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/anneoraiza.jpg
Tyvärr även den utan stigbyglar, men det har kanske inte så stor betydelse...
Tack så jättemkt för dina råd...skall ta dom till mig....

Och förlåt TS, att jag/vi diskuterar min ridning på din tråd....men iofs så handlar det ju fortfarande om samma sak el hur, varför hästen rids på framdelen?

Hej
Liten kommentar om att man ska vara "klar" till en d-tävling.
Min pålle och jag vill gärna ha tävlingsträning. Det betyder att jag åker och tävlar d-tävling, utan att rida hela mönstret. En gång skritta vi bara runt banan, för att "spana in" domare och publik.
Så vi har "egna" mål för vårt tävlande, och att ha kul förstås!
Och då ser det inte alltid ut som jag vill att slutresultatet ska bli, när vi ska åka till B och A-tävlingar, 2015 tror jag.......;)

Vet inte om kommentaren var speciellt till mig...men jag skall banne mig göra som du...bara åka o "spana"...missade tyvärr en träningstävling i helgen...men vet att det blir en D-tävling i oktober...får väll ringa "domaren" o fråga om det går bra...:D

Hej

Ang nya bilder bra att du tog de. Den andra ser ut att du sitter bättre, men att du kanske (igen svårt genom bilder att ser) använder tyglarna att håller din balans lite? Kanske det inte var meningen att komentera på dem nya, jag vet inte. Hade du läst inlägget på den andra tråd? Jag pratade om hur man kan hitta sin egen balans pukt.

Om sadeln du ser nu väldigt tydligt utan pad att den är inte för trångt. Nu var skruvarn andra hållet. Och att det var kanske lite för långt fram så när du dra det bakåt i rätt läget så kommer den sjukar ner även mer. Nu har jag ändrat mig med nya bilden, det är kanske för bred. Du ser det är inte lätt när man inte står framför saker och ting.:D
http://i25.photobucket.com/albums/c70/californiaswed/Raizaryggsadel006.jpg

Med måttningen du gör, gör det utan pad. Sadeln ska alltid passa som det ska utan pad först sen lägg vi den mjuka kudden.

Jag är mer för att har ryttaren mer bered och rätt sen ska man börjar med hästen. Det är många gånger en framtung häst är ett resultalt från en ryttar med dålig sits/eller balans.

jo, det brukar gå bra, ska man vänta till man är "färdig" kommer man ju aldrig ut...

Du (ni) får gärna kommentera bilderna jag lagt in...annars hade jag låtit bli, då jag vet att de har sina "fel"...:o
Ja, jag har läst ang det där m sittsen...skall tänka på det nästa gång jag rider...just nu har hon vila pga Vaccination....

Men om jag nu har förstått saken rätt...så har det med min ridning o sadelns placering mkt att göra, hur hästen går?
Alltså är det inte konstigt alls att hon gick just denna dag (bilderna) så "illa" att jag inte kände igen henne riktigt....
Hon hängde på bettet formligen hela tiden under ridningen, som om hon inte orkade riktigt gå i form,vilket inte är likt henne heller...
Kanske är det därför det ser ut som om jag hänger på bettet?
2a träningsdagen gick mkt bättre, då jag red i sidepull och hade väll plaserat sadeln i lugn o ro rätt...
Skall kolla om där finns bilder på det (inte jag som tog bilderna)

Ang sadeln...bilden du ser är tyvärr tagen i mars, på en relativt omusklad rygg, då jag i stort sett bara haft igång henne i 1,5mån...
För stor! hoppas jag verkligen inte, då jag fått bekräftat att den passar (så bra som det går till en unghäst) av en "Vm"ryttare....så jag hoppas det stämmer...
Förra året passade den inte riktigt henne på hösten, då hade hon "höjt" ryggen så mkt att hon var mer rak, då tryckte den på 2punkter, som hon blev öm på...efter vintervilan provade vi igen o då passade den igen, sen har hon inte haft bekymmer m ryggen.

Mätte punkterna som du sa o fick det till 3cm, men skall kolla nogrannare i morgon, då jag kan få hjälp av en i stallet...
Skall även kolla o ta bilder då sadeln sitter på "rätt" plats, så får vi se hur det är...
Stämmer detta, så bör jag ha haft sadeln lagom långt bakom bogen tidigare, om man nu bortser från dessa bilder...
Men skjunker "skruven" under forken, så betyder det då att sadeln är för stor? Menar att den inte är i "lod"...
Eller hästen för dåligt musklad bakom manken?

Kanske "bred" skulle vara en bättre ord. Och det betyder inte att man måste byter sadel för där. Och om du sa det är det en bilder från en häst 6 månader sen och du har en ung häst(??) så kan hon ändras. Jag har bara sett två bilder och i de två bilder är sadeln anorlund.

Jag kan försöker tar bilder på vad jag menar. Och lägga det i ett tråd.

Ja hur sadeln sitter även om man har bra sitts kan verkligen påverkar hur en häst rör sig. Har du sett visa western hästar med stora axlar och skulder bladen är mer framåt, och visa kan tänka att hästen är väl byggt. Jag har försökt att skriva nästa biten i svenska men det vara för svårt (har lite bråttom:D så jag tar det i engelska för en stund om det är ok) The horses shoulder blade has probably under movment crashed against the saddle and in turn has rotated forwards. By placing a better fit sadeln and in the right place, in a very short time the horse has moved his shoulder back towards where it should be.

Inte att din häst har såna men det var inormt fasanerande att ser. Men även en häst som bera sig med högt huvud hela tiden har ändrat sig dirikt med en ändrat sadeln. Och det kan vara samma sadeln men bara upbyggt eller längre back.

Hur vi sitter är också viktig. Därför jag vill att alla "sitter på ":o sina kompisar! Men att vara ryttaren och sen hästen och känna hur någons vikt på dig verkiligen känns när du ska lyfta din fram del att skritt eller galopp.
Vet du hur hästens eget vikt är när du rider? Hur mycket och vart de placeras víkten under rörelse?

ahh :mad: jag måste åka till läkaren så jag skriver färdig senare....

Hej...hoppas allt gick bra hos Dr...
Haha, min lilla dam börjar nog o undra vad jag sysslar med...komma här o lyffta ben hit o dit, sätta på sadeln, utan pad:eek: ...och sen händer inte mkt mer...Vad konstig hon har blivit..den där matte:smirk:
Ja, naturligtvis glömde jag ta med kameran och ville inte köra hem efter den....
Men så här fick jag det till...punkterna på bogen blev som igår 3cm..
Satte sadeln efter det och ja, du har rätt...den lutar, dock ytterst lite, om jag inte är alldeles för "sne" i mina ögon, framåt...
Det kan handla om mindre än 1cm...men det räcker säkert till att ändra balansen...
Men om jag sätter mig på den, så ändras läget "bakåt"...alltså kommer skruvarna i "lod"...
Kanske ett bra tecken?
Jag har oxå en dyr Equiflexpad som jag köpte i jan...den hade jag inte på dessa bilder heller...sparade den till söndagens ridning, dumt nog...
Har märkt att hon går bättre med den på oxå...
Så nu är det "bara" för mig o hitta rätt i balanspunkten o se om/hur skillnaden blir...
Hon är inte mer än 4,5 år, mkt lungt tagen, då hon har vuxit i olika omgångar kraftigt...
Oftast har hon vuxit bak 1st, sen har framändan kommit ikapp..dessemellan har hon även vuxit på längden...
Och nu ser jag på de senaste bilderna att hon är hög där bak igen, så hon behöver nog snart den där efterlängtade vintervilan...
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/Rtjockel.jpg
Så här såg hon ut i Aug o nämnas skall att golvet lutar uppåt, så hon står högre upp m framändan redan....:crazy:

Ang vikter...förstår inte riktigt vad du menar, men har hört att min vikt ökar 3x i galopp o 2,5x i trav...så det är klart jätteviktigt att man sitter rätt på hästen, för att den skall kunna gå i bra balans med sin tunga kropp o kunna anv baken mer....
Ja, starta gärna en tråd med bilder om det här...för det blir mer o mer intressant:d

i pleasure klasserna verkar det vara överdrivet lågt det finns ju en gräns för hur lågt dom får gå ."peanutrollers" det beror välpå vad dommarn tycker ser bäst ut..Men att gå förlågt ser inte alls bekvämt ut för hästen dom verkar ha tappat huvudet och det måste väl va påfrestande på bogarna o bli framtunga eller??.Och dom andra klasserna tex. reining ska väl inte huvet va onaturligt lågt.
Eller??

Senast ändrad:

i pleasure klasserna verkar det vara överdrivet lågt det finns ju en gräns för hur lågt dom får gå ."peanutrollers" det beror välpå vad dommarn tycker ser bäst ut..Men att gå förlågt ser inte alls bekvämt ut för hästen dom verkar ha tappat huvudet och det måste väl va påfrestande på bogarna o bli framtunga eller??.Och dom andra klasserna tex. reining ska väl inte huvet va onaturligt lågt.
Eller??
I Sverige har man ju faktiskt börjat tänka om lite när det gäller hur hästen bär huvud och hals. Bland annat ska domaren ta hänsyn till vilken typ av häst det gäller. Men i USA-domare lär inte bry sig om det....Men hur hästen bär huvudet behöver inte ha med formen/ryggarbetet att göra i och för sig. Titta bara på en häst i ett korrekt stop: nosen nästan nere i backen, bäckenet vinklat och bakbenen djupt under sig så att den nästan bokstavligt sätter sig.

Putt putt....Det vore roligt om man kunde få svar på sina frågor..därför PUTT
Men åter till tråden:
Jag har inte läst tidningen...så jag kan inte uttala mig om artikeln..
Men har du Cindy16 fått nått svar fr tidningen...?
Kan man läsa av artikeln att de var o kollade på en typ D-tävling el nybörjarridskola...eller var det ryttinerade ryttare som kollades?
Skulle va intessant o veta...
Just pga artikeln i Stallmagasinet, där det testades Elithästar m en o samma ryttare och där man kom fram till att hästens huvud hade stor betydelse för samling...

Hej

Har inte glömt dig. Jag tänkte lämna denna tråd till huvud frågan. Jag har en praktikant här i veckan så hon ska hjälp mig tar lite bilder sen tänkte jag att hoppa i tråden med saddel passnings fråga om du är fortfarande intresserad?

Oooo, det var inte dig jag mena, utan TS...
Men visst är jag fortfarande intresserad...oja:bow:

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 957
Senast: QueenLilith
·
Hästvård För första gången på många år kan jag börja hänga i hästdelen på buke igen! :bump: Jag har börjat hjälpa min granne med hennes...
Svar
0
· Visningar
648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka