Westernfrågor och sadelfundering

M

Moej

Någon som har nån bra/rolig westernövning att dela med sig av ? :)
Ni som omskolat en häst från engelskt till western, hur har ni lagt upp "utbildningen"?
Hur är lättaste sättet att lära in hjälperna?

Alla sadlar på min tinker åker över fruktansvärt mycket och lätt på vänster sida när man rider, och då menar jag alla. Vanliga sadeln hon haft, westernsadeln, och alla andra westernsadlar vi provat på henne, som förutom det då sitter jättebra. Vad kan vara problemet?

Sv: Westernfrågor och sadelfundering

Du kanske sitter lite snett?
Be ngn kolla, för man tror ju lätt att man sitter rakt, eftersom van vant sig vid att sitta snett..

Sv: Westernfrågor och sadelfundering

Jag har också en tinker och har haft liknande problem, fast hon la sadeln åt höger. Prövade en himla massa sadlar innan jag hittade rätt, och då slutade hon. Dessutom började hon söka sig i rätt form och trampa under sig :bump: Det var en fantantiskt känsla när det stämde för oss båda!!!

Sadeln jag köpte blev slutligen en wintec wide, speciellt framtagen för vår typ av hästar. Planen är också att kunna köpa en bomfri western sadel, för jag tror knappt jag kommer att lyckas hitta en med bom. En torsion hade jag tänkt, fast då är fastligt dyra!

Hoppas det ordnar sig för dig och din tinker! Det kan kännas tröstlöst i jakten på rätta sadeln, jag vet, men den finns där någonstans! Hittar du en western med bom som passar får du gärna kontakta mig så att jag också kan testa!

Hälsar
Maggie

Liknande trådar

Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 927
Senast: Seabaz
·
Western Hej! När det blir egen häst kommer pållen troligtvis mest vara för nöjesridning, men visst hade det varit roligt att tävla i både trail...
Svar
9
· Visningar
2 199
Senast: Void
·
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·
Övr. Hund Är det nån här som tränar enligt do as I do-protokollet, eller i alla fall har provat på det? (Jag har försökt söka efter tidigare...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 906
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar