Westernhästar rids på framdelen

Sv: Westernhästar rids på framdelen

Jag måste bara skriva ett inlägg. Kanske jag har läst fel eller missat något, men VART i artikeln i Stallmagasinet framgår det att reportern har tittat på nybörjare??? Var hon ens i Sverige när hon gjorde reportaget?? Sen till hurvida en häst KAN spinna med vikten på framdelen, så går det. Min häst gör det! Hon står alldeles för upprätt med sina bakben. Och lägger mera vikt på frampartiet. Dom KAN göra det, men nr 1 det är absolut skadligt för dom och 2 det är inte KORREKT. Så jag måste hela tiden träna min lilla dam att lägga vikten bak. Så det blir mycket backande:rofl: .

Linda
För det första var det Hästmagazinet inte stallmagazinet.
Och var har jag skrivit nåt om nybörjare? Läs ordentligt

Jamen då gör du ju precis som du ska. Du ser dina och hästens problem och tillkortakommanden, erkänner dem, och arbetar sedan för att förbättra dem. Det är de som tror att de redan kan allt för att de har köpt sig westernsadel som är de värsta krattorna, om vi nu fick använda det uttrycket utan att någon blir förbannad.

/Ida

Tyvärr är det ju så.
Många köper en westernsadel och tror att dem är världsbäst på att rida western typ:crazy:

Det är ju det. Att fortsätta vara öppen, lyssna, utvärdera, är det viktigaste av allt för att kunna fortsätta utveckla sin ridning, och samtidigt något av det svåraste.

Jag har hållit på med western ett bra tag nu, men det är fortfarande intressant att se på hur en tränare jobbar med nytillkomna ekipage. Men man ska ju inte döma efter hur det ser ut just då, utan man ser hur det såg ut för några månader sedan och hur utvecklingen har gått. Någon kanske har lyckats få sin häst att galoppera kontrollerat, någon har börjat kunna styra sin häst, någon börjar på att få till lite samling. Det är framsteg, men fortfarande långt från målet (som man egentligen aldrig når; har man nått målet kan man ju lika gärna lägga av).

Man måste döma en ridstil efter dess mål och tanke, inte efter dess avarter.

/Ida

När jag tittar på bilder och läser repotage från de större tävlingarna inom western så är det oftast hästar med mycket låg nacke på bilderna. Det är inte bara nybörjarna som rider sina hästar i mycket låg form. Det är bara att konstatera. Sen kan säkert den skicklige ryttare lyfta upp framdelen och få hästen att sätta sig inför ex en slide stop, det tvivlar jag inte på, men när hästen rids i låg form påfrestas framdelen mera. Det finns det ju undersökningar som visar om någon tvivlar på det.

Nybörjare ja. Om du vill veta något om engelskridning, går du då och ställer dig på ridskolan och tittar på en nybörjargrupp?
Som nybörjare jo, det gjorde jag, inte kollade jag hur proffsen gjorde....av den enkla anledning, att som nybörjare kan man inte se dessa fina hjälpen de ger...
Nä, jag kunde få för mig att åka 1tim före mitt pass för o bara kolla hur de red i gruppen före och där kunde jag iaf se "fel" och samtidigt höra ridlärans rättelser....för att sen timmen efter ta tillvara på det...
Nä, inte försöker jag lära mig att rida genom VM o OS i TV, det tittar jag o njuter av istället...men sån är jag...
Vidare...när jag är på träning/clinic för nån tränare, så har jag fullt upp med min egen ridning, så jag har inte tid/lust o sitta kolla-kritisera de andras ridning....vill själv ha så mkt som möjligt av den stunden där...

Nej, du tittar på TV på VM och OS. Är det då konstigt att det blir irritation för att folk dömer ut western grundat på att det finns folk på D-tävlingar som inte kan så mycket, istället för att åka på någon stor tävling och se vartåt man strävar?
Detta förstår jag mkt väl, då jag själv reagerar kraftig, när folk klankar ner på dom som rider på D-tävlingar....för det verkar som att alla reagerar på olika nivåer...
Men att ha läst testresultatet efter artikeln i Stallmagasinet, behöver iaf jag inte va orolig, när hästar/ryttare på hög nivå visar, att det ÄR svårt att jobba under sig i rätt form...

Tack så mkt för de värmande orden :bow:
Ja, ta åt mig gör jag, men som jag skrev innan, både positiv o neg...
Positivt just för att, tänka till i min egen ridning, för att kunna komma framåt, att kämpa vidare....
Man får liksom lite :devil: anamma i sig....:smirk:

Och det där m "klubben för inbördes beundran" beror väll på att de få som skriver här/finns här verkar höra till A-nivåer, de flesta....
Var är alla dom som är i början på sin "karriär"....?
Vågar man inte skriva här, just pga att man inte hör till de "höga hästarna"?
Bara en liten fundering jag haft, den lilla tid jag varit här...

Jag lär mig mer av er, att läsa vad ni har för erfarenheter, än av de som skriver om sina tävlingar/resultat....inget illa i det, naturligtvis tycker jag det är jättekul att det går bra för er på dom nivåer oxå, men det är ännu så länge så "fjärran" från min vardag....
Jag som inte äns varit på en tävlingsplats m min häst än...:D

????????:confused: Klubben för inbördes beundra????*river förvirrat i skallen*
Kan väl då möjligtvis vara det att westernsverige är rätt så litet och de av oss som varit med ett tag har läst känna varandra på tävlingsplatser, genom klubbar eller på olika möten...:angel:
Ska man inte våga skriva och vara glad över att det gått bra på en tävling oavsett nivå eller gäller det bara om man tävlar på D-nivå??

/Förvirrad Carina...

Hur va det nu jag sa....alla reagerar oavsett nivå:angel:
Naturligtvis får/skall man vara glad över sina o kompisars framgångar...
Även jag gläds åt andras....
Men jag undrade, var är alla "nybörjare", dom på lägre nivåer?
Är jag den enda? Som vågar mig in i "diskutioner" med er som har hållit på länge och känt varandra i evigheter...
Eller är det som du säger...westernsverige är så liten, att det bara finns en "elit":crazy:
Man ser inte många grattistrådar till de som vunnit på D-nivå....
Var inte förvirrad, för det är jag...:D

Senast ändrad av en moderator:

Elit?????:confused: Man har bara råkat lära känna mycket folk, inget elitistiskt med det...:crazy: ..men jag har ju haft nästan 16 år på mig till det så...;)
Få se hur många du känner när du varit med lika länge...;)

/Carina

Nybörjare ja. Om du vill veta något om engelskridning, går du då och ställer dig på ridskolan och tittar på en nybörjargrupp?
Som nybörjare jo, det gjorde jag, inte kollade jag hur proffsen gjorde....av den enkla anledning, att som nybörjare kan man inte se dessa fina hjälpen de ger...
Nä, jag kunde få för mig att åka 1tim före mitt pass för o bara kolla hur de red i gruppen före och där kunde jag iaf se "fel" och samtidigt höra ridlärans rättelser....för att sen timmen efter ta tillvara på det...
Nä, inte försöker jag lära mig att rida genom VM o OS i TV, det tittar jag o njuter av istället...men sån är jag...
Vidare...när jag är på träning/clinic för nån tränare, så har jag fullt upp med min egen ridning, så jag har inte tid/lust o sitta kolla-kritisera de andras ridning....vill själv ha så mkt som möjligt av den stunden där...

Nej, du tittar på TV på VM och OS. Är det då konstigt att det blir irritation för att folk dömer ut western grundat på att det finns folk på D-tävlingar som inte kan så mycket, istället för att åka på någon stor tävling och se vartåt man strävar?
Detta förstår jag mkt väl, då jag själv reagerar kraftig, när folk klankar ner på dom som rider på D-tävlingar....för det verkar som att alla reagerar på olika nivåer...
Men att ha läst testresultatet efter artikeln i Stallmagasinet, behöver iaf jag inte va orolig, när hästar/ryttare på hög nivå visar, att det ÄR svårt att jobba under sig i rätt form...

Jag förstår faktiskt inte vad du har emot mig. Jag försöker hitta förklaringar till varför de har skrivit som de gjorde i artikeln, jag försöker förklara, jag tycker inte att jag på något sätt gör ner ekipage på lägre nivåer utan försöker snarare uppmuntra och hjälpa. Det är faktum att man ser folk ute på tävlingsbanorna som inte har där att göra och att det finns ryttare på väldigt låg nivå som missat poängen totalt. Det är också faktum att det finns nybörjare som är öppna och tar till sig och kommer framåt i sin träning. Även om man inte kommit så långt ska man veta vad man strävar mot, och för att få veta tittar man på toppekipagen. Man kanske inte ser vad de gör, man kanske inte lär sig så mycket om själva ridningen, men man ser vad de lyckas utföra och vad man själv har att jobba på.

Måste kritik alltid vara något negativt? I min klubb är det väldigt vanligt att det står en del folk på läktaren och ser när de andra rider, och visst händer det att man diskuterar vad som händer på banan. Men för den sakens skull så behöver man inte göra ner folk, man kan istället diskutera på ett konstruktivt sätt, se de delar som blivit bättre, hur tränaren försökt lösa ett problem och vad det gav för resultat. Jag tror inte vi skrämmer bort många på det här sättet, istället är det tyvärr våra tävlingsryttare som försvinner.

/Ida

Allmänn kommentar: Handlade inte den här tråden om huruvida westernhästar går på bogarna eller inte...?:smirk:

Jodå, innerst inne handlar det fortfarande om att westernhästar rids på framdelen...
Vi har bara svävat ut lite för mkt kanske...ang det där med "skogsluffarnivå"....
Det är heller inte så många andra som har haft synpunkter på TS 1a inlägg....

Sarma...jag har inget emot dig, känner dig inte, likväl som jag inte har nåt emot Lenita....försöker bara ge min syn på saken, från en annan vinkel....därför har jag svarat till er....
Diskutionsforum du vet....:)
Det finns säkert ryttare där ute som rider som krattor (kanske även jag), jag har som sagt inte haft tid att studera dom...men jag hoppas att, om de nu är på en tävling, oavsett nivå, de får sig en tankeställare om vinsterna uteblir, att det kanske är dax att skaffa sig en tränare el om de redan har en, en bättre sådan....:smirk:
För nog är det så, att om man inte kan sin sak, får man skaffa experthjälp...eller hur?
Det hjälper inte att titta på Tv, för att kunna lära sig samla hästen...
Inte för mig iaf, jag måste sitta på hästen, ha en tränare som talar om för mig när jag gör rätt el fel...
Och i det läget, när man får kritik (+/-) så lär man sig något...därför är inte kritik alltid negativt...
Jag ber om ursäkt, att jag kanske fick fel känsla av ditt första inlägg (nr3)...att "dra alla över en kam"...för hur det än är, så finns det "skogsluffare" med bra samling på sina hästar, men vill inte ut på tävlingsbanorna....och dom ser man aldrig...

Haha, då är jag för gammal för o sitta på en häst....:crazy:
Men det är klart, jag kan ju besöka tävlingarna m rullator...:rofl:

Inom western finns ett stort antal ekipage som inte är mycket högre än skogsluffarnivå, sedan finns hela skalan upp till "de stora". Ska man döma ut hela engelskridningen bara för att man sett en nybörjargrupp på ridskolan? Det finns folk överallt som rider som krattor, men det finns även folk som rider fantastiskt, i en enda salig blandning.

BonRaiz skrev:
...jag har inget emot dig, känner dig inte, likväl som jag inte har nåt emot Lenita....försöker bara ge min syn på saken, från en annan vinkel....därför har jag svarat till er....
Diskutionsforum du vet....:)
Det finns säkert ryttare där ute som rider som krattor (kanske även jag), jag har som sagt inte haft tid att studera dom...men jag hoppas att, om de nu är på en tävling, oavsett nivå, de får sig en tankeställare om vinsterna uteblir, att det kanske är dax att skaffa sig en tränare el om de redan har en, en bättre sådan....:smirk:
För nog är det så, att om man inte kan sin sak, får man skaffa experthjälp...eller hur?
Det hjälper inte att titta på Tv, för att kunna lära sig samla hästen...
Inte för mig iaf, jag måste sitta på hästen, ha en tränare som talar om för mig när jag gör rätt el fel...
Och i det läget, när man får kritik (+/-) så lär man sig något...därför är inte kritik alltid negativt...
Jag ber om ursäkt, att jag kanske fick fel känsla av ditt första inlägg (nr3)...att "dra alla över en kam"...för hur det än är, så finns det "skogsluffare" med bra samling på sina hästar, men vill inte ut på tävlingsbanorna....och dom ser man aldrig...

Tog med mitt inlägg här som du tydligen fick fel känsla av. Tyckte jag faktiskt ansträngde mig där, och har fortsatt genom hela tråden, just att inte dra alla över en kam, utan påpeka att hela skalan finns.

Det jag vill ha fram, och som faktiskt har med trådskaparens fråga att göra, är att man inte får döma ut westernridningen som ridstil efter att ha sett ekipage som inte är westernridningens ideal, lika lite som man får döma ut engelskridningen efter att ha sett en lektion på ridskolan med helt gröna ryttare. En sådan bedömning ska istället göras baserat på de ekipage som bara är hårstrån ifrån målet, och det är de vi ser på tv i OS och VM, eller på högnivå westerntävlingar. Och som jag sa förut, man kanske inte direkt lär sig så mycket om sin egen ridning, men man ser vad man har att jobba mot, hur det ska se ut när man lyckats ta sig över de där trädtopparna.

Den viktigaste egenskapen hos en ridande kratta är fullständig oförmåga eller ovilja att ta till sig ny information, och att anse sig själv allra bäst oavsett hur mycket motbevis man får. Rider man för tränare, och tar till sig dennes hjälp, då är man ingen kratta även om man kanske inte hunnit utvecklas så långt än. Krattorna blir man ju bara irriterad på, nybörjarna är på rätt väg.

/Ida

Ok, jag "ger" mig...
Det var fel av mig att "läsa mellan raderna" och ha taggarna ut:smirk:
Skall skärpa mig:crazy: Sorry

Men åter till tråden:
Jag har inte läst tidningen...så jag kan inte uttala mig om artikeln..
Men har du Cindy16 fått nått svar fr tidningen...?
Kan man läsa av artikeln att de var o kollade på en typ D-tävling el nybörjarridskola...eller var det ryttinerade ryttare som kollades?
Skulle va intessant o veta...
Just pga artikeln i Stallmagasinet, där det testades Elithästar m en o samma ryttare och där man kom fram till att hästens huvud hade stor betydelse för samling...

Inte vad man tycker är för gammalt :crazy:
Utan vad som är gammalt.....Kroppen:( :D

Zindy16: Tyvär är det alldeles för många som rida framtung (i olika grad, från väldigt tung till var du måste kolla ordentlig om det är så) i alla nivå och ridstil. Men som alla har sagt även du, Det ska inte vara så.

Förlåt om jag använder din tråd att svara nåt annat.

BonRaiz och alla andra nybörjare:banana: :bow: :banana:

Ni är dom nästa Eliterna!

(CS viskar) Jag har även sett nuvaro elite rider som "kratta";) men jag brukar säger potatis säck:D.

var så god, så kan ni kommentera, om ni vill....
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/anneoraiza1.jpg
Tyvärr fick jag inte nån bild på sön träning, då hon inte hade nåt bett och gick f...så mkt bättre...
Jag har en mkt lat häst, gör så lite som möjligt och är absolut inte nån Reininghäst...som verkar vara det ända Rätta

Since nobody else did...Gärna om jag får, vill jag kommentera:D
Det är jätte svårt att vet hur du rider före eller efter den steg när bilden var tagen så jag bara kommentera på vad jag ser i bilden. först är sadeln. Svårt att ser men det kan var lite grand för långt fram (kanske 2 cm men det ger resultalt och är värt att kolla up). Texten är tagen ur en tråd "hjälp mig med övergång..." bara för att kolla om den sitter i rätt lägge.
"Den skruv under "Fork'en" ska var lite bakom pukten var bogbladen ska vara i rörelse. Den pukten hitta du med att har hästen står still och rakt, hitta bak sidan av bogbladen markera det med nåt eller hålla ett finger där. Lyfta fram benet upp bakom knä så att underarms ben är rakt (horisontal) sen markera där du hittar bakdelen av bogbladen då. Visa hästar kan vara mer än 5 cm mellan markeringar. Skruven ( den som sitter direkt under fork'en) ska vara bakom andra markeringen. Då vet du att din sadel kommer inte i vägen av bogbladet när din häst rör sig." (kan lägga till bilder senare om du vill)

Sen skulle jag också kolla om det är för trångt. I andra tråden så finns en bit med om hur sadeln ska ligga med skruvarna du har på sadeln som en guide. Sadel passning är mer viktig än vad vi tror även om det är bara ett par cm up o ner eller back o fram. Gemfört med tjen i denna tråd dina skruvar vissa sig att vara tvärtom. De ser ut att vara högre i fram. Det kan vara bilden också så jag säger bara kolla up det.

Jag sjalv även att du rider med eller utan stigbyglar skulle har dig sitter längre bak mot dina fickor. Du rider för mycket på "plutan" (som min dotter kalles det:o ). Din rygg behöver inte kurva över för att du sitter längre back på din rumpa du kan sitter rakt ändå. Jag menar inte att sitter så långt bak att du är på fickorna. (i samma tråd som jag nämde så är det en bit att hittar balans pukten så att du har lättare att rider med hästen istället att rider en halv sekund efter hästen (i rörelse).

And then....lutar lite mer bakåt. Det är att skriva ett helt annat tråd om hästens rörelse och deras balans och hur vi påverkar det. Men idag ska jag försöker stanna med bilden. Travet. Vet inte om du vet själv om detta så jag skriver det ändå. I travet hästens vikt är utdelat till 50-50. dvs 50% fram och 50% på bakdelen. Om du är lutar sig även några cm av balans i din vikt, så ändra du allt för hästen. dvs att hästen är tvungen att bera din vikt med. Även om du väger 60kg och du lutar fram i travet, hästen känner sig din vikt mer på fram delen och har lättare att blir fram tung. Och vi lutar (mer när vi sitter på "plutan") fram att hållar vår balans i rörelse.

Om du lutar lite mer bakåt så hälper du lätta up fram delen på hästen. I början kan det vara en "conditioned response" (inlärd, han är van att bära dig) men det brukar går kanske snabbt att de själv måste sitter sin eget vikt mer bak så att det är lättare för han själv att bära dig i den nya lägget.

Det är många små problem som finns hos hästar som det är oss själv som har ställt till dem. Och tycker väldigt mycket om detta ämne och att det ska läras ut i ridskolar och från tränare så att det är rätt från början. Enormt viktigt så vi slipper mekaniskt hjälp medel och söder riden hästar. Jag vet själv det är svårt att lära om sig när man har ridat ett viss sätt mångar år.

Hoppas du förstår min text (jag vet det kan vara svårt att läsa ibland, men...i'm getting better!) och att det är nåt från dessa "babble" du kan anväda:D

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 957
Senast: QueenLilith
·
Hästvård För första gången på många år kan jag börja hänga i hästdelen på buke igen! :bump: Jag har börjat hjälpa min granne med hennes...
Svar
0
· Visningar
648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka